Huvitavat pühapäevaks: Eesti sakslaste päritolust
Balti saksluse ideoloogia kauaseks traditsiooniks on oma
erikoha rõhutamine Baltimaade ajaloos, mis olevat saavutatud tänu
siinsete sakslaste kokkuhoiule, eraldumisele muudest rahvastiku
kihtidest, oma valitud ülesande - maa valitsemise - tähtsuse õigele
äratundmisele, soo puhtusele, sitkusele ja vastupidavusele, võitlustes
omandatud eesõigustele ja muudele rüütellikele omadustele. Alles kõige
viimasel ajal [1]
hakkab ikka enam kostuma ka siinsete sakslaste endi keskel hääli, mis
nõuavad nende seisukohtade revideerimist, mis balti saksluse vanemale
põlvele näis ja näib praegugi edasielamise endastmõistetava alusena.
Need meelemuutelised hääled, mis leiavad viimastel aegadel balti-saksa
noorsoos kodunemist, on suurelt osalt tingitud neist põhjalikest
ilmavaatelistest muutustest, mis on tabanud saksluse ideoloogiat paari
viimase aasta jooksul Saksamaal.
Meid huvitab siin küsimus: kuivõrd põhjendatud on need
balti saksluse väited oma soo puhtusest ja äravalitusest, milliste
vooruste abil suurel määral istutati meie sakslastele koos üleoleku
tundega teistesse rahvakihtidesse ka kindel usk oma missioonist
Baltimail viimaste saatuse juhtijatena?
Balti sakslased viivad oma päritolu siin maal 13.
sajandi algusesse, kus nende esiisad palverändajate ja rüütlitena tulid
Saksamaalt paganate vastu võitlema. Need tulnukad siia polnud suures
osas sugugi aadlikud, vaid mitmete kihtide esindajad - mehi
talupoegadest kaupmeesteni ja käsitöölisteni leidus nende seas. Hiljem
aegade jooksul osa nende järeletulijaid omandas aadli eesõigusi, lugedes
end balti vanemate ja aristokraatsemate aadlisugude hulka. Soo
määrateldav vanadus, sugupuu, mis osutas sugulust teiste aadlikega ja
võimaldas heal juhul ka pärimisõigusi, oli aukartust sisendav, ja juba
varakult tekivad sel pinnal võltsingud, mis püüavad näidata teatavat
sugukonda võimalikult vanemana ja puhtamana. Sugukonnauurimus on balti
sakslaste juures nii kaugemas kui ka lähemas minevikus mänginud suurt
osa, sellekohased harrastused, mis esilduvad ka teiste maade aadlike
juures, omandavad siin ajuti keskse tähtsuse. Aadlilt levis see
harrastus linnade kodanikkonda. Kuid juba mainitud tendentslikkuse
juures, näidata sugukondi võimalikult vanemana või puhtamana, ei ole
need sugupuud alati mõõduandvad soo tõelise vanaduse ja päritolu
uurimisel.
Nii aadel kui ka linnakodanikkond saab sajandite jooksul
värsket verd juurde Saksamaalt, vana „Liivimaa” oli nagu tõotatud maa
mõnusaks äraelamiseks. Uustulnukad rekruteerusid käsitöölistest,
kaupmeesteseisusest, aadlikest-väejuhtidest ja -ohvitseridest,
talupoegadest ja muust juhuslikust elemendist, nagu sõduritest,
vaimulikest, haritlastest teistelt aladelt.
Suur hulk praegu edasielavaist aadlisugudest ei ole
vanad, vaid on nobiliteeritud kas Rootsi või Vene ajal. Samuti kaugelt
suurem hulk meie linnade puhassaksa kodanikkonnast on pärit siia Rootsi
ja Vene ajal (18. s.) sisserännanud käsitöölistest ja kaupmeestest.
Säärane on puhassaksa elemendi kujunemine meie sakslaste hulgas.
