Indrek Neivelt: Eesti ühiskond on teel sinna, kuhu me jõuda ei taha
Rainer Kerge, 7. juuni 2014
"Kui ettevõtjad maksavad praegu töötajatele vähe palka, siis viie aasta pärast pole neil kliente ja kümne aasta pärast pole töötajaid. Vaatame tõele otsa: klientide arv Eestis väheneb!" räägib pankur ja ettevõtja Indrek Neivelt, kes agiteerib tööandjaid tõstma 2018. aastaks miinimumpalga 1000 euroni.
"Kui ettevõtjad maksavad praegu töötajatele vähe palka, siis viie aasta pärast pole neil kliente ja kümne aasta pärast pole töötajaid. Vaatame tõele otsa: klientide arv Eestis väheneb!" räägib pankur ja ettevõtja Indrek Neivelt, kes agiteerib tööandjaid tõstma 2018. aastaks miinimumpalga 1000 euroni.
"Miinimumpalga pealt ei tohiks maksta
tulumaksu ja miinimumpalk peab olema nii suur, et sellega saab ära
elada. Maksukoormust tuleb rohkem lükata ettevõtete ja ettevõtjate
peale, ega mujale seda lükata pole."
Kas teie mäletate tunnet, kui taskus on viimane kahekümneviiekas ja palgapäevani jääb kaks nädalat?
Kui ma 1992. aasta algul Rootsis õppisin,
elasin küll väga kokkuhoidlikult. Riideid sai ostetud korvist, mis oli H
& Mi – siis oli see veel Hennes & Mauritz – ukse juures.
Seal olid siis allahindluse lisaallahindluse jäägid?
Just nimelt! Kaugemal poes võis ju natuke vaatamas käia, aga mis sa seal ikka väga palju vaatad.
Selleks, et suurelt
mõelda – et tekiks plaan päästa maailm, riik, rahvas –, peab ilmselt
olema olmemured lahendatud. Rainer Nõlvak vedeles pärast MicroLinki
müüki paar nädalat Floridasse soetatud maja basseinis, kuni taipas:
raiskamine tuleb lõpetada – teeme planeedi puhtaks ja hakkame
säästlikult elama. Maailma päästmise visioon vist tühja kõhuga ei sünni?
See ei ole nii üks-ühene. Kui vaadata
ajalukku, siis on sündinud suuri asju mõlemalt poolt, nii vaestelt kui
miljonäridelt. Väga tühja kõhu pealt on tekkinud ikka väga suured
kunsti- ja heliteosed.
Palju on räägitud, et vaesus sünnitab vaesust ja sellest ringist on keeruline välja rabelda.
Lääne ühiskond on selle vastu võidelnud juba
mitusada aastat. Ma arvan, et ka Eestis ei ole enam tegelikult sellist
olukorda, kus laps ei pääse pere vaesusest välja.
Kõrgharidus on ju kättesaadav; on igasuguseid
stipendiume ja kui sa ikka väga püüad ja tubli oled, on sul võimalus
minna edasi ka Euroopa või Ameerika ülikoolidesse.
Palju võrdseid tingimusi loob internet. Kui
mõtlen enda noorusele, siis mina käisin 1989. aastal – see oli suur
rõõm! – Kanadas külas oma vanatädil, ja ma tõin sealt kaasa hulganisti
majandusraamatuid. Ma arvan, et mul oli 1989. aasta sügisel vähemalt
sama palju ingliskeelseid majandusraamatuid kui Tallinna Tehnikaülikooli
raamatukogus. Noorematele lugejatele selgituseks: internetti toona ei
olnud.
Tänasel päeval on olukord palju võrdsem kui
paarkümmend aastat tagasi, ligipääs artiklitele on olemas. Väga vähe on
tasulist infot.
Selle taha ei saa enam pugeda, et vaesus toodab vaesust – seda ideed ei osta ma ära.
Ma ei tea, kui palju
teie tippjuhina olete kursis sellega, mis toimub teie ettevõtetes
reatöötaja tasemel, aga ma väidan, et iseäranis värskete koolilõpetajate
seas kohtab palju suhtumist: mul küll sissetulekut ei ole ja ma olen
seni elanud vanemate juures, aga, vabandust, selle raha eest, mis teie
pakute, ma tööle ei tule, istun parem kodus või sõidan Austraaliasse!
