Eesti meditsiini hiilgus ja viletsus - I osa
Täna öösel kui torm mühisab ja puud kaarduvad, otsustasin alustada
ammu mõttes olnud artiklite seeriaga Eesti meditsiinist- tema hiilgusest
ja viletsusest. Loodan, et nii mõnedki inimesed leiavad mõtisklustes
vastuseid neid piinavale küsimusele- miks?
Meditsiini tase on ülikõrge..
Pea 20 aastat iseseisvat Eestit. Milline siis on see meie meditsiini
tegelik seis? Teatavas mõttes on tulemused hiilgavad. Aparatuuri tase
on märkimiväärne, operatsioonijärgse suremuse näitaja väga väike- võrdne
Põhjamaa riikidega, jahmatav hulk pakutavaid kõrgtehnoloogilisi
tervishoiuteenuseid. Ülimalt kõrgele kruvitud efektiivsus võimaldab
pakkuda pea kõiki uusi ravitehnoloogiaid vaatamata sellele, et SKT-st
meditsiinile ( just meditsiinile ja mitte sotsiaalhooldusele) eraldatud
raha on EL madalaim. Jah, meist vähem kulutab meditsiinile EL-s vaid
Rumeenia. E-tervis, e-kiirabi, e- retsept jne … kestvad aplodismendid :). Tegelikult ka, Eesti meditsiini tase on statistikas ülikõrge, aga….
aga…..
2/3 meedikutest töötab rohkem kui 40 tundi nädalas ja asjaosalised
ise teavad üsnagi täpselt, et enamus õdedest, parameedikutest ning
arstidest töötavad enam kui 80 tundi nädalas.
Keskmine arsti vanus Eesti Vabariigis on üle 50 aasta (TAI).
Praegu on meditsiinis puudu tuhatkond õde ja sadu arste.
Pea korra nädala avaldavad erinevad meediaväljaanded meditsiiniteenustega rahulolematute inimeste kirjutisi.
Meedikute rahulolu oma töötingimustega on madalseisus. Taas ja taas
saadavad Arstide Liidu eeskõnelejad tervishoiujuhtidele ja ajalehtedele
hoiatusi, et meditsiinisüsteem on kokkukukkumas.
Ühtlase joana nirisevad meedikud tööle piiri taha ja nüüd mitte enam
vaid noored vaid ka pensionieelikud ning .. üllatus, isegi meedikutest
pensionärid.
Ajakirjandusest loetud artiklite põhjal tundub, et meditsiini
hädades on süüdi vaid rahaahned arstid, hoolimatud õed, ülbikutest
harimatud hooldajad ja nahaalsed kiirabitöötajad. Viimasel ajal on
meedikute sõimamisest saanud trendikaup, millega ajaleht tagab endale
nii vajalikud klikid kui kommentaariumis saavad inimesed valada välja
oma hingesoppi kogunenud pettumuste taaga. Tegelikult, kaval manööver,
nõukogude süsteemi armastatuim propagandatrikk- kõik on üldiselt hästi,
aga,seltsimehed, eksisteerib ükikuid puuduseid isikute tasemel.
Katsumegi siis järgnevate kirjutistega analüüsida, kuivõrd on meditsiini
probleemid genereeritud ultraliberaalset tervishoiupoliitikast ja rahva
enda valikutest. Ei mingit irisemist ainult, plaanis on pakkuda ka
mõtlemisainet, kuidas olukorda muuta.
Eesti meditsiinikorralduse poliitilised alused.
Eeldatavasti ei ole keegi meist niivõrd naiivne ja arvab, et Eesti
areng on mitme erakonna koostöö tulemus. Ei, nii meditsiin kui ka paljud
teised valdkonnad on vaid ühe erakonna kujundatud- ultraliberaalselt.
Milline on siis alusdokument?
RE erakonna sotsiaalpoliitika; 1995. ja 1999. aasta
valimisprogrammis on sotsiaal- ja tervishoiupoliitikale pööratud vähe
tähelepanu. Eeldus on, et heaolu ja sotsiaalse turvalisuse eest vastutab ennekõike üksikisik ja heaoluteenused on pigem turu, kui riigi kanda. 1995. aasta «Kodanike riigi» manifest, kus leitakse, et tervishoid pole riigi vastutusala, vaid ennekõike turupõhine kaup:
«Kui tervishoiuteenuste eest maksmine on ebahumaanne, miks siis toidu
eest maksmine on humaanne? Arstiabi ei vaja iga inimene iga päev,
söömata ta aga olla ei saa. Selle loogika järgi peaks ka toit ühiskonnas
«tasuta» olema.».
Ja nii see saigi olema.
Järgnevatel aastatel erastati kogu meditsiin- SA-d, AS-is, OÜ-d,
FIE-d. Mitte midagi ei jäänud riigi hallata. Tõsi küll, jäid mõnusad
niidid, mis sidusid suurhaiglaid partei tagatubadega. Noh, need
kõrgepalgalised nõukogud, kus tublid sportlased, näitlejad ja muud
vahvad parteisõdurid istusid ja istuvad siiani kalli raha eest ja
annavad nõu ( irw). Millist, see kujutlus jääb igaühe fantaasia
hooleks. Mida suurem haigla, seda enam otsesidemeid ja rahakraane. Nii
avati Pandora laegas, riik kaotas kontrolli tervishoiu üle- turg
otsustab.
