Eesti rahvuslik ideoloogia ja maa selle alusena
ÜS Liivika vil! K. LIIDEMAN
Viisteist
aastat eestlase tööd omas riigis sattusid hiljuti terava arvustuse
alla. Kultuurnädal vabariigi 16-nda aastapäeva puhul pareeris olulisema
sellest arvustusest, osutades objektiivsetele saavutustele kõigil
aladel. Ei, välises arengus ja töö edukuses ei saa Eestile kuigi palju
ette heita; ümberpöördult, siin on mõndagi, millega võiks koguni
uhkustada.
Ometi
tahaks asuda arvustavale seisukohale, kuid hoopis teisest lähtekohast.
Kus meile otse karjuvad puudused silma hakkavad, see on meie haridus- ja
kultuurpolitika, meie vaimse elu ala üldse. Olgugi need ka mõistetavad,
seletatavad, kuid neid peab ometi nägema ja nentima. Meie ees on
tänapäeval nende õied: n. n. haritlaste üleproduktsioon, haritlase
võõrdumine elust, ideoloogiline kriis, erakonnajuhtide aatelagedus,
võõraste aadete ähvardavalt lammutav võidukäik, hingeline tasakaalutus,
omariikluse ja rahvusliku idee kidumine meie inimestes veretuks
abstraktseks mõisteks.
Ütlen,
see on mõistetav. Noort riiki valdas algul tõsine ülesehitamise, siis
aga järjest ikka snobistlikum tsivilisatsiooni palavik, — tõus ja
tõusiklus — kultuuritraditsioonide puuduse tulemus. Haaras uute olude
petlik aineline perspektiiv. Salajaseks või ka varjamata deviisiks
kujunes — saada. Saada võib aga ainult välist : raha-vara, elumõnusid,
või siis — tsivilisatsiooni. Saamises ja jagamises liituti ja erineti,
võideldi ja teritati mõistust; haridustki omandati, koolidesse rühiti,
et saada kohta või haljale oksale kergema vaevaga. Tähelepanematult oli
saanud tsivilisatsioon sihiks, ülimaks eluotstarbeks omaette. Selles
mõistetigi — kultuuri, Euroopa kultuuri.
Tõeliselt
mõistame aga kultuuri mitte tsivilisatsiooni ebemeis ja esemeis, mida
inimene võib raha eest hankida, saada, vaid mõistame selles inimese enda
teritatud vaimu kehastust temas ja teda ümbritsevas, isiku- või
rahvapärast elustiili, — kehastugu see elutegevuses, -mõttes või
-kujundamises. Sellist tõelist kultuuri on meil tõesti veel vähe, ja see
ongi puudus, mille kallal tasub juurelda, arvustada, aktsiooni
alustada. Kas ei ole siis andestatav, kui me oma omariiklusaegset
haridus- ja kultuurpolitikat nimetame sihi- ja sisulagedaks, hingetuks
ja eluvõõraks?
Loomulik,
et kultuurita ei saa olla ka selget, põhjendatud rahvuslikku
ideoloogiat. Milline saab olla vaimne ideoloogia, kui kultuuri mõiste on
täidetud rahva ja ka haritlaskonna teadvuses tsivilisatsiooni mõiste
sisuga?
Meie
endine n. ü. defensiivne rahvuslik ideoloogia, mis oli kujunenud eesti
rahva kaitseks võõraste — balti saksluse, härraskiriku, venestumise,
saksluse, kommunismi — vastu, olles saavutanud välisegi võidu, jäi iga
aastaga tühjemaks, kahvatumaks, — anakronismiks. Vana trafareedi järgi
korratakse aga ikka veel tänapäevani samu sõnu rahvuslusest, tehes
nägu, nagu oleksid need kõigile endast mõistetavad, igas hinges
rikkalikult konkreetselt sisustatud, jättes tähele panemata, et mitte
üksi kuulajas- lugejas, vaid ka kõnelejas-kirjutajas pole vanades
vormides enam mingit selget sisu, ei enam vana ega veel uut.
Eesti
rahvas osutus kardetavaimas, hingelises vaakuumis, ilma ideoloogiata,
ilma siduva, ühendava aateta, ilma tuleviku tähisteta. Kuid loodus ei
lepi tühjusega, loomusunnil täitub see millegagi.
J.
Uluotsa Suur-Soome ideoloogiat ei taha küll kuidagi lugeda mingiks
quasi-ideoloogiaks, — kuid olevaid või mõeldavaid rahvusvahelisi
konstellatsioone arvestades on see siiski liiaks utoopiamaiguline, et
sellele rajada mingit tööd või poliitikat, et tõmmata kaasa laiemaid
hulki. Ometi on sellel Suur-Soome unistusel üks tähtis positiivne külg —
eestlase rahvusliku enesetunde püstihoidmine: julgus unistadagi
Suursoomest.
