ANTO RAUKAS: Tartu rahulepingu teksti koostasid meie poolt tõelised professionaalid
Lugedes Eesti ja Venemaa vahelise Tartu rahulepingu teksti,
saame kohe aru, et selle koostasid kõrgetasemelised professionaalid, kes
kuulasid ka erialaspetsialistide nõuandeid ja soovitusi. See tekst
tehti sõja tingimustes ja väga kiiresti. Nüüd valitseb meil juba pikka
aega rahu ja aastakümnete jooksul pole me saanud korralikku
piirilepingut, mis vastaks Eesti riigi ja rahva huvidele. Inimestes
tekitab sügavat hämmingut, kuidas on võimalik sõlmida piirilepingut
Eesti Vabariigi põhiseaduse sätteid eirates?
Tartu rahu
tervikteksti tasub hoolega lugeda. Artiklis II on kirjas, et Venemaa
tunnustab „Eesti riigi rippumatust ja iseseisvust, loobudes
vabatahtlikult ning igaveseks ajaks kõigist suveräänõigustest, mis olid
Venemaal Eesti rahva ja maa kohta maksvusel.....Eesti rahvale ja maale
ei järgne endisest Vene riigi külge kuuluvusest mingisuguseid kohustusi
Venemaa vastu."
Rahulepingu koostajate
tarkusest kõneleb seegi, et lepingu lisades olid selgesti ära märgitud
Peipsi järve haldamise probleemid. Näiteks Lisa II punkt 1 sedastas, et
„Kunstlik vee teisalejuhtimine Peipsi ja Pihkva järvedest, mis sünnitab
nimetatud järvede keskmise veeseisu alanemist üle ühe jala, samuti
ettevõtted, mis keskmist vee tasapinda nimetatud järvedes kõrgendavad,
on lubatud ainult eri-kokkuleppe järele Eesti ja Venemaa vahel." Lisa
III punkt 1 aga sedastab, et „Eesti on nõus andma Venemaale
eesõigustatud õiguse elektrijõu saamiseks Narva jõe koskede
ärakasutamisest seega, et selle eest Eestile makstava tasu suurus,
samuti teised tingimused ära määratakse eri-kokkuleppes".
Praegustel
tingimustel on piirilepingu sõlmimine Venemaaga Eestile ilmselgelt
kahjulik. Kõik me teame, et mis hundil suus, see peagi ka kõhus, ja
sealt elulooma enam tagasi ei saa. See, et me Venemaalt presidendi
ametiraha tagasi ei saa, polegi ehk eriti oluline, sest olulist
materiaalset väärtust sellel ametirahal ju ei ole. Kuid olulisem on see,
et Venemaaga on lahendamata Narva jõe energiaprobleemid, ja kui me neid
enne piirileppe sõlmimist lisalepetega ei reguleeri, ei reguleeri me
neid endale soodsalt enam kunagi.
1955.
aastal tööd alustanud Narva HEJ koguvõimsus on 125 MW. Praegu töötab
jaam täisvõimsusel siiski harva. Jaam peab tagama tarbimise muutustest
tingitud sageduskõikumise tasandamise Loode-Venemaa ühises
energiasüsteemis, millega on ühendatud ka Eesti. Kuid samas on Narva HEJ
kohustatud lahutama kõik teised tarbijad ja lülituma otseühendusele
Sosnovõi Boris asuva Leningradi tuumaelektrijaamaga, kui on vaja toita
selle seadmeid avariiolukorras.
Narva hüdroelektrijaama
tammist asub 5,5 lüüsiga pool Eesti territooriumil, kuid teine pool koos
tehnorajatistega Ivangorodis, mistõttu Eesti energiasüsteemi tõrgeteta
toimimiseks pole garantiid. Vastavalt rahvusvahelistele tavadele
jagatakse piirijõgede hüdroenergeetiline ressurss ja toodang riikide
vahel võrdeliselt nende territooriumil asuva valgla pindala osaga. Seega
on Eesti riigil endale õigus saada vähemalt kolmandik Narva
hüdroelektrijaama toodangust või siis õigus olemasoleva paisutuse juures
ehitada hüdrojaam jõe vastaskaldale või Narva jõe kuiva sängi. Lepingus
peaks olema reguleeritud ka Omuti kärestike veejõu kasutamine, mille
jõuaste on 15...30 MW. Seal oleks võimalik kasutada veealuseid turbiine,
mis ei sega kalu ega tekita muid keskkonnaohte. Sinna saaks paigutada
kuni 10 turbiini
Kindlasti vajab lepingus
käsitlemist Narva veehoidla veetaseme reguleerimise probleemistik, sest
praegu saab Venemaa seda ühepoolselt kontrollida ja reguleerida. Nagu
juba öeldud, on Narva HEJ Leningradi tuumajaama varujaam ja kui seal
peaks toimuma avarii, võib tekkida vajadus HEJ-a maksimaalvõimsusega
töölerakendamiseks, millega kaasneks veehoidla veetaseme kiire
alanemine. Sellega jääks aga Narva soojusjaamad jahutusveeta ja Eesti
ilma elektrita.
