Indrek Hargla | Omarahvaviha. Vandenõuteooria # 1
Foto: Mati Hiis
Sallimatus
on Eestis viimasel ajal tõesti võtnud väga valusad mõõtmed. See on
valitsuse sallimatus põhiseaduslike eesmärkide ja eestlaste tuleviku
suhtes. Sellega koos on leegitsema hakanud viha oma rahva vastu.
Omarahvaviha ilminguid võib kohata nii ministrite esinemistes kui ka
ühes hiljutises 27 „noore kultuuritegelase" pöördumises.
Brüsseli saadikud Eestis
Eestlasi sõimatakse ja alandatakse, nende üle
tänitatakse ja neid mõnitatakse. Toonilt meenutavad sellised Eesti
Vabariigi ministrite sõnavõtud 80ndate lõpu nõukogude ideoloogide
kõnesid. Noorte kultuuritegelaste vaenukiri tuletas mulle meelde aga
samast ajast üht Noorte Hääles ilmunud riigitruude kommunistlike noorte
sõimuvalingut „natsionalistlikult meelestatud" eakaaslaste vastu.
Kui
toona oli suur ja püha eesmärk Nõukogude Liidu õitseng perestroika lipu
all, siis nüüd on see Euroopa Liidu ees seisva rahvarände kriisi
leevendamine. Mõlema teostamine peab sündima
internatsionalistlikus-sotsialistlikus vaimus ja eestlaste rahvusliku
sõltumatuse arvelt. Kui toona hurjutati eestlasi rahvusriigi loomise
püüdluste eest, siis nüüd siunatakse meid soovi eest kuidagi Eesti
rahvusriiki säilitada, elada vabalt omal maal ja rääkida omas keeles.
Kuna eestlased on väikerahvas, siis on neid lihtne väikluse eest
sõimata, sest me ei suutvat näha „suurt pilti". Üks selline „suur pilt"
ei arvestanud eestlastega näiteks ka siis, kui Teheranis ja Jaltas
koostati Euroopa arengukava ja Eesti riik tõmmati sellest Stalini
nõudmisel maha.
Ma
jäin selliste asjade üle mõtlema, kui ma mõni aeg tagasi nägin
rahvustelevisioonist väitlussaadet, kus esines uus Eesti välisminister.
Tema esinemises tundus kogu aeg midagi nihkes olevat ja siis ma sain
äkki aru – sellist juttu Euroopa ees seisvatest „väljakutsetest" ei
räägi inimene, kes esindab Eesti huve Brüsselis, vaid vastupidi, kes on
Brüsseli saadik Eestis. Ta räägib, mida meie peame tegema, et aidata
Euroopat, kuidas meie peame nägema rahvarände kriisi Euroopa
seisukohast. Esikohal on Euroopa tervikhuvid, suure pildi koospüsimine,
mitte ühe väikerahva enesetunne.
Kui valitsejad räägivad siseriiklikest
asjadest, siis teevad nad seda kuivalt ja külmalt, numbrite keeles ja
emotsioonideta. Kirglikkust on nende sõnavõttudes aga siis, kui nad oma
rahva peale kärgivad. Nende hinge paneb lõõmama kaugete mittekristlike
maade humanitaarolukord, mitte eesti keele, kultuuri või põllumajanduse
tulevik.
Põhjus on ilmselt selles, et juba pikemat aega
ei olegi meil olnud ei keele-, kultuuri-, põllumajandus- ega
välispoliitikat. Definitsiooni järgi on Eesti riik, mida peab valitsema
Reformierakond. See on ainus motiiv poliitikamaastikul. Välispoliitikat
asendab näiteks kõrvad lidus madala profiili hoidmine Brüsselis – nii on
hõlpsam, vähem probleeme. Raha me Euroopast ei küsi, tähtsaid härraseid
oma muredega ei tülita, tubliduse ja suu kinnihoidmise eest saame
kiita, mida annab kenasti kasutada siseriiklikus propagandas.