Enesetunde,
iseteadvuse puudus, orjahinge enda alaväärsuse tunne, — see on näruseim
element eestlase hinges, mis lööb läbi ka meie mentaliteedis. Siin —
ja sisemise kultuuri puudulikkuses — ongi igasuguste ideoloogia
aseainete põhjus. Rahuldutakse, kui arvatakse olevat kas või väliselt,
nagu teisedki — härrad, eurooplased jne. Nagu see O. Rütli tuntud
uhkustamine värvimütsini jõudmisega: et nüüd oleme, nagu NEMAD, — s. o.
saksad. Sellist viletsat enesetunde rahuldamist on meie vaimuelu tulvil
täis. Snobism on kõikjal, igal on oma comme il faut-ideaal või unistus …
Levinud
on see meie akadeemilistest ringkondades, kus on läbi löönud
Euroopasse trügimine. Asendagem J. Barbaruse ühe luuletuse motos
Mon dernier eri
Paris, Paris!
Paris l’Europe’igdi,
— pole küll riimis, aga sisu vastab. Tulla toime tööga, uuringuga,
mille referaat satuks mõnda välismaa eriajakirja ja sealt siis
refereeritava autori nimi mõnda paksu käsiraamatusse pikka kirjanduse
loetellu või teksti sulgudesse, — see on saanud salajaseks dernier cri’ks.
Alma mater Tartuensis on viidud Euroopasse, Ameerikasse! Ning meie
rahvahariduse juhid on uhked, et nende koolid ei jäävat maha oma
metoodika moodsuses, õpetamise tehnikas selle või teise Euroopa riigi
omadest ja — et meie käes on olnud maailmarekord üliõpilaste või
keskkooliõpilaste arvus! Vorm on saanud sisuks, tunnus — sihiks. Mitte
selles ei ole halba, et meie teadlaste tööd võivad ilmuda ka Euroopa
ajakirjades. See on tunnus, et meie inimesed on suutelised teaduse alal
töötama; halb on aga see, kuis seda primaarselt hinnatakse sihina
omaette. Siht peab olema aga sisse-, mitte väljapoole. Vajame Eesti
teadust, ja ainult selle loominguks suudame kulutada. Jumal tänatud,
tunnust u s e s t pole me enam nii vaesed, et üksnes nendega
tarvitseksime uhkustada.
Meie
nõrkus on muus, — usu puuduses endasse, kultuuri traditsioonide ja
rahvusliku ideoloogia puuduses. Rahvustunde isikuline väärtus ongi —
inimese usus endasse, tema terves enesetundes, enda sisemise väärtuse
tajumises, mis tal võimaldab häbenemata oma päritolu ka võõra ees vabalt
pea püsti hoida ilma orjaliku tungita — temaga sarnaneda või enda
väärtuse tõusu näha temaga ühtesulamises. Meie nõrkus on selles, et
välise külje, tunnuste jahi taga ei ole selget rahvuslikku ideoloogiat,
mis seoks ja hingestaks kõik meie tegevuse, kõik püüded, kõik tööd ja
töökesed üheks võimsaks vooluks, — omapäraseks, loovaks, eesti rahva
teadlikku osa ühendavaks ja edasiviivaks. Selle asemel otsitakse
ideoloogiat, ideid võõrsilt, — ikka moodsaid, ikka kõmulisi. See moodsa
ja kõmulise hinne on halvaks tunnuseks meile, see ei kõnele rahva
vaimsest küpsusest.
*
Rahvuslikku
ideoloogiat ei saa l e i u t a d a, see tuleb avastada. Ainult nii on
see elujõuline, permanentne, ja viib rahvast edasi. Ideoloogia looming
seisneb olevate igaveste ideede avastamises rahva hinges ja olustikus
ning nende arendamises tõenäoste ja taotletavate tulevikutähiste
suunas. Nagu taimekasvataja-sordiaretaja valib terava silmaga
algupärasest, oludega kohanenud populatsioonide segust põllul
jõulisemaid liine, mis on jõudlusvõimelised, seisu-, haiguste- ja
talvekindlad, kõrgemakvaliteedilised; nagu ta siit veel edasi jõuab
nende ristlemisega ka võõra õietolmuga, pookides pärismaisele jõulisele
taimele pärandatavaid omadusi kõrgarendeilt, — nõnda peaks käima ka
rahvusliku ideoloogia — ja rahvusliku kultuuri — loomine.
Kui
rahvuslik ideoloogia tahab olla tõesti rahvuslik, mitte kunstlik ja
peale sunnitud, siis on tema alusteks: rahva sotsiaalne struktuur, rahva
iseloom, maa ajalugu ja asend. Ainult neil loomulikel alustel püsiv
ideoloogia saab haarata rahva hulki, nagu defensiivne rahvuslik
ideoloogia C. R. Jakobsoni ajal. Või nagu marksistlik ideoloogia on
haaranud tööliskonda linnades. Kas saab aga väikerahvast kanda muu
ideoloogia kui just laiemaid kihte innustav ideoloogia!