Ma olen, jah, Eesti ettevõtete juures
suhteliselt passiivne tegelane ja pole viimasel ajal kedagi palganud,
kuid kindlasti on sellist suhtumist.
Kui me aga võtame õppust Skandinaaviast, siis
seal ongi tehtud selline vaikiv ühiskondlik kokkulepe: millise palgaga
inimene tööd tegema hakkab, kui ta on kooli ära lõpetanud.
Ma olen näinud, kuidas mõtlevad Skandinaavia
ettevõtjad, kui palju nad on sotsiaalsemad. Ma näen, et isegi Vene
ettevõtjad mõtlevad töötajatele palju rohkem kui Eesti ettevõtjad.
Mind kummastab, kui ühelt poolt räägitakse, et
Eestis on madal palk ja see on suur probleem; teisalt läheb ühel hetkel
lahti suureks kiunumiseks, et miks palk tõuseb nii kiiresti! Mida me
siis tahame?
Või vaatame olukorda nii: kui sul on palk 3000
eurot ja see tõuseb 2 protsenti, tähendab see 60 eurot. Kui su palk on
500 eurot ja see tõuseb 10 protsenti – siis on see 50 eurot. Ehk:
3000eurose palga juures on 2 protsenti suurem kasv kui 500eurose palga
juures 10protsendine kasv.
Te olete nüüd
jutlustanud kõikjal palju ideest tõsta Eesti riigi sajandaks
sünnipäevaks, aastaks 2018 miinimumpalk 1000 euro suuruseks. Kust see
raha peaks tulema? Kui inimene alustab ettevõtlusega, tahab ta ju juba
järgmisel kuul elada nagu narkoparun mängufilmis. Mis huvi on tal maksta
töötajale kõrgemat palka, kui selle raha saab kulutada mõnusasti
endale?
Mina usun inimese positiivsusesse. Mina mõtlen
niimoodi, et ettevõtja on suuresti nagu sportlane, kes seab endale
eesmärgi ja teeb siis tõsist tööd, et see eesmärk saavutada.
Kui ettevõtja seab nüüd endale üheks
eesmärgiks maksta inimestele korraliku palka… Ma olen ettevõtjatega
sellest rääkinud. Jah, paljud blokeerivad selle mõtte kohe, ütlevad, et
see on täitsa rumal jutt. Paljud aga tunnistavad: ohhoo, väga huvitav,
ma pole niimoodi kunagi mõelnudki. Kuni selleni välja, et mõni on
lasknud kohe üle vaadata, kas tema firmas on töötajaid, kes saavad alla
tuhande euro palka.
Neist, kes teie idee
ära blokeerivad, võib ju täiesti aru saada. Ettevõtja tahab ikka
kõigepealt ise rikkaks saada ja mida väiksemad kulutused palgale, seda
parem.
Eestis on tegeldud ettevõtlusega juba peaaegu
25 aastat. Mina ja teised ettevõtjad võiks küsida enda käest: kas me
tõesti oleme nii palju viletsamad kui Soome ettevõtjad, et ei suuda
maksta oma töötajatele normaalset palka? Me peaks olema juba sellest
õpipoisi ajast välja kasvanud.
Elektrit ostan ma ju sama hinnaga kui Soomes,
aga oma töötajatele, oma inimestele maksan vähem. Siin võiks tekkida
sportlik hasart: kas ma tõesti ei suuda tööd niimoodi organiseerida või
tegelda mingi teise valdkonnaga, et maksta inimestele normaalset palka?
Me peame aru saama, et Eesti ühiskond on teel
sinna, kuhu me jõuda ei taha. Ja kõige suuremad kaotajad on siin
ettevõtjad, kes hetkel on küll, jah, lühiajaliselt kõige suuremad
võitjad, aga kui ettevõtjad maksavad praegu töötajatele vähe palka, siis
viie aasta pärast pole neil kliente ja kümne aasta pärast pole
töötajaid. Vaatame tõele otsa: klientide arv Eestis väheneb!
Euroopa Liidu laienemisel alahinnati tööjõu
migratsiooni: arvati, et läheb ära vähem, tegelikult läks palju rohkem.
Ja juurde ei taha siia keegi tulla, Ida-Euroopa ei ole migrantidele
huvitav piirkond. Kui just Euroopa Liit ei hakka sunniviisil siia
inimesi saatma.
