PAUL TAMMERT: Keda teenib ülikool?
Eesti ja ka muu maailma ülikoole reformitakse jätkuvalt: nende
õppekavasid ja teaduskondi koondatakse, õppeained pannakse kokku ja
nende õpetamiseks kulutatavat aega vähendatakse. Õppejõududelt nõutakse
järjest enamate õppeainete paralleelset õpetamist ja seda ajal, mil
teadmiste sisu igal erialal muutub ja nende maht kasvab kiiresti.
Kui ma 1994. aastal hakkasin õpetama maksundust Tallinna
Tehnikaülikoolis, siis anti mulle selleks 68 kontakttundi. Järgmise
kümne aasta jooksul oli mul võimalus õpetada noori lisaks TTÜ-le ka
teistes kõrgemates õppeasutustes, kuid igal pool valitses sama trend –
kontakttundide arvu vähendati. Ja ametnikud muudkui seletasid, et “õpeta
vaid olulist ja unusta kõik muu!” Lõpuks nõudsid EBS’i ametnikud, et
kõikide maksundust käsitlevate teadmiste õpetamiseks piisab 16
kontakttunnist. Aeg on raha!
Tänases Eestis ja kogu arenenud maailmas oleme jõudnud
tähelepanuväärsesse olukorda: kõikjal domineerivad ametnikud ja
elukutselised organisaatorid, kes “loovad korda” … oma huvidest
lähtudes. Seejuures pole vahet, kas tegemist on avalik-õigusliku
ülikooli või eraõigusliku kasumit taotleva äriühinguga: töö tegija
lauale jäävad vaid raasukesed ning tarbija maksab hingehinda. Eelöeldu
kehtib ka hariduse osas, kuigi nüüd tasub arved maksumaksja.
Eesti akadeemilisel haridusturul on see protsess jõudnud absurdi.
Meie poliitilised ametnikud ning ülikoolide/rakenduskõrgkoolide juhid
keelavad hariduse pakkumist väljapool ametlikuks kuulutatud formaati ehk
tasuta haridust! Ehk: enam ei saa oma raha eest, eesti keeles Eesti
“Vabariigis” õppida.
Ma ei tea, kas põhjuseks on seda maad valitseda tahtva eliidi hirm
eestlaste liigse harituse pärast või tuleneb see lihtsalt kõrgeauliste
ametnike soovist näidata ülejäänutele, kus on nende koht. Tulemus on
igatahes üks – akadeemilise kraadi vaevaga omandanud inimestelt on
võetud võimalus jagada oma teadmisi soovijatele ja saada oma töö eest
tasu.
Eesti noorte – ja mitte üksnes – hulgas domineerib samal ajal
ülalpeetava mentaliteet, mis ilmneb „hea isa“ otsingutes. Ikka ja jälle
on kuulda sõnavõtte stiilis, “Ei miks MINA pean seda tegema” või „Miks
valitsus juba midagi ei tee“! Üha kasvav hulk inimesi on veendunud, et
keegi peaks hoolitsema nende harituse, tööhõive, toimetuleku ja heaolu
eest – ilma, et nad ise peaks midagi tegema, s.t ohverdama oma füüsilist
ja/või vaimset energiat.
Siinkohal tahaks heale lugejale taaskord meenutada, et selles
maailmas ei ole midagi tasuta. Kõik riigi poolt pakutav saab teoks vaid
meilt maksudena äravõetud rahade eest, kuid sellest maksurahast kulub
üha kasvav osa aparaadi kulude katmiseks.
Kas haridust saaks pakkuda/omandada bürokraatia vahelesegamiseta?
Ilma, et keegi kusagil – kes ise millestki aru ei saa – määrab: mida,
kui suures mahus, millal ja kellele võib õpetada.
Mida sina – hea lugeja sellest arvad?
Avalda oma arvamus Facebooki lehel: Õppejõud.
Allikas: http://paultammert.wordpress.com/2014/06/13/keda-teenib-ulikool-2/
0 kommentaari:
Postita kommentaar