Kuid suur osatähtsus balti saksluse kujunemisel on ka
indigeenseil elementidel, eesti ja läti rahval. Juba dr. Paul Johansen
oma uurimuses Taani hinderaamatu kohta väidab, et taaniaegses
vasallkonnas, kust põlvnevad balti saksa vanemad sugukonnad, on eesti
rahvusest aadli % olnud 4. Teatavasti hävis eesti omaaegne aadel, kui
seda võib nii nimetada, võitluses võõraste sissetungijate vastu ja
ainult ülalmainitud protsent, mis tegelikult aga oli suurem, pääsis uude
aadlisse.
Taani hinderaamatus kuninga vasallidena on märgitud
järgmised eestlased: Clemens Esto, kelle järeltulijad olid vasallide
perekonnad Like, Güldene ja nähtavasti ka Watzel; Hildaelempae; Asae,
kelle järeltulija oli rüütel Johannes de Loyse ja kellel omakord oli
1277. a. poeg eesnimega Yaldis; Uillelemp; Herman Osilianus, kelle
järeltulijad elasid Tallinnas ja Riias kodanikena. Arvatavasti
eestlased olid ka Peeter Tolk, Haenrich fan Anger, Vane, Ropae, Hiltae,
Lybrict Polipae. Johansen arvab kuulunud olevat eesti soost aadlile
taaniaegses Eestis umbes 2% tervest maavaldusest, kuid see protsent on
olnud suurem. Sest peale eelnimetatud aadlike oli eesti päritoluga veel
teisi väiksemaid aadlisugukondi, kelle kaitsehärradeks olid von Rosen’id
ja von Lode’d.
Nii olid von Roseni aftervasallideks eesti sugukonnad
Andes ja von Torme. Veel 14. sajandil tundsid eesti aadlisugukonnad end
eestlastena, ja alles Harju mässu järele 1343. a. suureneb vahe
saksapärase ja eestipärase vahel, ühtlasi raskeneb eestlaste pääs
aadlike hulka, sest vahepealse aftervasallide seisuse kadumisega kaob
eestlastele avaram võimalus jõuda aadliseisusesse. Aftervasallide seas
oli kindlasti väga palju eestlasi. Aadlike seas peale nimetatute kohtame
eestlasi veel 1274. a. Undelempi poja Johannese näol, kelle läänikiri
osutab samu eesõigusi, kui teiste taani ja saksa aadlike omad.
Orduvendade hulgas teenisid peale juba mainitud Yaldise ka „frater”
Ykemele; aadlikena esinevad 1359. a. paiku Thylo ja Hermannus
„dicti-Payske”, kelle sugulasi elas nähtavasti ka Tallinnas. Saaremaal
kohtame alama aadli hulgas palju eestlasi, võib arvata, et suurem osa
maal väikestes taludes elavaid aadlikke põlvnes eestlastest, sagedasti
eesti endistest vanematest. 13. ja 14. s. kohtame siin eesti aadlikena:
Mondewaste de Arole, Jürs’i, Tolse või Töllist’i, Leytzkull’i,
Kayssver’i, Koggy jt. sugukondi.
Järgnevail sajandeil andsid eestlased ohvreid aadlile
oma rahvaliikmete näol, kes ühe või teise juhuse tõttu sattusid
keskkonda, mis võimaldas nende hilisemat aadlistumist. Kiriku-, riigi-,
sõjateenistuse, mõisadepidamise ja kaubitsemise alal leiame kinnitusi
nähtudes, mis tõendavad ajuti õige kiiret sellekohast protsessi. Nii
Jörristi (Jõeristi) sugukonnas olid Thomas ja Johan sündinud
päristalunike poegadena, lõpetasid aga oma elu juba „von’i” tiitliga
Eestimaa rüütelkonna matrikliraamatus, astudes abiellumise näol
sugulusse ka von Brümmer’i ja von Schreitenfeld’i perekondadega. Eesti
soost nähtavasti põlvnevad Maydel’id (Johansen), Wahl’id, Toll’id,
Tenner’id, Michelson’id, Aderkasz’id ja mitmed teised, kelle kohta seda
esialgu aimatagi ei võiks. Ka von Bock’ide sugukonnas voolab eesti veri.
