ALAR TAMMING: Käitumisjuhise võtmeks valige eetika
Milline on maailm,
selle kohta on igal inimesel oma maailmavaade. Mõnikord see peegeldab
tegelikkust, aga tihti on see eelarvamuste ja seisukohtade kogum, mis on
kogunenud enamasti oma vanematelt ja millele on lisatud meedia
seisukohad.
Eriti
tugevad on meedia seisukohad siis, kui inimesel endal antud küsimuses
seisukoht puudub või ta puutub antud teemaga kokku esmakordselt. Kui
meedia ikkagi mingis riigis toimuva kohta kirjutab, et seal on
terroristid ja separatistid korraldanud plahvatusi, on raske neid võtta
vabadusvõitlejatena, kes seisavad demokraatlike vabaduste eest. Ja kui
sa ka oled vabadusvõitleja ja sul õnnestub saavutada vabadus ja
iseseisvus, kaob kohe peale oma vabaduse saamist teiste vabaduse
püüdluste mõistmine, seda eelkõige välise surve ja reaalpoliitika mõjul.
Kahjuks
on ka Eesti siin samasugune nagu teised, tarvitseb vaid meenutada, et
iseenda vabadus oli armas aga ametlikku seisukohta Tšetšeeni riigi
toetuseks meilt ei tulnudki. Ei peatu siinkohal rohkem poliitikal, sest
termin "poliitika on räpane mäng" on juba piisavalt ära leierdatud ja
igaüks oskab tuua siia lõputuid näiteid sellest, kuidas peaks olema ja
mis tegelikult on. Ja loodan, et kõik saavad aru ka sellest, et ükskõik
palju nad ka lõunalauas või kolleegidega päevapoliitilisi küsimusi ei
aruta - sellest ei muutu midagi. Tekkib isegi küsimus milleks arutada,
kas seda energiat ei võiks kusagile mujale ringi suunata?
Kuid
maailmas ja elus on asju mida saab muuta ja mis on meie kontrolli all.
Ja siinkohal siis esimene tõde – ära kuluta emotsionaalset energiat
poliitiliste sündmuste kommenteerimisele, seda energiat võib ka mujal
vaja olla. Ole lihtsalt jälgija ja tunneta kust tuul puhub. Sinul on oma
mõjuväli kus efektiivselt toimida, ja see on igal inimesel erinev. Kui
sul on kümmekond juhitavat, siis käitu ja juhi seda nii eetiliselt kui
suudad.
Võimalik,
et piirkond mida mõjutad on suurem. Linnapea, maavanem – nende
otsustest sõltub juba rohkem. Riigikogu jätaks välja, aga ka ministrite
presidendi võim ja otsused on märkimisväärsed. Põhiline on aru anda, et
ise tuleb talitada maksimaalselt eetiliselt, sest endast kõrgemate elu
sa mõjutada ei saa. Konflikt tekkib siin sellega, et kui enda arust
eetiline käitumine läheb vastuollu ülemuse omaga ja kui jääda
jäärapäiseks, siis võidakse lahti lasta. Ja ülemuse poolt allapoole
vaadates on konfliktil veel teine nüanss juures, sest ülemus näeb
enamasti suuremat terviklikku pilti kui alluv. Ühest nõu on siin raske
anda, aga peamine on aru saada, kas mõni otsus on tingitud
emotsionaalsest turbulentsist ja alateadlikust soovist teisele ära teha
või oma alaväärsuskompleksi lahendamiseks võttega, mis lahenduseni ei
vii.
Nii
et siinkohal on eelisseisuses see, kes suudab näha toimuva vastuolu
tagamaid. On see kuskil mõne mineviku konflikti järelkaja, on see
võimuvõitlus nokkimisjärjekorra nimel firmas või on selle taga soov
lihtsalt olla keegi või hoopis avaldada muljet vastassugupoolele. Selles
kohas on endalt hea küsida, mis on minu ettepaneku varjatud motiivid
või mis on minu varjatud motiivid seda ettepanekut tagasi lükates. Ja
peamine on siin jääda ausaks. Vähemalt enda ees, kui teistele ei julge
enda tõelisi motiive väljendada. Ideaalvarianti, kus otsustamise aluseks
on eetilised ja ausad põhimõtted ning eesmärgiks on tulevikus
maksimaalse kasu saamine natuke suuremale üksusele, kui on inimene ise
ja tema lähikondlased, juhtub tegelikkuses väga harva, kuigi otsustaja
just nii võibki arvata.
