Mõtisklusi elust Šveitsis
Esimene asi mis
inimestel tavaliselt mõttesse tuleb, kui keegi mainib Šveitsi, on kas Šveitsi
kell, Šveitsi raudtee, Šveitsi pank või ka Šveitsi kõrged lumised mäed.
Ükskõik, mis inimestel meelde ei tuleks, on see igatahes positiivne. Kui siin
kõrvale näiteks võtta Eesti, siis inimesed tavaliselt ütlevad skype,
e-valitsus, küberkaitse – kõik infotehnoloogia valdkonnast. See on väga hea
eripära, et meil siin selline areng on olnud ja kestab, aga see on siiski
ainult üks valdkond. Tekib küsimus, mis on Šveitsis siis nii teistmoodi, et
seal rohkemates valdkondades areng on olnud? Mina pakuksin välja, et kuna Šveitslased
on juba nii kaua iseseisvad olnud ja harjunud elama vaba-turumajanduse reeglite
järgi, on nad ka õppinud oma vara ja väärtusi kaitsma läbi ühistulise tegevuse.
Šveitsil, kui ühel vanimal
isesseisval riigil Euroopas on välja kujunenud muu Euroopaga võrreldes väga
omamoodi institutsionaalne riigivalitsemine, kus erinevate riiklike ja
ühiskondlike institutsioonide eesmärgipärasele toimimisele on omistatud rohkem
kaalu, kui lihtsalt abstraktsetele „poliitilistele eesmärkidele“ ja
„euroopalikele väärtustele“. See on aidanud kaasa nii ühtsele ja turvalisele
majandusarengule kui ka heaolu tõusule. Šveitsis on ka demokraatia nagu meil
väidetakse olema, kuigi valikuvõimalused ja nende kujunemise alused on seal teised.
Šveitsis saab valimiste käigus valitsusse ainult 7 nõunikku. Need nõunikud
valitakse neljaks aastaks ja igaüks neist koordineerib oma valdkonda.
Valdkondadeks on Sisesuhtete osakond, Välissuhtete osakond, Rahandusosakond,
Justiits- ja Politseiosakond, Riigikaitse-, Tsiviilkaitse- ja Spordiosakond,
Majandusosakond ning Keskkonna-, Transpordi-, Energia- ning
Kommunikatsiooniosakond. See pole küll ehk kõige süstemaatilisem jagunemine,
aga see-eest on osakonnad formuleerunud vastavalt riigi omapärale. Need 7
nõunikku valivad endi hulgast presidendi, kes teenib ametis aasta, pärast mida
valitakse uus valitsuse tegevuse koordineerija - valitsusjuht. Veel üks omapära,
mis erinevaid demokraatialiike iselooomustab on vastaval parlamendi ühe- või kahekojasüsteem.
Eestis on ühekojasüsteem, kuna on ainult Riigikogu, kellel on seadusandlik
võim. Šveitsis nagu Inglismaal, Venemaal ja Ameerika Ühendriikides on kahekojasüsteem.
Üks koda, kus on saadikuid vastavalt kantoni (vaba tõlkes maakonna) elanike
arvule ja teine koda, kus on esindajaid igast maakonnast võrdväärselt. Selline
jaotus üheltpoolt kaitseb väiksema asustusega maakondade seisukohti, samal ajal
arvesse võttes ka suuremate maakondade huve. Kuna valitakse kodadesse inimesi
otse, nagu meil Eestiski, on rahva arvamus alati valitsuses esitatud, mis ongi
demokraatia põhimõte. Nagu majanduseski, koguneb ka poliitikas erinevate
vaadetega inimesed parteidesse, või ühistutesse, kus ühistele vaadetele
toetudes ja koostööd tehes, saavad nad oma huvid ellu viidud. Kuna valistusesse valitakse ainult seitse
esindajat, kes on justkui nõunikud oma valdkondades, mitte juhid, siis on ka
riiklike funktisoonide ettekirjutatud täitmine ühtlustatum ja efektiivsem.
Üldise riikliku
standardiseeriva ja kindlustava süsteemi sees on Šveitsis kodnikud ise loonud
veel ka ühitulise majandusringi WIR, mis kaitseb kohalike ettevõtete ja ka
inimeste huve tänases globariseerunud ja korporatiivses ärimaailmas. Kuigi
riiklik organisatisoon tagab inimeste põhiõiguste ja -vajaduste kaitse, ei saa
riiklik seisukoht alati kõigi kodanike soovide parimat täidetust tagada.