Esilduv nähtus oli ka aadli ja kodanike soost naiste ja neidude
abiellumine eestlastega, kes olid saksastunud ja jõudnud eemale
maaharimisest, kuid ka talupoegadega on abiellutud. Kuigi vähe, esines
siiski juhtumeid, et aadli soost mees nais eesti tüdruku. Suguline
läbikäimine oli nii saksa kui ka eesti elemendi vahel asetleidev; siin
osalt kasutas aadlik oma eesõigustatud seisukohta talupoja ja ta
perekonnaliikmete suhtes, kuna aadlineidudel tekkisid sidemed eesti
talupoegade, mõisateenijate, valitsejate ja teistega. Saabumata ei
jäänud nendegi sidemete vili.
Me nägime siis, et eestlased on andnud võrdlemisi hilise
ajani õige rohkesti oma verd balti aadlisse, kuhu aga segunes sajandite
jooksul veel väga palju muid elemente taani, rootsi, soome, vene,
prantsuse, šoti, isegi tatari sugukondade näol. Nii võib pidada
puhtsaksa päritolu balti saksa aadlis ainult osaliseks ja sinna
valgunud teiste rahvuste tõttu balti aadel on tõuliselt koostiselt
rahvusvahelisem kui mõnegi teise maa aadel.
Eesti element on samuti esilduv vaimuliku seisuse
hulgas. Juba katoliku kiriku valitsuseajal Saare-Lääne piiskopkonnas
toomhärrana tegutsev eestlane Pulck on näide sellest eesti elemendi
sissetungist, mis leiab ka kinnituse teiste näidete kaudu poolaaegsel
Liivimaal ja reformatsiooni järele Eestimaa esimeses luteriusu õpetajate
põlves. Koolmeistrite ja köstrite ametite kaudu hakkab juba Rootsi ajal
eesti elemendi suurem lähenemine vaimulikule seisusele, ja juba 18.
saj. ning 19. saj. algul annab see element rea õpetajaid (Ignatiuse
sugu, Daniel Stamm, O. W. Masing jt.).
Peale sõjateenistuse, mis soodustas eestluse väljapääsu
juhtivamatele kohtadele, oli linnade kodanikkond üheks siinse saksluse
osaks, kuhu aegade jooksul on segunenud kõige rohkem eestlasi. Juba
linnade tekkimisel Eestis ja nende arenemise esimestel aegadel mängis
eesti element õige suurt osa. Kui hiljem hakati eestlastele raskusi
tegema linnakodanikuks vastuvõtmisel, algas siin oma eesti päritolu
varjamine, kuna see asjaolu võimaldas ligipääsu ja osavõttu hüvedest,
mida pakkus linn. Nii kohtame näiteks Tallinnas varemal ajal suuresse
lugupidavusse ja jõukusesse jõudnud eestlasi, nagu Suurpea, Stoppekotte,
kes hiljem moondunud juba Grotekopp’iks ja Stoppesack’iks. Nagu nähtub
Tallinna kodanikeraamatust 1409-1624. esineb eestlasi linnakodanikena
kõige tihedamalt 15. sajandil, hiljem nende nimed on moondunud
saksapäraseks.
See nimede muutus algas juba siis, kui eestlaste
saksastumise protsess oli veel algastmes, kui maasaksad või
„halbdeutsche” asusid käsitöölistena, mõisateenijatena või elanikena
maal; eriti kiire oli saksastamisprotsess linnade alevikes, kus
elanikkonnad koostusid Eesti alal peamiselt eestlastest. Ainult üksikud
kodanikud on säilitanud eesti nime: Tartus Hans Bull (Pulli Hans),
Aleksander Raudial jt. Tavalikult moondati nimi tundmatuseni. Tallinna
voorimehest Paul Rebasest saab Paul Voss (Fuchs). - Linnade elus on
seega eesti element tegutsenud juhtivalt juba varakult, kuigi enamasti
„võõra nimefirma” all. Et oma soo varjamine oli vajalik, tõendab
puhteestlasteks tunnistatud linnakodanike ja -elanike õigluseta
olukord; Tallinna eesti Oleviste gildi ajalugu on selle üheks
tunnistajaks.