Aga nüüd teiste teemade juurde, et eraldada terad sõkaldest.
Alustame ajakirjandusest.
Ajakirjandus püüab ennast tunnetada sõltumatuna ja nende vabadusaste on
kindlasti kraadi võrra kangem kui poliitikutel, kuid nende puhul tuleb
aru anda, et ka nemad on oma ajastu ohvrid. Ehk eelkõige sõltuvad mitte
inimlikest, igavestest (et mitte öelda jumalikest) väärtustest, vaid oma
ajastu seisukohtadest, mis on nende jaoks absoluutseks tõeks. Varjatud
tsensuuri, mida nad ise teostavad, ei ole nad võimelised nägema ja
peavad seda inimeste õiguste kaitsmiseks. Teisitimõtlemine, mis on
tegelikkuses oma ajast ees, on nende jaoks kergematel juhtudel
teisitimõtlemine või ekstravagantsus äärmuslikematel variantidel
paanikakülvamine ja rumalus (siia alla kuuluvad nii Hawkinsi hoiatused
inimkonnale ja majanduskriisi põhjuste analüüsijad). Kokkuvõttes võib
öelda, et iga ajakirjanik suudab infot väljendada selle tasandini, kuhu
ta ise on oma elus jõudnud.
Internetikommentaarid.
Nende puhul kehtib ka eelmine lause. Nad väljendavad seda, kuhu
kommenteerija on oma arengus jõudnud või seisma jäänud. Iga kommentaar
räägib tavaliselt rohkem kommenteeritavast endast, kui teemast, mida ta
kommenteerib. Heal juhul jätab kommenteerija artikli kui terviksõnumi
kõrvale, haarab kinni ühest mõttest ja siis arvab selle kohta midagi.
Halvemal juhul ei süvene ta artiklisse, vaid hakkab mingit oma mõtet
kirjutama, mis ei haaku ei loogiliselt ega keeleliselt eelneva jutuga.
Veelgi kurvemal juhul väljendab ta mingit emotsiooni, mille juures ta
sõnavara muutub päris kasinaks ja piiratuks. Kuid tuleb aru saada, et
enamus kommenteerijaid on noored, kes on oma arengu alguses ja kellel
eneseväljendamine on alles väljaarendamist vajalike oskuste seas.
Õige
internetikommentaar on suunatud konstruktiivselt arengule ja parimal
juhul suudab arendada artikli ideed edasi sinna, kuhu autor veel ei
jõudnud. Ja eelkõige on ta toetav. Siin tekkib küsimus, mis siis teha,
kui autor väljendab täielikku rumalust, nagu näiteks üks
televisioonireporter, kes ütles, et USA dollar on hea turvaline raha,
sest ta on tagatud USA valitsuse poolt, erinevalt kullast, mis ei ole
millegagi tagatud. Tavaline hüüatus oleks - tule taevas appi. Aga seda
võib lihtsalt võtta huumorina - et näe, maailma on võimalik ka sellise
nurga alt vaadata.
Siit on hea üle minna järgmise kontseptsiooni juurde.
Maailma duaalsus ehk vastandlikkus.
Ja esitada igivana küsimus - mis on tõde, kas tõdesid on üks või on
neid palju. Kuna üks tark mees ütles kunagi – ärge esitage oma
raamatutes küsimusi, ma tahan vastuseid, küsimusi on mul endal
piisavalt, siis annan ka mina siin vastused nii nagu mulle tundub ja
minu jaoks on õige. Muide, kas saite aru, et eelmine lause ei olnud
korrektne: “mulle tundub” ja “minu jaoks õige” on täiesti erinevad
kategooriad.
Kõigepealt tõde.
Tõde on ühel poolt suhteline, aga igal hetkel eksisteerib üks tõde.
Kohe toon vastava näite. Küsimus kas on öö või päev? Vastus on lihtne,
eksisteerib ainult üks variant, eriti kui pole tegu mingi hämara
tsooniga, vaid kell on öösel kell 2. Ei mingit kahtlust. Kus siin see
suhtelisus on. Suhtelisus on küsija asukohas. Kui sa küsid seda telefoni
teel Austraalias olevalt inimeselt, siis vastus võib mõlema inimese
jaoks olla erinev ja mõlema jaoks olla tõene.