Vähemasti tänase riigimudeli puhul. Seda saab tagada aga kodanikevaheline
usaldus ja mõistmine, et koostöö võib viia kaugemale kui alatine konkurents
kõigiga ja igalpool. WIR kui majandusringi põhimõte võeti kasutusele juba 1934,
kui rahapuudus pärssis majandust ja ei lasknud inimestel oma igapäevast
kaubavahetust teostada. Majandustegevuse pärsitus aga tõi kaasa tulude
vähenemise, samal ajal kui püsikulud jäid samaks. Suurettevõtted, kellel oli
tänu mastaabiefektile ka rohkem ressursse, ostsid väike- ja keskmise suurusega
pankrotistunud ettevõtetted üles. Sellises raskes olukorras tuli väiksematel ettevõtetel
teha raske otsus: kas müüa osalus suuremale ettevõttele või oma andekusele
lootes siiski kuidagi edasi tegutseda. Siit tulenevalt lõidki esialgu väike
grupp Šveitsi väikeettevõtjaid majandusühingu WIR, kus ühingu liikmete vahel
sai toimida vabam ja kiirem kaubavahetus, kui ühingust väljas olles. WIR ühing
andis tugeva tõuke ja ka toe oma ala spetsialistidel alaga edasi tegutseda ja
tulemusteni, nagu me täna näeme, välja jõuda. Teadurid on lausa toonud välja
asjaolusid, mis viitavad WIR süsteemi riski maandavat efekti Švetisi majandusele,
aeglustades seda buumi ajal ja toetades seda kriisi ajal. Tänapäeval me näeme,
kui stabiilne ja jätkusuutlik Šveitsi majandus ja ka üldine elukord on.
Samasugust ühistulist põhimõtet
kasutades on šveitslased suutnud oma väärtushinnanguid kaitsta ka muudel
aladel. Ehedaimaks näiteks on Šveitsi raudtee-ettevõtete ühinemine. Kui enne
ühinemist olid raudtee-ettevõtted konkurentsi põhimõttel küll arenenud ja nii
mõndagi saavutanud, jõudis areng ka ositi nii kaugele, et kahe küla vahel oli
kaks paralleelset raudteed, mida teenindas kaks erinevat ettevõttet. Siin kohal
on arusaadav, et konkurents ei ole sellises olukorras just efektiivseim ja
ühiskondlikult parim mõtte- ja tegutsemisviis. Niisiis 1902 loodi ühine raudtee-ettevõte,
mis teenindas tervet Šveitsit. Tulemuseks on maailma arenenuim raudteesüsteem
ja tugev infrastruktuurne tugi majandustegevusele. Aastal 2005 andis Swiss Heimatschutz, Šveitsi linnade ja külade
kauniduse säilitamise auhinna Šveitsi raudtee ettevõttele SBB. Veel võib
ühistegevus tulemust näha haridussüsteemis, kus õpilased õpivad 3 keeles. Kuigi
piirkonniti on välja kujunenud keelekasutustavad, suudavad siiski enamus šveitslastest
puhtalt rääkida saksa, prantsuse, itaalia aga ka tänapäeva maailmas tavaks saanud
inglise keelt. Taoline keeleoskus pole varjutanud nende rahvuslikku identiteeti
ega isegi piirkondlikku identiteeti, vaid on andnud neile tugeva eelise
naabrite suhtes erinevates keeltes mõelda, suhelda ja asjadest aru saada.
Erinevate keeletaustade, kultuuritaustade ja mõtetega inimesed on Šveitsis leidnud
viisi läbi ühise eesmärkide seadmise ja
ühise tegevuse saavutada ning kindlustada oma heaolu.
Seega tänu pika ajalisele mõtete ja
isikuvabaduse, mida šveitlased on saanud praktiseerida turumajanduses, on nad
jõudnud järeldusele, et üks viis oma vara ja väärtusi kaitsta on teha seda läbi
ühistulise tegevuse. See on väga lihtne idee, mis on teada olnud juba kaua
aega, aga siiski ei ole Eestis nähtavasti julgetud või taibatud seda uutes olukordades
kasutada. Targad enne meid on öelnud, et kõik meie mõtted on kord juba kellegi
teise välja mõeldud. Kas siis ei võikse me uue Eesti väljakujundamisel võtta
eeskujuks toimiv ühistegelik ning vabale mõttele ning tegevuse suunatud Šveitsi
ühiskonna? Rakendada tuleb see kõik loomulikult eestlastel endil ning
eranditult eestipäraselt.
John Õun
Tartu Ülikooli
majandusteaduskond
0 kommentaari:
Postita kommentaar