Ideoloogia
aluseid lähemalt vaadeldes märgime esiteks väikerahva hüvesid ja
pahesid. Suurrahvaste haiguste suhtes — militarismi, imperialismi,
messianismi —, mis neid tõukavad vägivallale teiste vastu
(vallutamised, asumaad, vähemusrahvuste tagakiusamine), kõigi nende
järeldustega, — oleme meie immuunsed. See-eest on aga meie rahvuslik
kandepind igas mõttes liiga kitsas. See sunnibki meid eriti arvestama
rahva sotsiaalset struktuuri, ning need ülesanded rahvusliku kultuuri ja
ideoloogia alal, mis suurrahvastel on jäänud teatud kitsamate
eliit-kihtide (nagu aadel) kanda, veeretama laiematele „madalamatele“
sotsiaalkihtidele. Teiste sõnadega — see määrab meid demokraatiale
kõige üldsemas ja tõsisemas mõttes ja intensiivsele, sihikindlale
demokraatia mõtte kasvatamisele.
Meie
rahvuse sotsiaalne struktuur on sootuks erinev vanade kultuurrahvaste
omast. Seal on olnud maa — talupojaseisus — kultuuri toormullaks ja
rahvuse füüsilise tervise salveks, ühtlasi ka suuremal määral rahvusliku
omapära hoidjaks. Talupojaseisus oma rahvusest aadli juhtimisel. Aadli
kaudu on maa ka riigi juhtimisest määravalt osa võtnud, kuni kodanluse
juhtimisele tulekuni. Kultuuri ja tsivilisatsiooni arendajaks kõrgemale
astmele ning ideoloogia loojaks on olnud aga linn — intelligents ja
kodanlus. Kõik need rahva elemendid on seal omast rahvusest ja
moodustavad kokku rahvuskultuurilise terviku, täiendades üksteist. Linn
on siin loomulikus ajaloolises arengus maast välja kasvanud, ammutades
siit alatasa värskust ja jõudu juurde. Rahvuse noorusjõu allikaks loeb
Osv. Spengler õigusega maad, talupoega, — hinnates teda küll vaid
rahvuse toorainena, — nagu see suurrahvaste juures ka tõeliselt on
olnud. „ … Bauernschaft ist … Nährstand in der vollen Bedeutung des
Wortes, nämlich die Wurzel der groBen Pflanze Kultur, die ihre Fasern
tief in den mütterlichen Boden gesenkt hat und dumpf und emsig alle
Säfte an sich zieht und nach oben sendet, wo Stamm und Wipfel in das
Licht der Historie ragen. Er dient dem groBen Leben nicht nur durch die
Nahrung, die er dem Boden abgewinnt, sondern auch mit jenem andern
Ertrag der Mutter Erde, seinem eigenen Blut, das aus den Dörfern
jahrhundertelang in die höheren Stände strömt, dort ihre Form empfängt
und ihr Leben aufrecht erhält“.
Nii
mujal. Meie — ja lätlaste — rahvusstruktuur on sellest normaalselt
teravalt erinev. Julge unistaja ja originaalne sügav mõtleja J. Luiga
tuli välja väitega, et meie vanal iseseisvusajal valitses sama rahvuslik
tervik, olgugi tolleaegse üldise taseme kohaselt algelisel kujul: maa,
aadliga (vanematega) eesotsas, ja linn, lääne kultuuri assimileerija.
Seda on tõestanud uuem ajalooline uuring. Kuid ristirüütlid halvasid
meie rahvusliku arengu. Eesti rahvas oli määratud hävimisele, — kui teda
poleks päästnud Tannenbergi lahing (1410). Ometigi tuli leppida
täieliku varjusurmaga. Linn võeti võitjate poolt üle, eestlane sulatati
võõraks rahvuseks. Maa aadel tapeti enamikus maha, — jäi vaid eesti
talupoeg, kes pikapeale orjastati. Nii vegeteerus eestlus talupojas
sajandeid, avaldades end keeles, rahvaluules ja rahvalaulus,
primitiivses rahvakunstis, põlluharimisega seotud rahvateaduses ning
vahetevahel vastuhakkamistes.
Linna
on küll valgunud sajandite kestel eestlasi maalt, maa-orjuse pagulasi.
Vähemnõudlik on leidnud siin kergemat elu, jäädes ehk nimeliselt
eestlaseks väikegildidesse ja teenijas-tööliskonda, omandades jõudumööda
võõrast tsivilisatsiooni. Nõudlikum aga, kes oleks võimeilt kõlvanud
teiste juhiks, kas ei leidnud otsitavat või maksis selle eest
hingehinda: müüs oma iseteadvuse, enesetunde, tunnistas end
alaväärtuslikuks ja lasikis end ümber valada, andis oma värske vere
võõrale rahvusele kosutamiseks. Vere kaudu on küll linna eestistatud,
kuid eestlus ei saanud sest midagi. Linn on olnud kogu aja suureks
võõraks koldeks, kuhu on loobitud võõrasse tulle ka rohkesti eesti
halgusid, mis on põlenud ühiseks balti-saksluse segapuutuhaks, kadakluse
nõega segatud. Vaid mõni üksik eesti süsi on jäänud hõõguma selle tuha
all, ja seegi on löönud hõõguma enamasti võõrastest tuultest.