Rahvas = maksumaksjad
Rahvusriiklik poliitika puudub ilmselt
sellepärast, et rahvuslike jamade peale kortsutatakse Euroopas kulmu ja
algavad siseriiklikud tõmblemised. Kuna kõigil valitsusparteidel on
tarvis muulaste hääli, siis on targem Eesti asjaga mitte tegelda. Mis
rahvusest inimesed Eestis elavad, mis keeles nad räägivad – need asjad
ei ole olulised senikaua, kuni maksurahad laekuvad. Kui rahva pahameel
valitsuse tegevuse peale liiga suureks paisub, siis on seda võimalik
suunatud meediakampaaniatega hajutada, dissidente mustata või üles
puhuda mõni teine skandaal. Rahvusriigist ja patriotismist julges enne
valimisi rääkida ainult EKRE, kõik ülejäänud patrasid oma tavalisi
valesid. Ja kui valimistulemused näitasid ühemõtteliselt siiski
isamaalisuse kasvu Eestis, käivitati kohe laimukampaania ainsa
rahvusliku erakonna vastu.
Ma arvan, et keegi ei vaidle vastu, et
eestlased elavad praegu valitsuse infosõja tingimustes. Järelikult peab
kusagil olema ka mingi staap, kus jagatakse ülesandeid meediale ja
kulutatakse eestlaste käest maksudega kogutud raha omarahvaviha
õhutamiseks. Me oleme kinni maksnud igasugused voldikud, mida
siseministeerium levitab, me maksame palgaraha ametnikele, kes
omavalitsusi uusmuulaste majutamiseks survestavad, kihutuskõnesid
tellivad, kuulekalt ja tuimalt valitsuspartei tagatoa eestivaenulisi
käske ellu viivad. Rahva käest saavad palka ka kõik need ministrid, kes
esindavad Eestis Brüsseli huvisid ja oma rahva vastu vihakõnet peavad.
Rahvas on ühemõtteliselt välja öelnud oma „ei" uusmuulaste Eestisse
toomisele. Ometi valitsus neid siia toob ega häbene rahva käest makse
koguda. Häbenetakse ja peetakse piinlikuks hoopis seda rahvust, kelle
käest nööritud maksudega endale palka makstakse.
Samal ajal kulutab valitsus suuri summasid
Eesti venestamise peale. Kas on võimalik kokku rehkendada, mis on maksma
läinud ministeeriumide veebilehtede, riiklike haridusprogrammide ja
koolituste, valitsusparteide propagandalehtede, riigiasutuste
infostendide ja töömaterjalide, muuseumide väljapanekute, ametnike
keelekoolituste ja kõige muu sellise vene keelde tõlkimine? Milline
summa eestlaste maksuraha on kulutatud vene kultuuri edutamisele, vene
keele õpetamisele eesti lastele või venekeelsetele tele- ja
raadiokanalitele?
Tulemuseks on see, et Tallinna igapäevaelu
meenutab ENSV aegu, ning isamaalisuse ilmingute vastu peetakse
süstemaatilist jahti. See kõik toimub kahekümne neljandal
taasiseseisvusaastal.
Sallimatust ja vaenu isamaalisuse vastu
agiteerivad ka igasugused kultuurimarksistid ja pahempoolsed
noorharitlased, nad teevad seda sama tuliselt ja sama retoorikaga nagu
internatsid laulva revolutsiooni päevil. Millegipärast ei lahvata
noorharitlased raevuse leegiga põlema selle peale, et Eesti
suurpoodidest on lihtsam osta venekeelset ajalehte Komsomoli Tõde kui
eesti kultuuriväljaandeid või et Viru tänaval müüakse muheda näoga
Stalini suveniire. Ei, nemad käivituvad siis, kui rahvas astub vastu
valitsuse vandenõule vähendada eestlaste osatähtsust oma kodumaal.
Kui valitsuse tegevust on veel võimalik
kuidagi mõista, siis selliste „noorte kultuuritegelaste" viha
isamaaliste aadete vastu minul tegelikult mitte. Ma ei mõista, kuidas
suudavad nad tõlgendada ühiskondlikus elus levivaid signaale niivõrd
valesti ja kuidas neil jätkub sõgedust võrrelda 1944. aasta poliitilisi
olusid ja Eesti põgenike olukorda praeguse rahvasterändega Aafrikas ja
Aasias. Siin ei saa tegemist olla infopuudusega, vaid maailmavaatest
tuleneva puudulikkusega infot adekvaatselt töödelda.