Praegu kiidame ennast taevani, kui hästi meil
on läinud! Aga võrreldes aastaga 2005, esimese täisaastaga Euroopa
Liidus, on meil vähenenud ehitus viiendiku võrra, 20 protsenti! Ja 2005
oli ehitus veel poisike võrreldes buumiaastatega. Kaubavedu on kümne
aastaga vähenenud 20 protsenti. Kuhu me niimoodi liigume?
Ma arvan, et aastal 2025 ei saa sa ehitusluba
enne, kui oled kusagil lammutanud ja utiliseerinud sama palju
kuupmeetreid, kui sa ise ehitada tahad. Kui inimesi jääb vähemaks, siis
kes neid hooneid tarbivad? Need majad on ju ühiskonnal vaja ära kütta.
Meil on paljudes valdkondades muu maailmaga
võrreldes tohutu kõrged hinnad, mis on tingitud sellest, et turg on
väike ja tõmbub aina rohkem kokku.
1998. aastal, kui mina sain Hansapanga juhiks,
tulid siia oma ideedega rootslased Swedbankist. Sel ajal elas
Baltikumis 7,5 miljonit inimest, Rootsis 8,5 miljonit. Enam-vähem võrdne
seis. Praegu on Rootsis üle 9 miljoni inimese, Baltikumis kokku aga 6
miljonit: Lätis juba alla kahe ja Leedus alla kolme miljoni.
Kui vaadata Baltikumile Stockholmist või
Londonist, siis siin on kahaneva turuga piirkond – milleks siia
investeerida? Tarbijat lihtsalt ei ole.
Kas see raha, millega tõsta mõne aastaga Eestis miinimumpalk 1000 euro peale, on praegu ettevõtluses olemas?
Ei ole! See tuleb teenida. Aga selleks peab
muutuma paradigma. Me ei saa tõsta palka kümne euro kaupa. Veidi aega
tagasi olid lehtedes suured pealkirjad, nagu oleks taevamanna alla
tulnud: valitsus otsustas tõsta miinimumpalka!
Loed uudise läbi ja näed: 35 eurot juurde! (320 eurolt 355 eurole kuus.)
Mine kümne euroga poodi! Mida sa saad selle eest?
Kümne euro eest saab kümme pakki mitte veel kõige odavamaid makarone. Poolteist nädalat elab jälle ära.
Kui see on mõõtühik, siis tulebki endalt küsida, kas me oleme ikka õigel teel?
Aga ikkagi, kus see raha palgatõusuks siis võetakse? Mille arvelt see tekitatakse?
See on selge, et tuleb rohkem ümber jagada. Siis kasvab ka turg.
Näiteks kui minult võetakse rohkem maksu, siis minu tarbimine ei vähene.
Seda tingimusel, kui te olete nõus jääma Eestisse ega koli Monacosse.
Hea küll, aga kui ma elan siin, siis ma ju
kahte ülikonda korraga selga ei pane, ja kahte praadi kah korraga ära ei
söö, pigem söön pool praadi. Ja nii ongi!
Kui keegi teine saab endale minu maksude tõusust vabanenud raha, kulutab ta seda teistmoodi kui mina ja elavdab sellega turgu.
Ma vahetevahel käin siin kõrval Prismas
(Indrek Neivelt vaatab oma kontori aknast välja Rocca al Mare Prisma
poole), suur pood on. Hiljuti lugesin üht artiklit, kus räägiti, et
palka ei saa tõsta ja näidati, kui palju moodustab käibest palgakulu ja
kui suur on rent. Siis ma mõtlesin, et kui selles samas Prismas antaks
kolmandik pinnast ära, siis käive ilmselt ei muutuks.
Töötajad lihtsalt peaksid natuke tihedamini neidsamu makaronipakke riiuleile tassima.
Jah! Ei ole ühte mahla riiulis viis meetrit,
vaid on kolm. Ja siis on ju Prismas veel mingid osakonnad, kus mul ei
ole õnnestunud veel inimesi näha.
Kujutage ette, et see pood annabki kolmandiku
rendipinnast ära ja tõstab selle võrra inimestel palka. Kauba hind
kallimaks ei lähe, aga inimesed saavad rohkem raha ja hakkavad selle
võrra rohkem ostma. Ainult kinnisvaraomanik on õnnetu, peab otsima uue
rentniku.