Nüüd,
omas riigis, on meie riiklik sotsiaalne struktuur üldiselt umbes sama,
mis teisteski, — peale puuduva maa-aadli. Meie nõrkus ei seisne aga
mitte seisusliku aadli puudumises, vaid selles, et meil riiklik
struktuur ei vasta rahvuslikule. Sellest meie riikliku ja eriti vaimse
elu ebastabiilsus. Aadli ülesanded on jäänud haritlaskonna täita, kuid
traditsioonideta haritlaskond jääb, kui tal puudub orgaaniline side
mõne põhikihiga, paratamatult ajavoolude tuuletallajaks, tulgu need
idast või läänest. Haritlaskond tegi juhtivalt kaasa rahvusliku võitluse
kuni omariikluse saavutamiseni, loova ülesehitava töö juures aga
avastus tema nõrkus, ideoloogia ja traditsioonide puudus, poliitilise ja
filosoofilise mõtlemise pinnalisus. Siit meie erakonnavõitluse omapära,
kitsarinnalisus ja lühinägelikkus.
Linn
ja maa sattusid teravamasse vastuollu, kui meie majandusstruktuur seda
põhjustas. Rohkemal määral põhjustab seda vahest rahvuslik struktuur.
Olgugi meie linn nimepidi eesti linn, on ta siiski maale võõras. Linna
kultuur ja traditsioonid on endised, s. o. võõrad. Endine linna aupaiste
uustulnukate silmis on liiga suur. Nad ei tule siia mitte uuega,
rahvusepärasega, omaga, vaid tulles ihaldavad sarnaneda olevaga, saada
samaväärseiks. Linn on senini jäänud rahvuslikuks võõrkehaks eriti
linna kodanluse osas. Ka haritlaskond on sellest nakatatud, kui jätta
esialgu arvestamata viimast segast aastat, kus isamaalisus ja rahvuslus
tõsteti kelkivaks moeks,
— sest linna moed on olnud ju ikka möödaminevad. Linnas on pesitsenud see vaim, mille kohta Spengler tabavalt lausub: Ubi bene ibi patria.
— das gilt vor und nach einer Kultur“. Usume, et meil see on — enne kultuuri…
Jääb
maa — eesti talupoeg, põllumees. See kultuuri puu, „Nährstand“, on meil
märksa suurema tähtsusega, kui seda järeldab Spengler Lääne-Euroopa
kultuuri ajaloo analüüsist. On ju meil sajandite jooksul eestluse
kandjaks olnud ainult talupoeg; ka praegu saab rahvuslik haritlaskond
tõsiselt tugeda vaid temale. Kõik seni riiklikul ja rahvuskultuurilisel
alal saavutatu on— maalt pärit oleva eesti haritlaskonna töö, kes
noorusaastate juurtega veel terves maamullas, immuniseeritud maa
vaimsusega aatelageda linna haiguste vastu.
Maa
on saanud nüüd ka kõikjal üle maailma tähelepanu keskuseks, mitte üksi
agraarriikides, vaid isegi tööstusmaades, koguni Inglismaal, kus maa on
kord toodud armetuks ohvritalleks linnale, tööstusele. Maalt otsitakse
tuge, stabiilsust.
Talupojaseisuse
sotsiaalset tähtsust nüüdisajal, eriti Kesk-Euroopa agraarriikides —
peab tõtt tunnistama — on vahest kõige õigemini osanud esile tõsta ja
valgustada saksa rahvussotsialismi teoreetikud, kus — Saksas — viimane
revolutsioon oli rajatud just talupoja aktiviseerimisele ja
vabastamisele, — et teda taas orjastada riigile. Ning just uued
agraarriigid, enamikus (peale Poola ja Ungari) ilma omast rahvusest
aadlita või linnakihita, on tunnustanud põllumehe-talupoja suurt
sotsiaalset kaalu
— haritlaskonna juhtimisel.
Kui
meist peab kasvama — seda me ju tahame — omapärane alatiseks püsima
jääv kulturrahvas, siis ei jää meil teist teed, kui alustada otsast
peale selle maa mulla ja aklimatisee- runud taime kultiveerimist,
millest kasvab omapärane eesti kultuurpuu species Balti rannikul — Quercus eesticus,
Seni
on see pinnas seisnud söötis: visa oli vaim — haritlus.— seda vii jama.
Linn on vaadanud sellele kõrgilt ülalt alla. See on linna võõra
tsivilisatsiooni ja „hariduse“ hingetu snobism, mis hindab inimest
värvimütsi ja püksiviigi järgi ja mille tippsaavutisi on — saksa burši
õllelaua vaimulage kantus.
Maa
oli haaratud samuti ainelisest tõusust ja tema poliitilised juhid
viisid ta võitlusse just aineliste hüvede eest, olles neist samuti
huvitatud, sageli koguni suuremal määral kui põllumees ise. „Maa vaim“
omandas hoopis võõra, halva tähenduse, see polnud enam vaim, vaid
erakondlik meelsus.
