KOMMETAAR | Piirileping ja kuum poliitsügis
Mart Helme, 30. september 2013, 07:00
Mart Helme
Eesti-Vene
piirilepingu teema, mis jäi vahepeal suvepuhkuste ja lähenevate
kohalike omavalitsuste valimiste varju, kerkib uuesti kogu oma teravuses
esile. Seda seoses Venemaa valitsuse otsusega dokumendid
allkirjastamiseks heaks kiita. Nüüd on paberid president Vladimir Putini
käes ja kui ka tema neile oma dabroo annab, saabubki lõppmängu hetk.
Venelaste kahvel Eestile
Siinkohal näib mulle, et Eesti pool oleks
meelsasti lepingule allkirjad pannud suvepuhkuste ajal, et avalikkus ei
saaks oma vastuseisu puhkusteperioodil kuigi häälekalt väljendada, ent
venelased ei võtnud siis vedu. Nüüd on aga ürituse Eesti poolsetel
vedajatel vaja aega võita, et enne valimisi mitte tule alla sattuda.
Moskvas teatakse muidugi suurepäraselt, kui
ebapopulaarne kavandatav loovutuslik piirileping eestlaste hulgas on. Ja
et see annab suurepärase võimaluse mõjutada meie valimistulemusi,
häälestades inimesi piirilepingu sõlmimist vedavate Reformierakonna ja
IRLi vastu. Sestap ei saa välistada, et Putin annab oma heakskiidu
dokumentidele juba lähemal ajal ning Lavrov teatab nädal enne
valimistepäeva, et tema ajakavas avanes just päevane auk Tallinna
külastamiseks ja piirilepingu allkirjastamiseks. Tegelikult ma lausa
imestaksin, kui Moskva taolise talle nii iseloomuliku triki kasutamata
jätaks. Kahvel on diplomaatias ju ikka venelaste lemmikvõte.
Ent see on kogu küsimuse juures siiski vaid
hetkekosmeetika. Asja tuum on ikka endiselt selles, et uus piirileping
on a) põhiseaduse vastane b) Eestile vaid loovutusi ning kohustusi kaasa
toov ning c) selle sõlmib Paet juriidiliselt korrektseid volitusi
omamata.
Jutud põhiseadust rikkuva valitsuse antud volitustest on bla-bla-blaa.
Siinkohal ei ole mõtet hakata veel kord üles
lugema neid põhiseaduse paragrahve, millega kavandatav leping läheb
vastuollu – seda on mitmed inimesed ja organisatsioonid teinud arvukates
artiklites ja seisukohavõttudes enam kui korduvalt. Lisagem vaid, et
õiguskantsleri seisukoht, nagu vastuolu ei eksisteeriks, diskrediteerib
nii õiguskantslerit ennast kui tema institutsiooni kõige masendavamal
moel.
Tegelikult on kõigist eelnenud
diskussioonidest selgeks saanud ka see, kuidas peaks Tartu rahulepingus
fikseeritud piiri korrektne muutmine käima – üksnes rahvahääletusel
saadud tulemuse alusel. Ainult see oleks aluseks mandaadile sõlmida uus
piirileping ja vaid see kõrvaldaks ka vastuolu meie kehtiva
põhiseadusega.
Paraku just seda viimast, rahvahääletust, on
Eestit viimase kümnendi jooksul ühest valeotsusest teise juhtinud klikk
kartnud nagu kurat välku. Ilmselt selgest teadmisest, et rahva
nõusolekuga Saaremaa suuruse maa-ala äraandmiseks mitte midagi vastu
saamata mandaati ei tule.
Otsusekindel valitsus
Ometi oleme praegu teemaga lõpusirgel ja pole
mõtet olla sinisilmne ning uskuda, nagu loobuks valitsus juba langetatud
otsusest. Tõenäoliselt ei suudaks nende pimedat otsusekindlust
kõigutada isegi see, kui kogu eesti rahvas pistaks ennast Toompeal
põlema. Saakski ehk kusagilt mujalt parema rahva asemele.
Siiski ei kasva, nagu vanarahvas teab, ükski
puu taevani. Ka praeguse piirilepingu eestvedajad peavad arvestama, et
sõnapaar «poliitiline vastutus» ei pruugi igavesti jääda sõnakõlksuks,
vaid omandada täies kooskõlas Eesti seadusandlusega ka tähenduse
«kriminaalne vastutus».
Karistusseadustiku paragrahv 232 ütleb nimelt
täiesti ühemõtteliselt, et Eesti territoriaalse terviklikkuse rikkumine
võõrriigi huvides on käsitletav riigireetmisena. Tulenevalt praegusest
põhiseadusest tähendab Eesti territoriaalne terviklikkus aga Tartu
rahulepinguga määratletud ala. Järelikult kvalifitseeruvad
riigireeturiteks kõik need isikud, kes antud juhul Eesti vabariigi
territoriaalset terviklikkust rikkudes 5,2 protsenti meie riigist
põhiseaduse vastaselt ja selleks rahvalt otse saadud volitust mitte
omades Venemaale ära annavad.
Sellest lähtuvalt kutsus Eesti Konservatiivne
Rahvaerakond juba suvel kokku juristide töörühma, kelle töö tulemusena
vormistati hagiavaldused piirilepingu sõlmimisega otseselt seotud
isikute vastutusele võtmiseks riigireeturitena.
Arvestades mõningaid kahtlusi Eesti vabariigi
kohtuvõimu sõltumatuse suhtes, on hagiavaldused vormistatud nii, et neid
ei oleks võimalik menetluse alustamise vältimiseks tagasi lükata.
Me ei ole sinisilmsed ja teame, et Eesti pole
juba ammu enam õigusriik. Selle üheks kinnituseks on ka õiguskantsleri
seisukoht, nagu poleks sõlmitava piirilepingu ning põhiseaduse vahel
vastuolu. Ent me ei saa ega tohi tegevusetult pealt vaadata, kuidas
Eesti riiki, meie inimeste vaevaga teenitud raha ja meie rahvast
vastutustundetult igasse ilmakaarde laiali jagatakse ning laiali
peletatakse.
Me teame, et piirilepingu sõlmijad peavad
ennast oma ametipostidel karistamatuteks. Aga me tuletame neile siiski
meelde, et ükski valitsus pole igavene, küll on aegumatu aga süüdistus
riigireetmises.
1 kommentaari:
http://www.km.ru/spetsproekty/2013/10/01/siriiskii-krizis/721837-chego-ne-ponyali-analitiki-stanet-li-blizhnii-vostok
Postita kommentaar