Peale eestlaste rekruteerus linnade kodanikkond ka
Saksamaa linnade kodanikest, venelastest, rootslastest, soomlastest,
lätlastest ja ajuti teistestki rahvustest (inglastest, hollandlastest,
šotlastest jne.). Kõik see muudab ka kodanike päritolu kirevaks.
Kuna suhteliselt kõige suurema protsendi juurdekasvus
andis saksa element ja kuna juba alguses saksa mõju Liivi Ordus ja ka
taaniaegsel Eestimaal oli suur, jäi ja pidas saksa keel ja vaim vastu
sajandeid eeltoodud õpetuste kohaselt. Et eestlased varematel aegadel
sinna kihistusse jõudes kaotasid oma päritolu, on vaadeldev kui aja
nõue, kus edasijõudmiseks oli seda vaja. Hilisemal ajal aga, kui
eestlaseks olemine ei takistanud enam isiklikku edu elus, on täiesti
taunitav säärane saksastumisnähtus, mis meil tuntud „kadakasaksluse”
nime all ja kus häbenedes oma päritolu püütakse sellest vabaneda. Eesti
päritolu on väga paljud praegused end sakslasteks pidavad kodanikud
linnades (Kentmann, Fink jne.).
See asjaolu selgub ka sugukonna
uurimustes, mis ette võetakse meie arhiivides tõutunnistuste
väljaandmiseks. Ja siin selgub tunnistusepalujale sagedasti üllatavaid
asjaolusid, nimelt ta põlvneb puhtalt eesti soost, kuigi arvab end
põliseks sakslaseks ja eesti keelt ei mõista sõnagi. Aga ka paljude
praegu end eestlasena tundvate isikute veendumus või arvamus on, et nad
põlvnevad mitte eesti soost, vaid rootsi, soome või kas või läti soost.
Et sellega paljastatakse oma alaväärtuse kompleksi, ei mõista paljud
ise. Kui meil esindub põlvnemisi teistest võõrrahvastest, nagu
sakslastest, rootslastest, venelastest, lätlastest jt., siis ei ole see
protsent ometi nii suur, kui seda arvatakse. On vabatalupoegi -
eestlasi, kes vähemalt ordu ajast peale on asunud ühel ja samal kohal,
tundnud end eestlasena ja hoidnud puhtamana oma tõu, kui palud
aadlikud. Kuigi valdav enamik meie rahvast ei saa osutada sellist põlist
seotust taluga, ta põlvneb ometi kindlasti eestlastest. On viimne aeg
tunda uhkust, et põlvnetakse eeslastest.
„Aga selle vastu peame vaidlema, et keegi võõras oma õue
suurendaks - meie kulul,” ütleb Martin Lipp oma „Eesti suguvõsade
uurimises” (E. Kirj. 1909). Ja ta lisab: „Ülejooksikud pole auks meile.
Nad pole auks ka neile, kes neid vastu võtavad.” Varema aja kohta tuleb
asuda ses suhtes erikohale ja tundma õppida eesti elemendi osa sakslaste
hulgas ajal, kus polnud suhtlemise määrajaks veel ainult rahvuslikud
tegurid. Siis on võidelnud end paljud eestlased sotsiaalsel astmestikul
kõrgele, andes sakslastele värskust uue aktiivse ja elujõulise
elemendi näol. Hilisema aja kohta tuleb aga ühineda täiesti Lipu
mõtetega. Kuid uurides eesti ja teiste elementide assimileerumist
sakslusesse Baltimail, tuleb tunnistada, et saksluse osa Eesti mineviku
saatuse juhtimisel on väiksem kui arvatud, sest ka eesti element on
siin kirjeldatud kujul mõjusalt kaasa löönud.
Koguteosest „Tähiseid. Eestluse aastaraamat”, 1935
1
0 kommentaari:
Postita kommentaar