Peab tulema paratamatu muutus selles.
„Rohelise
internatsionaali” juhte, tšehh Hodza eraldab maarahva liikumises kolme
faasi: „Die erste Phase könnte man ais wirtschaftliche Druckperiode
bezeichnen, in der die Agrarbewegung zunächst nur zur klaren
Formulierung ihrer wirtschaftlichen und sozialen Forderungen kommt (meil
C. R. Jakobsoni aeg!), die zweite Phase hat dagegen ausgesprochen
machtpolitische Zielsetzungen (meil põllumeeste kogude omariiklusaegne
tegevus praeguseni), während es in den dritten Phase „zum Ausbau einer
eigenen Ideologie, zum Bewubtwerden einer agrarischen Lebensphilosophie
kommt“.
Meie
omas arengus oleme jõudnud kolmandani. Kuid kuna meie ainus eesti
rahvusest sotsiaalne kiht on talupoeg, — ta ei ole meil mitte üksnes
„Nährstand“, vaid ka „Stamm“, tüvi — ja tema omab valdava kaalu riigis,
siis saab paratamatuks Eesti riikliku, rahvusliku ja maa ideoloogia
liitumine üheks tervikuks. Neidsamu kolme arenemisfaasi näeme nimelt ka
kogu meie rahva arengus. Praegune kriis, mis on kõigepealt just
ideoloogiline kriis, peab meid asetama samasse aktiivse ideoloogia
faasi, mõeldes seda kõige laialdasemalt — meie rahvus-, sotsiaal- ja
kultuurpolitiliste aluste avastamisena ning tervikuks juhtideeks
koordineerimisena.
Lähtudes
maast ja tõelise „maa-vaimu“ omaks võtnud haritlaskonnast, peab
rahvuslik ülesehitamine minema ka linna, muundades seda aja jooksul
eesti linnaks. Kõigi kihtide eliidist kujuneb rahvusliku kultuuri ja
riigi idee kandja, mis asendab teiste rahvaste aadli. Vajame maal hinge-
ja vaimukultuuri sünteesi rahvuse kandjaks.
*
Rahvuslikus
ideoloogias on meie ees rida suuri probleeme, millest mainitagu siin
lühidalt tähtsamaid, mis tihedamas seoses maaga.
Maaja
ruumi probleem. J. Luiga mõte, et eestlaste sugu on juba üksi sellega
oma elujõudu näidanud, et on võitnud endale nii tähtsa koha Läänemere
ääres, jäägu maksvele ja seisku meeles alati. See koht, ruum, seob meid
maailma-probleemidega kas või selles silla mõttes, millises käsitleb
„Balticum’i” krahv H e r m. Keyserling Euroopa rahvaste spektrumis,
tunnustades nüüd ka eestlasi ja lätlasi Balticum’i mõtte kandjaiks.
Eesti välispoliitilisele mõttele jäävad siin alati suured ülesanded.
Meie ruum on ikka ähvardatud — nii läänest kui ka idast. Rahvuslikust
seisukohast ei tohiks see olla meile nii hirmus. Sest me ei ole mitte
ühe hundi lõugade vahel, — selles meie olemise tähtsaim tagatis. See
sunnib meid ühtlasi alati teraselt valvel olema, see ei lase meid kunagi
loiult suikuda ega ka korraldada kodus kahtlasi eksperimente, see
sunnib meid olema sisemiselt tugevad, oma rahvast kasvatama
poliitiliselt ja rahvuslikult teadlikuks, palju enam kui seda on vaja
mõne suurrahva juures või vaiksemas olundis.
On
selge, et eestlus püsib vaid nii kaua, kui Eesti maa on eesti põllumehe
käes, tugevalt tema käes. See on aabitsatõde, see on meie rahvuslik
aksioom, mille eest võitlesid vene ajal C. R. Jakobson ja Jaan Tõnisson,
aksioom, millest tõmmati julged konsekventsid Vabadussõja järel
radikaalse maareformi näol ning mis nagu mingi kategoorilise
imperatiivina nõuab alatist tarka ja aktiivset agraarpolitikat, ühtlasi
aga ka kasvatuspoliitikat. Tagasivõidetud maa ei tohi minna võõraste
kätte ega tohi eestlane kunagi tüdida, võõrduda maast, lakata maad
austamast. Selleks peab olema meie talu tugev ja terve — mitte niipalju
põhjalikku ümberhindamist vajava kapitali tasuvuse mõttes, vaid selles
esijoones ajakohaselt inimväärse korraliku äraelamise võimaldamise
mõttes, — tühjalt ja puudulikult kasutatud maa tuleb samm-sammult
asustada; endisajast pärit põlglik vaade maale, maa-elule ja maa-tööle
tuleb murda kui mitte enam ajakohane ; väiketalundid tuleb arendada
elujõulisteks, talu pärandamise küsimus peab leidma talu jõudu säästva
lahenduse — need on kõik maa ja ühtlasi ka rahvuslikud probleemid.