Narva veehoidla maht on
võrreldes äravooluga väike ja veevahetus kiire - vesi vahetub selles
madalas veekogus aastas üle 30 korra. Veehoidla rajati esialgu Narva
hüdrojaama töö tagamiseks, kuid praegu kasutatakse keskmise veerohkusega
aastal meie soojuselektrijaamades jahutusveena ligikaudu pool kogu
veehoidla sissevoolust.
Normaalpaisutustase
on 25 meetrit. Kui veetase langeb aga 24 meetrini või alla selle,
algavad tõsised veevarustusraskused algul Balti elektrijaamas, siis ka
Eesti elektrijaamas, ja veetasemel 23,5 meetrit Balti elektrijaama töö
peatub. Praegu tehakse selle vältimiseks arvestatavaid ehitustöid, kuid
need pole veel valmis ning Venemaa saab ühepoolselt mõjutada kogu Eesti
energiasüsteemi tööd. Veehoidla taset reguleerib pea pool sajandit
tagasi kinnitatud eeskiri, kus üheks osapooleks oli Eesti NSV. Eesti
Vabariigil juriidiliselt vettpidav lepe Narva veehoidla ühiskasutamise
kohta puudub ja see peaks olema sõlmitava piirilepingu lahutamatu osa.
See lisaleping peaks käsitlema ka veehoidla ühisuurimist, kaitset ja
saneerimist, sest veehoidla keskkonnaseisund on väga nigel.
Peipsi
veetase muutub tsükliliselt ja väga suures ulatuses. Sageli esineb
üleujutusi. 1924. aasta veerohkus tõstatas teravalt vajaduse Peipsi
veetaseme alandamiseks. Sisevete Büroo alustas ulatuslikke uurimis- ja
projekteerimistöid 1926. aastal, projekt kinnitati 1928. aastal ja juba
1929. aastal alustati töid Peipsi veetaseme alandamiseks Tartu
rahulepinguga lubatud piirides. Alustati väljavoolutingimuste
parandamisega Narva jõe lähtes. Jõe sängi süvendati ligikaudu 10 km
ulatuses. Sängist välja võetud paas ja rändrahnud kasutati kolme buuni
ja voolu suunava 1,4 km pikkuse tammi ehitamiseks. Töid tehti kuni Eesti
annekteerimiseni punavägede poolt ja täielikult neid lõpetada ei
jõutud. Kuid isegi poolvalmis ehitised täitsid oma ülesannet edukalt.
Kuid
praegu buunid enam ei tööta, sest nende vahe on setteid täis ja vool
suundub buunidest mööda, kandes setted Narva jõe sängi ja sealt edasi
Narva veehoidlasse. Buunide vahel on setteid ligikaudu miljon
kuupmeetrit ja keskmise veetaseme juures on mittekasutatava võsastunud
„uudismaa" pindala umbes 20 hektarit. Et regulatsioonirajatised
hakkaksid uuesti täitma oma ülesannet, oleks buunide vahe vaja
tühjendada ja lukustada Venemaa-poolne neljas tamm. Kuid seegi nõuab
riikidevahelist kokkulepet, mille tähtsust praeguse piirilepingu
koostajad ei hooma.
Tuleb
tunnistada, et Eesti riigijuhid on loodusteaduste valdkonnas üsna
harimatud ja energeetikas muretud nagu rohutirts hästituntud
lastemuinasjutus! On selge, et ilma täiendavate lisalepinguteta ei
tohiks me piirilepingut küll sõlmida!
0 kommentaari:
Postita kommentaar