Miinimumpalga tõstmine sunnib kaupmehi oma
tegevust ümber vaatama. Kui võtta kelleltki rohkem makse, panna
ettevõtjatele peale rohkem varandusemakse, siis nende inimeste tarbimine
ei vähene, aga teiste oma suureneb. Kokkuvõttes siseturg elavneb.
Ettevõtjad võiks mõelda: kui ma täna ei suuda
maksta suuremat palka, kuidas ma siis kümne aasta pärast suudan? Turg ju
ei kasva, vaid kahaneb. Äkki peaks siis tegelema hoopis millegi muuga?
Ümber õppima? Ettevõtluse Arendamise Sihtasutuses on ju palju raha, mida
suunata täienduskoolitusse.
Näiteks masu pani ettevõtjad ennast liigutama, enne oli elu ikka väga ilus.
Kui palgatase tõuseb, siis seesama ettevõtja
peab oma elatustaseme säilitamiseks palkama rohkem inimesi, kes teevad
kokkuvõttes rohkem tööd. Vaja on paradigma muutust, oma elatustaseme
säilitamiseks peab ettevõtja tegema midagi teistmoodi. Töötajad peavad
tegema uusi asju või vanu asju, aga uutmoodi.
Me ootasime pikalt valget laeva. Siis me
lootsime, et kui keegi leiutab Eesti Nokia, tuleb õnn meie kõigi õuele.
Meil olid küll tublid Skype’i insenerid, aga õnn tuli ainult nende
õuele. Seegi on muidugi suur asi.
Me oleme lootnud, et kui tuleb euro, saame
kõik rikkaks. Me oleme lootnud, et tuleb välisinvestor ja me saame kõik
rikkaks. Välisinvestor aga pressib sinult toodangut välja!
Õnn ei tule muidu õuele, kui sa ise ei tee asja, mida sulle meeldib teha ja mis toob sisse.
Omaette suur küsimus on
see, mis sektoris üldse annab tekitada juurde uusi töökohti. Praegu ju
kaovad ära just suhteliselt madalamalt tasustatud töökohad.
Klienditeenindus juba on suures osas kolinud internetti.
Robotiseerumine on terve maailma mure, seda me alles saame näha järgmisel paarikümnel aastal.
Järgmine suur samm on ilmselt automaatkassad poodides.
Ja siis tulevad isesõitvad autod!
Mida kassapidajad ja autojuhid tegema hakkavad?
See on ülemaailmne probleem. Seepärast arutatakse Šveitsis ja mujalgi, et tuleb sisse seada kodanikupalk.
Kust see raha veel võetakse?
Kui piltlikult öelda, siis robotid maksavad!
Praegune maailmamudel on selline, et raha koguneb nende kätte, kes
mõtlevad välja roboteid ja programme robotitele. Või siis naftapuuraugu
omanike kätte. Ja nemad ei oska seda raha kuhugi panna! See mudel ei saa
ju kaua kesta. Midagi ei ole teha, üle maailma on vaja teistsugust
maksustamist.
Te olete idealist.
Mõni ütleb, et ma olen pessimist – kui ma
räägin, mis tulemas on. Ma mäletan, kuidas mu enne masu räägitud jutu
peale öeldi, et olen pessimist. Vaadates, kui jamaks tegelikult läks,
selgus, et ma olin ikkagi optimist.
Ma küsin veel kord: te tõesti usute, et inimesed, kelle kätte on kogunenud suurem osa planeedi varast, on ümberjagamisega nõus?
Siin ei ole mustvalget vastust.
Mina vaatan asjale nii, et midagi ei lähe
paremaks, kui me miljardäri vara laiali jagame. Samas on miljardäril
kohustus oma vara hallata ja inimestele tööd anda. See on see, mida
miljardär, vaene inimene, peab tegema. Ei ole kerge ka tema elu.
Vastutus on suur.
Te mainisite Šveitsi ideed kodanikupalgast. Mis see on?
Asja sisu on selles, et ühiskonnas
äraelamiseks peab inimesel olema mingi sissetulek. Kui majandus seda
võimaldab – ja töötus on Šveitsis väga madal –, siis nad lihtsalt
suudavad inimestele, kes parasjagu ei tööta, garanteerida kindla
sissetuleku.
See on ühiskondlik kokkulepe: oleme solidaarsed.
Jah! Oleme solidaarsed. Rikkust on seal palju
ja seda genereeritakse kogu aeg juurde, nii et selle väikese raha saab
ikka ära anda.
Milles Eesti peaks kokku leppima?