Maas
on rahvusliku kultuuri materiaalne aluspõhi, mis kunagi rahvust ei
reeda; ajalugu on selle tõestuseks. Sest maa on rahvale loomusund: maa
sunnib inimesele oma tahte, vaimu ja usundi peale, maa sunnib eestlast
jääma eestlaseks. Alalhoiuinstinkt hoiab inimest maa küljes; see vaid
on igavene, mis põhjeneb inimese ürginstinktidel. Eestlase maa hoiab
eestlust igaveseks; hoiab maa ju eestlasel ka tema tõutervist, mis
kiduneb linnas.
Rahvusliku
maailmavaate ja traditsioonide probleem on osa rahvusliku kultuuri
probleemist. Ja nimelt see osa, mis on kogu rahva, mitte üksi eliidi
kanda. Sellel alusel kasvab vaimse loomingu rahvusliku kultuuri kõrgem
aste, — juured mullas; ainult sellel alusel kasvades on ta rahvuslikult
omapärane ja rahvast kõrgemale viiv, teid tähistav. Loomulik, et see
meil ei saa tugeneda muul kui jällegi maal.
Rahvuslik
ideoloogia ja maailmavaade päästab meid rahvusvahelise vaimse
tuuletõmbuse käest, mis meie asendi ja arvukuse juures võib muidu meile
veel nii mõndagi nohu tuua. Kindlaks tuulevarjuks on meile vaid maa.
Linn ja temast võrsunud haritlaskond en masse on rahvuslikult
labiilne ja vastutustundetu, tema käed peab hoitama seniks rahvuslike
asjade juhtimisest eemal, kuni ta pole assimileeritud maast.
Hulkadele
vastuvõetavat, nende tõekspidamisi selgitavat rahvuslikku
maailmavaadet ja traditsioone ei saa eimillestki luua ega leiutada, —
siin tuleb käia avastamise, selekteerimise ja kristalliseerimise teed.
Rahva iseloom ja vaimulaad ning ajalugu on siin aluseks. Meie rahva
hinge on mitmeti rikkunud pikk võõraste valitsemine ja orja-aeg, et
terve vaimu kõrvale on siin siginenud ja sügavalegi juurdunud
orja-vaimu, mis peab olema määratud armutule sihikindlale
väljarookimisele. Teame, et vabale, suveräänsele rahvale peab saama
omaseks vaba kodaniku ühis- ja vastutustunne. Kuid ehitada tuleb oleval.
Siin
on meie ees määratult suur ja kõrge rahvuskultuuriline ülesanne. Peame
analüüsima rahva hinge, eraldama positiivse negatiivsest —
orjapärandusest, ning positiivsele ehitama teadliku ideoloogia,
maailmavaate ja traditsioonid, kuni see sajandite järel fikseerub
rahvuslikus karakteris. See rahvuse suursugustamise pikk tee, kus töös
tõutervise- ja kasvatus- ning kultuuripolitika läbi põimitud, peab
algama sealt, kus on, millele ehitada — maalt. Siin on kohe maa nõue
hariduspolitikale: senise abstraktse inimesemõiste asemel seadku kool
endale sihiks — eesti rahvusliku ühiskonna ja teoinimese, kes tunneb ja
armastab maad. Ainuüksi „i n i m e n e“ on — abstraktsioon, inimese
elu avaldub töös antud oludes ja ühiskonnas. Oma riik kasvatab aga
inimest tööks ja eluks omades oludes ja omas ühiskonnas.
Eestlase
hingelaadi terve alus on individualism ja positiivne skeptitsism ning
kiindumus maa-eraomandisse. Keyserling iseloomustab „baltlast“, mõeldes
siin kogu rahvaste konglomeraati, eeldades, et maa asend on siin olnud
ka rahva iseloomu määrajaks, ja leides siin vana-saksa, skandinaavia ja
slaavi elemente: „das Ganze zusammengehalten durch den spezifischen
Landschaftsgeist, welcher die Urform des Wikingers schuf. Denn der
Wikinger war wesentlich wohl Baite: der abenteuerfrohe Sohn des
baltischen Meeres. (Kas ei oleks õigem öelda, et vana-eestlane oli
iseloomult viiking?! K. L.). In seiner Wikingerartung liegt denn auch
die spezifische Grenze des heutigen Balten. Gleich den seefahrenden
Normannen (ega ometi baltisakslane! K. L.) ist der seelisch nicht reich
ausgeschlagen; leicht wirkt er trocken und dürr. Er ist klug,
temperamentvoll, geistreich, doch nur im Ausnahmefall weltoffen im
pathischen Sinn. Tritt hier noch Turanierblut ais Dominante hinzu, wie
bei den Esten, so werden Positivismus und Nüchternheit zu Grundzügen.“
On
õigus, et eestlane ei ole puhast tõugu (kui sellist Euroopas üldse on);
kuid need põhijooned, mis tuleviku baltlust peavad iseloomustama, on
meie rahva omad. Nende kohaselt kujunevad meie ühiskonna- ja kultuurielu
vormid ja avaldused, neid peame silmis meie kasvatusprobleemide
püstitamisel ja lahendamisel.