Kus
on siin absoluutne tõde? Absoluutne tõde on tõusta sellest
taustsüsteemist ülespoole ja vaadata sealt antud situatsiooni peale. Kui
see küsimus esitataks päikesel olles, siis ei ole sellele võimalik
vastata, sest kogu aeg paistab päike. Nii et päev ja öö on
kokkuleppelised suurused, mida saaks defineerida nii, et öö on seal,
kuhu paistab peale päikese vari. Kui ma nüüd oleks filosoof, siis saaks
seda teemat veel igatpidi edasi lahata. Arutleda, mis saaks ööst ja
päevast siis, kui päike kustub ja siis kui plahvatab, ning kui maa
orbiit jääks päikese sisse, kuid mingit uut teadmist see ei lisaks.
Peamine on, et need mõlemad on inimeste konstrueeritud mõisted, mille
tõeväärtus sõltub taustsüsteemist.
Inimeste
puhul ongi nii, et enamus nende seisukohti, millele oleks vaja anda
hinnang, tõde või mitte, sõltuvad taustsüsteemist ja on suhtelised. Ja
siin on kaks olulist sõnumit. Esiteks, ei tohi ühe taustsüsteemi tõdesid
viia teise taustsüsteemi, sest seal need ei kehti. Näiteks ei saa
kõrgete eetiliste kategooriatega elades Põhja-Koreas ellu jääda. Kui
seal väljendad oma arvamust, siis mitte ainult sinu enda elulõng ei
katke, vaid ka kogu evolutsiooniahel, mis on sinuni jõudnud, lõigatakse
võimalikult kõrgelt läbi, sest tõenäoliselt alustavad oma elu Korea
Gulagis nii sinu tädid, onud kui ka nende lapsed. Vanaisad ja vanaemad
ilmselt pääsevad, sest tõenäosus, et nad selleks ajaks, kui sa oled
õppinud oma mõtteid väljendama, veel elavad on kaduvväike.
Siis suhtelisus.
Teiseks on tähtis jõuda arusaamisele, et ka minu enda seisukohad on
enamuses suhteline tõde ja nende vastandumine teistega mõttetu. Paraku
aga kipub inimene oma mõtteid ja seisukohti pidama iseendaks ja kui
keegi ütleb midagi minu seisukohtade vastu, siis tihti tajutakse seda
rünnakuna oma isiksuse pihta.
Mõtted
on inimesest eraldiseisvad ja neid tuleb võtta vahendina mis aitab meil
maailmas paremini hakkama saada. Kui mõte oleks meie osa, siis me
jookseksime varsti kokku, sest meil on ühe asja kohta võimalik erinevalt
mõelda ja tavaliselt inimene ei taha omada erinevaid seisukohti. Kuid
just see võime - näha asju erinevast seiskohast ja olla võimeline ühe
asja kohta kahte moodi mõtlema on arenenud inimese tunnus. Muidugi on
siin võimalik ka vastupidi mõelda ja öelda, et inimene, kes mõtleb ühe
asja kohta kahte pidi, ei mõtle üldse.
Kuid
minu jaoks on areng ikkagi see, et algselt on meil üks kindel
kompromissitu seisukoht nagu on üliõpilastel, kes igas põlvkonnas
kipuvad mässama ja hiljem tekkib juurde võime näha asju laiemalt. Taas
saaks vastanduda ja mainida, et üliõpilasena nähakse probleeme ja asju
veel selgelt ning vanurid muutuvad alahoidlikeks ja argadeks ning
nimetavad seda kõikvõimalike filosoofiliste kategooriatena. Sellegi
poolest jään ma veendumusele, et võime näha arvamuste paljusust on
arengu tunnus ja samas tunnustan ma noori, kes on valmis tegema
revolutsioone nii nagu see Araabias pragu käimas on ja mille eest pole
ka läänel pääsu.
Nii
et tõe puhul on oluline leida üles taustsüsteem, kus see tõde kehtib ja
selleks, et jõuda kraadi võrra kangema tõeni, tuleb sellest
taustsüsteemist väljapoole astuda. Kui oled esimesest taustsüsteemist
lahkunud, siis oled sa muidugi järgmises taustsüsteemis sees ja
teoreetiliselt oleks ka seda uut kõrgemat tõde vaja vaadata
taustsüsteemi kontekstis, kuid see on nüüd koht, kuhu ise praegu veel ei
küüni. Iga asi omal ajal.
0 kommentaari:
Postita kommentaar