Esimene asi, milles tuleks kokku leppida:
vähendame väikesepalgaliste maksukoormust, miinimumpalga pealt ei tohiks
maksta tulumaksu ja miinimumpalk peab olema nii suur, et sellega saab
ära elada ja lapsed üles kasvatada.
Me võime teha isegi erinevad miinimumpalgad:
üks on näiteks lastega perele, teine ehk 60aastastele, kes äkki ei taha
teha näiteks nii pikki tööpäevi kui nooremad.
Ja see ei käi nii, et Taavi Rõivas või Jürgen Ligi ütleb: nüüd…
…me paneme miinimumpalgale kümme eurot juurde…
…ja te peate selle
rahaga hakkama saama selle pärast, et peate. Taavi Rõivas ja Jürgen Ligi
peaksid saama kokku teie ja kümnete teiste ettevõtjatega ning sõlmima
sisuliselt sama ühiskondliku kokkulepe, mida Arnold Rüütel ja Aadu
Luukas üritasid teha.
Just!
Te olete öelnud, et
poliitilisi töökohti võiks olla Eesti peale kokku suurusjärgus 150:
riigikogu, valitsus ja siis ehk suuremate omavalitsuste juhid. Kuidas
selle tulemuseni jõuda?
Ma arvan, et ega need inimesed ise kah seal
poliitikas õnnelikud ole. Riigikokku pääsemine sõltub sellest, millise
koha valimisnimekirjas annab sulle väike partei tagatuba. See on ju
ruineeriv – sa sõltud mingitest tagatoainimestest!
Ma ei usu, et praeguses olukorras on
poliitikud õnnelikud. Seda näitab kas või see, et ega tegelikult
poliitikasse minejaid väga palju ole.
Me ühel hetkel jõuame olukorda, kus meil ei
ole juhte, kes suudaks korralikult midagi suuremat juhtida. Ja need, kes
on, on kah veel jagatud laiali nelja partei vahel.
Eelmisel aastal tegi Erkki Raasuke suure
ülevaate riigiettevõtete juhtimisest. Kui te võrdlete Eesti Energia
nõukogu ja Soome Fortumi nõukogu, siis kumma aktsiaid te ostate?
Mina olen Fortumi aktsionär. Jah, Soomes on
kah nõukogus poliitikuid, aga seal on ka palju vanu staažikaid
ettevõtjaid, kes on tegijad vähemalt regionaalsel tasemel.
Ei ole niimoodi, et igaüks saab iga asjaga
hakkama; et nüüd tuleb uus koalitsioon ja me paneme nõukokku uued
parteilastest liikmed. See on tegelikult õudus kuubis.
Kujutage ette, et teie saate päranduseks Eesti
Energia või Tallinna sadama. Kelle te nõukogusse kutsuksite? Pange
kokku oma unistuste nimekiri ja vaadake, paljus see kattub sellega, kes
meil tegelikult on ettevõtete nõukogudes.
See on nõukogu tase, aga nõukogu peab palkama juhatuse ja juhatust on raske palgata, kui nõukogu on selline, nagu ta on.
Kas nõukogude kohtade jagamisega parteilastele ei osta ettevõte endale nii-öelda poliitilist katust?
Mina ei tea. Mul on üks põhimõte: riigist tuleb hoida võimalikult kaugele.
Pikka aega on
spekuleeritud, ja viimastel päevadel üha tulisemalt, et te lähete
poliitikasse, et teie eesmärk on saada Eesti presidendiks?
Ei ole!
Uut parteid te kah ei tee? Rosimannus võib rahulikult hingata?
Magagu rahulikult. Seda on minu käest küsitud
juba vähemalt viisteist aastat, ega ma parteisse astu. No kuulge, ma ju
ütlen, et meil on liiga palju parteilasi, mitte liiga vähe!
Andke andeks, te olete 47aastane. Miks te juba hall olete?
Mina ei tea.
Ei ole pangandus ja ettevõtlus meelakkumine?
Muidugi ei ole!
"Võib-olla on Rail Balticu taga mingi suur plaan, millest ma aru ei saa"
Indrek Neivelt ei tea, milleks on vaja Rail
Balticut: "Ma olen mõne inimese käest küsinud ja nemad on vastanud umbes
nii, et siis saab jälle ehitada. Aga edasi? Inimesed ju selle rongiga
sõitma ei hakka. Nad sõidavad Riiga, võib-olla Vilniusesse, aga
Varssavisse mitte mingil juhul!