Et
eestlane on loomult nimelt individualist, siis saab teda massinimeseks
kihutada ainult üürikeseks: kollektivisti — olgu see kommunismi või
fašismi korporativismi mõttes — temast ei saa. C. R. Jakobsoni poolt
eestlasele — see oli ju nimelt eesti põllumehele! — temperamentselt
lipukirjaks tõstetud deviis — „i s e“ on mees! — on eestlasele
loomukohane. Ise mõtleb, ise teeb, ise võitleb, ise eksib, ise
vastutab, ise hambad risti ka kannatab. Ei Stalini kommuun, ei Darre
sundkülakond ega Mussolini korporatsioonid ei jäta eesti põllumehe
„isele“ tegevusvabadust ja töörõõmu. Ka juhiprintsiip on kariinimesele,
mitte individualistlikule skeptilisele eestlasele. Eestlane oskab
hinnata ja austada võimsat inimest, suurmeest, kuid ei kannata temas
jumalust või orjakubjast, vaid tahab näha temas tublit eestöötegijat.
Eestlase hingelaadile — maaomavalitsuslike kogemuste järgi — vastab
ainult demokraatia, tõeline demokraatia, mis saab meil olla kindel vaid
agraardemokraatiana. Kuid ees on selle kindlustamiseks veel palju
kasvatustööd ja nimelt rahvusdemokraatlike traditsioonide kujundamist.
Traditsioonide
ja ideoloogia kandjast eliidist saab meil maa-aadli ja liberaalse
kodanluse asendaja. Rahvuslikke traditsioone tervemal kujul leiame
ainult maal. See osa põllumehi, kes oma isikuga ja isiksusega siin läbi
löönud, kes ei otsi korruptiivset tuge parteiaparaadilt, kes omas eesti
talupoja meeles on alati kindel ja olnud suuteline omal jõul talu
kõigist raskustest läbi viima ning kes samas terves vaimus on suutnud
kasvatada oma järeltulijaid, — see on tervete traditsioonide kandja.
Siit kasvab välja ka terve tugev vaimne eliit linna, haritlaskonda.
„Hingegeoloogia”, millel põhineb psühhoanalüüs, lubab seda tervet
elementi leida ka mujal, — sest ka linna eestlane on pärit maalt. Kelles
lööb läbi terve vaim, kes tajub meie rahva tervet hinge ja sidet maaga,
see oma vaimses loomingus või tulunduslikus tegevuses kannab ja viib
edasi sama eestluse-aadet.
Praegune
haritlaskond, kes pidi paratamatult kandma aadli ülesandeid riigi ja
rahva juhtimisel, on valdavas enamuses kaotanud ideelise sideme maaga.
Selline haritlaskonna maapõlglik sidemeteta ja traditsioonideta
õhusrippumine ei tohi kesta. Vaja on reaalset sidet rahvuse põhiolemust
kandva laia kihiga — maaga — ja vastavat parteitut rahvuslikku
ideoloogiat. Põllumees üksi ei suuda edasi viia riigi ja rahvusliku
kultuuri ideid. Veel vähem aga haritlaskond ilma põllumeheta. Ainult
mõlema tihedas liitumises on meie tee, rahvuslik omarada. Maa mõtte,
hinge ja tahte viimistlejaks peab saama maa-aate omaks võtnud
haritlaskond, tihedalt läbipõimitud aktiivse, teadliku, haritud
põllumeeskonnaga. Möödaminnes olgu tähendatud, et ka meil saab vististi
paratamatuks, et meie haritlaskond peab läbi tegema kohustusliku
maateenistuse, nagu kaitseväeski, — see aitaks maale lähemale, osava
korralduse puhul. See aitaks linna ja senise kooli kasvatuslikke
pahesid pehmendada.
Rahvusliku
demokraatia praegune pahe on selles, et põhimõtte ja seaduse kohaselt
omavad kõik rahva liikmed ühesuguseid õigusi ja soodustusi, rahvuslikke
kohustusi peab kandma aga ainult osa neist. Kandval, rahvuslikult
teadlikul osal, kel lasub rahvuslik vastutus, peavad olema ka
sellekohased õigused — võimetekohasele juhtivale tööle rahvusriigis.
Sotsiaalsetest kihtidest on rahva tuleviku eest reaalselt vastutajaks —
maa, sest tema vastutab oma nahaga, s. o. põllumees oma taluga, mis
saab jääda põliselt temale ja tema suguvõsale ainult Eesti
rahvusriigis. Sellest tõmmatagu konsekventsid.
Rahvusliku
kultuuri probleem. Rahvuslik — see on omapärane, rahva hingest võrsunud
ja suuteline sügavasse rahva hinge tungima. Sellisena mõtleme
rahvuslikku kultuuri. Omapärast saame siingi luua esijoones vaid maast.
