Igor Gräzin | Okupatsioonimuuseumi fantoom
Kultuur
tähendab sümboleid – lipp, hümn, loosungid, Vana Tallinn, rahvariie,
„Kodumaine viis“, kolhoos „Punane lipp“ jne. Rahva mälu ja koos sellega
teadvus ja iseolemine on tähendused, mida need sümbolid kannavad.
Poliitkorrektne mälukaotus
Nomen est omen ütleb ladina kõnekäänd ja
tähendab seda, et nimesse on kätketud saatus. Nimi on nii oluline, et
seda varjati halbade jumaluste eest ja Issandale lähemale astudes
tähistati usulist sündi uue nime võtmisega, näiteks kloostritesse minnes
või vaimuliku ametissepühitsemise puhul. Seega on meil alust hinnata
Eesti okupatsioonimuuseumi ümbernimetamist sanitaartehnikast mõjutatud
sõnaga. Uus nimi „vabamu“ on tuletis sõnast „valamu“, olles veel üks
samm selle suunas, et kustutada rahva kultuurilisest mälust see, mis
Okupatsioonide muuseumi nime taga tegelikult seisab.
Oleme
kuulda saanud, et „Vabamu“ saab olema multipoliitiliste ühenduste
kogunemispaik, hipsteride kitarrimängu ja luule-etlemiste keskus jne.
See tähendab, et ta lakkab olemast mitte ainult mälestuse kandja, vaid
ta pole enam ka omamoodi pühapaik mälestamaks meie endi üsna äsjast
morni minevikku. Muuseumist hakkab nüüdsest kiirguma optimismi ja rõõmu
helgest. Sõna „okupatsioon“ viiakse möödujate silme alt peitu, et
Euroopa poliitiline korrektsus ei saaks häiritud ega Eesti neli
okupatsiooni, kaks saksa ja kaks nõukogude oma, ei häiriks meid
tänavalgi möödudes. Sest ametliku Euroopa ideoloogia alus on unustamine,
mälu asendamine rõõmuga.
Praegu
on Okupatsioonide muuseum veel tegelikult meie ainus suurem
mälestusmärk okupatsiooni ohvriks langenud rahvale ja sadadele
tuhandetele inimestele. Midagi sarnast meil ei ole. See on koht, kuhu
nõukogude represseeritud inimesed võivad tulla mälestama ja meenutama
oma kaaslasi ja omaenese saatust teadmises, et nende ohvrid ja
märtrisurmad pole unustatud. See on koht meenutuseks ajast ja aastatest,
mis jäid vangivalvurite ja koerte lõugamise, okastraadi ja ahastust
täis ööde taha. Kaob ka koht, kuhu võis eksida või tulla oma tegusid
kahetsema nuhk ja tšekist nagu altari juurde. Vaadatagu vaid Oscariga
pärjatud filmi "Teiste elud" („Das Leben der Anderen“). See muuseum on
nagu kirik ja ohvripaik.
Muuseumi ümbernimetamine on lihtne, nagu saab
Ühispangast SEB, tavalisest maapoest Coop (tingimata c-tähega, muidu
pole cool), rahvuslikust lennufirmast Nordica jne. Aga mis on veel
tulemas? Kas tõesti tuleb päev, kus lükkame kaubanduskeskuse nimel
buldooseriga maha surnuaiad nagu on tehtud Karla katedraaliga? Või
müürime kinni harjumuspärase ja kauni vaate nagu tehti
kole-projekteeritud Tartu kaubamajaga selleks, et unustada Tartu
turuhoone kustumatu elegants? Peab olema väga rikutud ja kuri inimene,
et tulla mõttele mõnitada olnut, seejuures unustades, et paljud ohvrid
on veel elus. Kuidas saame me Vabamust vaadata silma Tartole, Niklusele,
Parekile, Pärnastele?
Äravisatud eksponaat
Vabamu-seltskond ilmutab sügavat kultuuri,
mälestuse ja rahva olemise mittemõistmist väites, et senise kurva nime
tõttu olevat muuseumi külastatavus väike. Küsigem, kas sellest, et
„Kalevipoega“ loeb praegu ehk alla tuhande inimese, järeldub vajadus ta
trükkimata jätta ja ehitada Võrru Kreutzwaldi majamuuseumi asemele
kasiino? Okupatsioonide muuseumi väärtus pole selles, mitu inimest teda
külastab, vaid selles, et ta on olemas.
Nimetusel Okupatsioonide muuseum on veel üks
oluline tema säilimist õigustav asjaolu – see on nii-öelda ristimisel
saadud nimi, mis on talle algselt pandud. Selle muutmisel pole mingit
mõtet siis, kui sellega ei taheta luua uut kontseptsiooni, milles
okupatsioon on vaid üks paljudest teemadest ja küllap ka mitte esimene.
Mistõttu ma lihtsalt ei kujuta ette, et midagi taolist oleks saanud
kellelegi pähe tulla siis, kui muuseumit juhtis endine nõukogude
poliitvang ja hilisem ajakirjanik Heiki Ahonen. Muuseum, mis viskab
minema oma kõige tähtsama eksponaadi ehk oma nime, ei vääri muuseumi
nime.
Lõpetuseks midagi lõbusat seoses sellega,
et uus nimi „vabamu“ olevat lühend „vabaduse muuseumist“. Kadunud
professor Viktor Palm jutustas loo, et kunagi 60. aastatel olevat
Moskvas loodud põllumajanduslikke väetisi uuriv instituut Всесюзный
научно-исследоватльский институт по химическим удобрениям и ядам (üleliiduline keemiliste väetiste ja mürkide teadusliku uurimise instituut – toim), lühendatult siis ВНИИХУЯ (lühend sarnaneb venekeelsele roppusele – toim). Instituut nimetati kiiresti ümber teadus-tootmiskoondiseks „Antiseptik“.
______________
Olen kuulnud, et "Okupatsioonide muuseumi" kaotamise tagant paistavad president Ilvese kõrvad, inimese, kes ei tunne tegelikult Eestit ja ta ise ei ole elanud päevagi okupatsiooni all. Ajaloo unustamine on tema tee "õnnemaale".
M.I.
1 kommentaari:
Toomas Hendrik on lausa tõestanud, et ta ei tea Eestist midagi. Ta ei tea eestlaste kohalikust elust midagi ja mis veel hullem: ta ei tahagi teada, hoopis sõimleb, et miks me ei taha välja surra, nii tore multikulti on ju meilegi saabumas, eestlased vaaguvad vaesussurma.
Mugavleb Arma talus, teadmata, et mõni siinne eluaeg tööd teinud eestlane pole saanud aasta töö eest aastat kirja ning peab läbi ajama 300-400 euro vahelise summaga, kui sedagi on ja lapsed kasvatada, kommunaalmaksed tasuda, ravimeid vaja osta. ISIS kahtlusega isik saab endale eestlaste suunas irvituste saatel mitu aastat kõik kulud niisama ja hängib sigarette imedes Viru keskuses või mujal.
Mis on saanud? Toomase iroonilised killuviskamised jälle rahva suunas, AGA EL SOTSIAALHARTA SISSETULEKUTE OSA RATIFITSEERIMISEST EI SÕNAGI!
Las istub prügiurni ja vaatab peeglisse õeldes: mul on häbi!
Postita kommentaar