Praegu on reaalsuseks olukord, kus kaks suurhaiglat otsustavad
sisuliselt kogu tervishoiu üle. Määravad, millised maahaiglad kuuluvad
kiirsuretamisele, millist taastusravi inimestel on lootust saada.
Verised mõjuvõimu ümberjagamissõjad, millest viimane kandis nime
kiirabireform, aga sõjategevus jätkub ning ministeeriumil ei ole just
palju sõnaõigust, kui siis valida pool ja kiita võitjaid. Kas polnud
kõnekas kiirabireform, kus üks suurhaigla otsustas arstid kiirabisse
jätta ning teine haigla mitte ja ministeeriumil jäi võimalus vaid
kõrvalt kaagutada. Tõeline turumehhanism.
Jama, suurhaiglad nagu kõik äriettevõtted tahavad teenida kasumit! Paraku, kõik tervishoiuteenused ei ole kaugeltki kasumlikud. Mõlema suurhaigla finantsjuhtide märjaks unistuseks on päev kui EMO uksest kärutatakse sisse kümneid 30 aastaseid mehi suurte südameinfarktidega, raskeid traumaohvreid, kalleid operatsioone vajavaid ägedas seisundis inimesi. Mida rohkem kalleid uuringuid, keerulisemaid operatsioone ja protseduure, seda suurem on kasum. Ka eriarstide vastuvõtud kujutavad endast kuldmune munevaid kanakesi, kallid uuringud, plaanilined töö ja raha tuleb. Mõnusad sidemed partei tagatubadega loovad võimalusi omandada üha kallimaid diagnostikaseadmeid ning võidurelvastumine jätkub isegi kahe suurhaigla vahel, rääkimata siis konkurentsis kindlalt alla jäävad Tallinna haiglad.
Paraku, reaalsus on teine. Ühe ägedas seisundis ja haigla jaoks kasumliku haige kohta vajub EMO uksest sisse haigete vool, kes on rahalises mõttes rohkem kui ebasoovitavad- kroonilisi tõbesid põdevad ja pikka ravi vajavad haiged, kellele ei ole põhjust teha ühtegi kallihinnalist uuringut. Hullem veel, kui neid kohe EMO-st koju ei saa saata ja tulebki haiglasse panna, siis kümne päeva pärast saab selline humaansus karistada, sest haigekassa rahastab ravijuhtu juba olulselt vähem ning mida kauem haige voodikohta ” kinni hoiab”, seda karmim on haiglale rahaline karistus.
Teine nn prügikala, mis EMO osakondi ummistab, on erinevad tegelikult esmatasandi meditsiinile kuuluvad ravijuhud- haigestumised, pisitraumad ehk perearsti klientuur. Miks see kontingent EMO-sse pöördub, vaatleme järgmisel korral.
Seega, suurhaiglate ärihuvid sunnivad neid võitlema iga kasumliku haige pärast ning seega jõuga väikehaiglaid hääbumisele sundima. Liitumissoovi taga ei ole muud kui vaid majanduslikud kaalutlused -just business! Kas see on rahva huvides? Kui tekib ootamatu kriitiliselt äge terviseprobleem, olete “sobivas eas”, piisavalt lähedal suurhaiglale, siis kahtlemata on see teie huvides. Jah, aga kui olete eakas, krooniliste valude, haavanditega kimpus, siis avaldub teile turumehhanismidele rajatud meditsiini pale kogu tema “ilus”. Paraku, need õnnetud, keda taas ja taas haiglate ustest välja juhatatakse, kiruvad oma õnnetut saatust mõnele osavõtlikule ajakirjanikule, kes produtseerib loo teemal kuidas õnnetu abivajaja hoolimatute meedikute poolt välja visati.
Tuld meedikute pihta, aga tegelikult see süsteem on komponeeritud 1995 aastal. ” Tervishoid pole riigi vastutusala, vaid ennekõike turupõhine kaup.”. Eelkõige aga meenutame, et selle sotsiaalpoliitika rakendamiseks oli tarvis rahva mandaati ja 20 aastat on seda valimiskastide juures taas ja taas kinnitatud.
Seega, eile ja täna määrab meditsiinipoliitika kaks suurhaiglat,kelle vahel toimub pidev konkurents ning ärapanemine. See olukord on kaks aastakümmet leidnud heakskiitu ja tunnustust valijate poolt.
Järgmisel korral vaatame, mis peaks olema tervishoiu prioriteet.
2. osa: SIIN.
Allikas: https://okkalisedarutlused.wordpress.com/2014/12/17/eesti-meditsiini-hiilgus-ja-viletsus-ii-osa-meditsiini-suda/
0 kommentaari:
Postita kommentaar