Meie senise vaimukultuuri loomingu kandvam ja püsivam osa ongi nii
kujunenud: keel, rahvaluule, rahvalaul, rahva rakendusteadus
(põllumajanduse alal) ja -kunst. Neid stiliseerides ja moderniseerides
hoiame neid kultuuritraditsioonidena rahva seas ja nendele ehitab
võimelise eliidi looming kõrgemaid tippe. Seda ehitamist ei saa muidugi
mõelda mingis kinda-kirja või rahvaluule värsimõõdu edasikandmises, vaid
rahvast võrsunud ja rahvas kajastuvat eestlase vaimu vaba algupärast
loomingut. Rahvuskunst on see, mis suudab panna meie inimese — tänase
või homse — südamed liikuma. Nii on meie kirjanduses, kus jäädavad
suurteosed või parimad leheküljed on loodud nimelt maa-ainestikul, maalt
kaasa toodud kunstniku hingega („Tõde ja Õigus” I). Kirjaniku ülesanne
rahvusliku ideoloogia loomisel on meie rahvusliku iseloomu, hingeelu
avastamine,— ja tervemal kujul leiab ta seda maalt.
Rahvusliku
kultuuri sisu ja allikate selgitamine, selle edasiarendamine kõrgemale
astmele, sellele kandepinna valmistamine rahvahulkades, nende
kultuurilise taseme loomulikel alustel ja järjekindlalt kõrgemale
tõstmine, — see on meie kultuurpolitika ülesanne.
Sellist
meil tõeliselt pole seni olnudki, vähemalt ametlikult mitte. On vaid
eraviisilisi kitsamaid üritusi, ametlikult poolt aga vaid —
koolipoliitika ja kultuurkapitali poliitika — need kaks tõusikliku
tsivilisatsiooni monstrumit vaimsel alal.
Meil
on igal erialal seltse, korporatsioone, organisatsioone, fakulteete,
rühmi, ajakirju jne., ka meie haritlaskond on kõik rühmitunud ja
peenelt spetsialiseerunud. Meie spetsharitlaskonnal puudub poliitiline
ja filosoofiline mõtlemisviis ja avarusega ühendatud mõttesügavus, mis
suudaks haarata kogu elu ning asetada oma eriala sesse selle erikaalu
ja sündsuse kohaselt. Need küsimused on jäänud — nüüd põhjendatult
põlguse alla sattunud — poliitiliste erakondade „mõttetarkade“
lahendada. Niisama aga puudub meil ka üldine kultuurpolitika ja selle
juhtimine, puudub meie kultuurilisi seltse-rühmitusi ühendav,
kultuurpolitika määramiseks suuteline organ, mis koondaks kõik püüded
ja üritused ühte ja suunaks need kooskõlastatult meie rahvusliku
kultuuri ülesehitamisele.
Kultuur
on suurt kulu ja jõudu nõudev hüve, väikerahva jõud on aga piiratud,
sellepärast tohib olla siin tühja jooksvate kulutuste protsent
minimaalne, mis on mõeldav ainult ratsionaalse organiseerimise juures.
Teiselt poolt ei suuda väikerahva kultuur alati hiilata tippudega (mida
on siiski suutnud näidata näit., Norra), tema tee on läbilöömine
maailmas kõrge rahvusliku kultuuri tasemega, millel kerkivad tipud on
rahva edasiviijateks, — nad võivad ju ka väljaspool silma paista. Nii
mõistetud rahvuskultuur ei pääse jällegi mitte mööda maast, — see ongi
see avar alus, mille kõrget taset taotlegugi haridus- ja
kultuurpolitika. Tõelist, elulist haridust ja rahvuslikku kultuuri
maale, kultuuri kandepind avaramaks!
*
Lõpetades
need katkendlikud pooltoored mõttevisandid, möönan, et esitatu on veel
kaugel, võib-olla vägagi kaugel selle tõe fikseerimisest, mis on
tulemas üleelatava murdeaja järel; samuti ka, et esitatus leidub vast
liialdatud üldistamisi, teenimatuid teravusi ja kindlasti küllalt
väiteid, mis pole ammugi uued. Kuid ühtlasi olen veendunud, et senine
enam ei kõlba, et vajame hädasti selget, sisukat rahvuslikku
ideoloogiat ja senisest märksa tihedamat sidet maaga. On paratamatu meie
senises inertses mõttekäigus ümberorienteerumine, elu sunnib selle
pääle. See ei ole kerge, — harjunud mõttetrafaretist kõrvale a s t u m i
ne, kuid see kivinenud trafarett on meid viinud ummikuni, peaaegu
kodusõjani, äärmiselt kahtlase rahvusliku eksperimendini. Ees on
haritlaskonnal raske tuleproov — aktiivse rahvus- ja sotsiaalpoliitilise
mõttekooli läbitegemine, et õigustada oma nime ja vastutusrikast
seisukohta eesti rahva, iseseisva, tähtsa Balti riigi rahva esiridades.
ÜS Liivika vil! K. Liideman
Üliõpilaslehest nr. 5/1934
0 kommentaari:
Postita kommentaar