Millest ma aga aru saan, on see, et mitmed 27
noore kultuuritegelase seast on tegevad sotsiaaldemokraadid. Ja et
sotside peamine poliitika on muulaste käest andeks palumine, et
eestlased tegid oma vabariigi kahjuks sinna, kuhu muulased olid elama
asustatud. Ja nüüd peab Eesti riik tegema kõik, et selline kohutav
sotsiaalne ebavõrdsus kaotada.
Hukatuslik vähema kurja tee
Ent ilmselt ei olegi mõtet selliste
tegelastega vaielda. Ei ole mõtet neile seletada, et eestlaste
vastumeelsus võõraste maaletoomisesse ei tulene mitte „vihast kõigi
vastu, kes on natukegi teistsugused". See vastumeelsus tuleb sellest, et
Eesti valitsus ei ole sellise ennastsalgavusega võidelnud ainsagi
rahvusriigi aate eest, ei ole käivitanud ainsatki kampaaniat eesti keele
ja kultuuri edasikestmise eest. Et valitsus surub tigedusega läbi
poliitikat, millele rahva selge enamus vastu on. Et poliitikud valetavad
rahvale, võõraste maaletoomist toimetatakse vandeseltslasikul kombel ja
salaja, ebaeetiliste vahenditega. Ja et valitsusel ei ole ei
juriidilist ega moraalset õigust toimida rahva tahte vastaselt.
Sisuliselt ongi Eesti aade ja eesti rahvas
sattunud ühe vandenõu küüsi. Tõenäoliselt käivitus see vandenõu pärast
pronksiööd, kui keegi tähtis onu Brüsselis mõnel meie omal nööbist kinni
võttis ja ütles: „Kuule, Andrus, või kuule, Urmas. Sa tead, et me
hoiame teid nagu pilpa peal. Ärge siis kurat oma venelastega seal
jamage, muidu ei saa meie ka midagi teha, kui teil päris hulluks läheb.
Eks ole. Said ju aru?" Ja Eesti juhtkonnas lepiti kokku, et me lõpetame
vaikselt ära selle rahvusliku värgi ja Eesti asja ajamise. Korraldame
nii, et Reform on alati võimul ja Reformil on Brüsselis sõbrad, siis on
meie julgeolek tagatud.
Arvatavasti on ka praegu valitsuses neid
inimesi, kes siiralt usuvad, et ainult truudus ja leplikkus Brüsselis
tagavad Eesti Vabariigi kestmise. Et me peame nõustuma vähema halvaga,
et suuremast halvast pääseda.
Olgu. Aga miks siis ei võiks peaminister
astuda rahva ette ja üles tunnistada. Miks peab oma rahvale valetama,
sahkerdama, vandenõulase kombel omavalitsusi ähvardama, õhutama
omarahvaviha, kulutama miljoneid meediasõjale ja tellima
laimukampaaniaid rahvusliku mõtteviisi mustamiseks? Miks on vaja vaikima
sundida isamaalised hääled ja miks me ei või avalikult oma valikutest
rääkida?
Vähema kurja eelistamine on väga keeruline
moraalne kategooria. Sellest on kirjutatud antiikajast saadik, seda
teemat on tuhandeid kordi käsitletud kunstis ja kirjanduses. Valida
suurema kurja ärahoidmiseks vähem on alati valitud tegevus, milleks
puudub õigus. Samm-sammult viib see hinge äramüümiseni. Kaob kahtlus oma
tegevuse õigsuse üle. Südametunnistus ja aated muutuvad tülinaks, need
heidetakse kõrvale.
See ongi meil Eestis juhtunud peaaegu
kakskümmend viis aastat pärast taasiseseisvumist. Eesti rahvuslik aade,
riigi ideoloogiline kese, on kõrvale heidetud. Selle ohverdamine tundus
vähema kurjana. Maailma kultuuripärand annab paraku selge vastuse, mis
juhtub vähemat kurja eelistades – nii kutsutakse suurem kuri ise välja.
0 kommentaari:
Postita kommentaar