Umbes 80kohaline lennuk lendab Varssavisse
peaaegu iga päev. Selle rahvaga aga rongi täis ei pane. Lisaks sõidab
rong ju hirmus kaua. Berliin on veel kaugemal ja sinna ei lähe meilt
otse lennukitki, sest pole reisijaid. Kusjuures lennuk on odavam!
Keegi peab Rail Balticu ülalpidamise kinni
maksma. Praegust raudteeinfrastruktuuri hoiavad ülal Vene transiidi
rongid. Rail Balticule aga kaubarongid ei lähe. Kaubal pole vahet, kas
ta liigub Tartu kaudu või läheb läbi Pärnu. Tegelikult läheb ta ikkagi
laevaga, sest nii on odavam.
On küll spekuleeritud, et äkki tahetakse
kildagaasi vedada, aga see pannakse ju kah ikka laeva peale, mis on igal
juhul odavam. Seda juttu, et hiinlased hakkavad Põhja-Jäämere kaudu
tooma Euroopasse kaupu nii, et kõigepealt jäämurdjatega läbi
Põhja-Jäämere, siis tõstetakse kaup Skandinaavia põhjaosas laevalt rongi
peale, siis Helsingis rongi pealt laeva ja siis Tallinnas laeva pealt
rongi peale – seda saab rääkida ainult purjus inimene.
Kui meil on nii vähe inimesi ja rahvaarv
kahaneb kah veel, siis kust kohast tuleb raha, et hoida käigus Via
Balticut, Rail Balticut ja veel ka lennuliine? Kui meil pole praegu
raha, et osta raudteest ülesõitudele tõkkepuid.
See on selge moonaka suhtumine: rongid Rail
Balticul käima ei hakka, aga ehitame ta Euroopa raha eest valmis.
Inimesed hoitakse hõivatud, et me jumala pärast midagi mõistlikku ei
teeks!"
2 kommentaari:
baltikumi apocalypsis.
Maailma rikkamad eliidid valmistuvad tulevase globaalse katastroofi varjus. Ehitatakse super luksuslikud varjendid indias, hiinas, kaukaasia, krimmi, uurali, altai jt mägede rajoonides. Uue Siiditee riikides Vahemerest Vaikse ookeanini. (Rockefeller Clan Have NOW moved To Underground Shelter In India: While The Rest Of Humanity Burns! Google rockefeller+rothschild+india). Kõik kullavarud ja väärtused viiakse just sinna. Põhja euroopa, ida-euroopa, baltikum, venemaa, uurali, siberi rajoonid võivad jääda globaalse uputuse-tsunaamide tagajärjel vee alla. Totaalne ekoloogiline katastroof - aatomjaamade plahvatused, maa pooluste nihked, maavärinad, vulkaanide tegevus, hüdrojaamade plahvatused, linnade purustamine, looduse hävitamine jne.
Selliste prognooside varjus ehitatakse globaalne raudteevõrk üle kogu Euraasia - Hiina- India-Israel-Egiptus- ... Kasahstan-Venemaa-St.Peterburg-Murmansk...-...Baltikum-Soome-Arktika kaubatee- ... Poola-Saksamaa. Baltikumi, Venemaa, Poola, Ukraina, Valgevene, Ida-euroopa maavarade väljavedamiseks lõuna siiditee riikide suunas. 2/3 elanikkonast määratud hävitamisele. Jääb vaid üliturvaline korea-hiina-jaapani-india-iraani-israeli-emiraatide ühesuunaline raudtee-kaubatee ja selle balti-vene-poola jupp inimtuhjas piirkonnas. Võib olla eravagunites tuuakse hiina massihävitus-bioloogiline relv põlisrahvaste valutu likvideerimiseks. Aga see on kõige viimane variant ...
tulevased üleujutused ja katastroofid
http://www.online-life.ru/305-sekretnye-territorii-online.html. video.
http://www.youtube.com/watch?v=k-q2NPwNxYI .
Copy. ... see raudtee ei ole meile. tuuakse uus rahvas. see on neile.
Jah, hiina ja india armee saabuvad balti mere kaldale probleemideta, kasutades uus siiditee-raudtee - peking-mumbai-...rail baltika. niiet hiina müür käib vastu soome lahe. finita la comedi.
Postita kommentaar