Eesti Nokia – negatiivne sünergia
Eesti on kõige kiiremini riigi nimirahvust kaotavate riikide esireas.
Martin Ehala üritas mullu algatada mõttevahetust
selle üle, et Eesti avalikus elus vastasleeridesse asetumine blokeerib
Eesti arengut: eriarvamusel inimeste halvustav ja vaenulik sildistamine
tõukab avalikust elust välja need, kellel on poliitilise või mistahes
eluala ametliku peavoolu suhtes argumenteeritud eriarvamus (PM
14. XI 2014). Nii välistatakse konstruktiivne diskussioon ja tekib
üldine ühiskondlik frustratsioon.
Me näeme seda igal aastal riigieelarve aruteludel
riigikogus: reegliks on saanud opositsiooniparteide ettepanekute
tagasilükkamine in totum, justkui oleks kogu poliitiline,
sotsiaalne, majanduslik ja kultuuriline tarkus kogutud valitsusparteide
esindajate peadesse, nii et ainsatki tarkuse iva pole opositsiooni
esindajatele jäänud, isegi kui osa opositsioonist oli äsja valitsejate
leeris. Selline poliitiline jäikus algas Mart Laari esimesest
valitsusest, mis oma tüübilt jätkas nõukogulikku valitsemispraktikat,
selle erinevusega, et vastu rääkida saab, aga vähimatki tulemust sellel
ei ole. Peavoolu ajakirjandus ja kogu massimeedia on kaasvastutav
alternatiivse mõtlemise blokeerimise eest, seda vastutavam, et
ajakirjanikud on sõnavabadust piirama hakanud ise, ilma repressiivse
sunnita, oma vabatahtlikust, kinnimakstud või vallandamisähvardusega
mõjutatud konjunktuursusest.
Praegused vanemad põlvkonnad mäletavad veel
arvamusvabaduse piiride laiendamist nn üleminekuaastatel 1987–1991. See
oli suurel määral Rahvarinde ja Savisaare – aga ka nende oponentide –
aeg, mil poliitikas ja seadusandluses (ülemnõukogus) tuli arvestada
kompromissidega. Juba ammu on kompromisside asemele tulnud armutu
sildistamine, võitlus kujutletud sisevaenlasega ja valmistumine viimseks
võitluseks välisvaenlasega, kes võib-olla ei kavatsegi rünnata. Ja miks
ta peaks ründama, kui on võimalik seda maad tükikaupa ära osta ja
niimoodi saavutada mõjuvõim?
Vastandumise eriti madalaid avaldumisvorme näeb
pidulikel ja kurbadel sündmustel, mis on seotud riigi- ja
ühiskonnategelastega, kes ei ole otseselt angažeeritud valitsusparteide
teenistusse, näiteks president Arnold Rüütli juubelitel või hiljuti
Hardo Aasmäega hüvastijätmisel – selliseid tähelepanuavaldusi
boikoteerib ennast ametlikuks arvanud Eesti üsna üksmeelselt.
Kommenteerijad ja sildistajad
Anonüümsed kommenteerijad on faktiliselt muutunud
Eesti Vabariigi poliitilise süsteemi osaks. Me saame Eesti ajalehtedest
küll lugeda, kui palju Putini-meelseid kommenteerijaid töötab ühes
Peterburi kommimiskontoris, aga me ei tea, kuidas töötavad Eesti
parteide kommimiskontorid. Aga nad töötavad, vähemalt osa kommijatest on
palgatud ja niimoodi on nad Eestis poliitilise süsteemi varjatud osa,
põlatum kui tagatuba, aga avalikkuse töötlemisel ongi tööjaotus
kasulik – poliittehnoloogid tagatubades, kaikamehed kommentaariumides.
Häbiväärne on, et anonüümne kommenteerimine on ka Eesti
„kvaliteetajakirjanduse“ osa. „Kvaliteetajakirjandus“ indutseerib
vastutustundetut ja provokatiivset laimu ja etendab seejuures veel
silmakirjalikult sõnavabaduse kaitsja rolli. Nii on loodud mürgitatud
moraalse õhkkonnaga ühiskond, mis õhutab salakaebamist.
Kuni sellist mehhanismi ei lammutata, Eestis üheski
debatis positiivset sünergiat sündida ei saa, saab tulla üksnes
vastasseisu süvenemine. Küsida tuleb ka: kui palju peremehi
kommenteerijatel on ja kus need peremehed asuvad? Me ei tea seda, aga
mineviku kogemuste põhjal võib arvata, et osa neist saab kiitust ja
palka mitmelt poolt: provotseerides näiteks rahvuskonflikti Eestis, saab
provokaator kiita marurahvuslastelt ja palka vaenulikult
eriteenistuselt, kes sellist konflikti ootab. Kõige närusemad sõimlejad
saavad Eesti meedia kommentaariumides esineda vaata et kõige
kindlameelsemate eestlastena.
Anonüümsete kommentaaride eesti keel on tihti
maksimaalselt labane või isegi ropp. See avaldab mõju ka üldisele
keelekasutusele: labasuse, solvamise ja heasoovlikkuse puudumise piiri
lükatakse üha kaugemale. Ametlikus keelekasutuses ei osata või ei peeta
vajalikuks käsitleda tundlikke teemasid delikaatsete sõnadega. Kui
möödunud aasta lõpus tappis koolipoiss Viljandis oma õpetaja, siis
maksti tapetu perekonnale hüvitist. Selline oli ametnike ja ka
ajakirjanduse sõnakasutus. Ei makstud toetust, vaid hüvitati inimese
tapmine, õpetaja elu hind maksti kinni tagasihoidliku rahasummaga. Kui
aasta alguses Lääne-Virumaal Laekveres hukkus tuleõnnetuses ema koos
kahe väikese lapsega, siis oli tulekahju algpõhjuseks elektrivõla tõttu
(ka jõulu ajaks) kolme lapsega perel elektri väljalülitamine, aga
ametnikud leidsid, et keegi polnud teinud mingit viga, kõik oli toimunud
eeskirjade kohaselt. Kui eeskirjad võimaldavad toimida ebainimlikult,
siis Eestis peetaksegi normaalseks, et toimitakse maksimaalse
halastamatusega. Mis eeskirjad need sellised on? Kes neid raske raha
eest välja mõtleb?
Ärakasutav sildistamine
Sildistamise uskumatu näite etendas riigikogu
valimiskampaania alguses Eesti Sotsiaaldemokraatlik Partei, dekoreerides
Tallinnas Tammsaare pargi punase värviga ja kuulutades Tammsaare
sotsiaaldemokraadiks sünnist (1878) alates. Mormoonid jälle platsis!
Surnudki võetakse oma usulahku, ka need, kes eluajal olid teiseusulised:
Tammsaare hoiak sotsiaalse revolutsiooni suhtes oli üsna skeptiline.
Surnud pannakse mängu ka äris: Narvas arvati
kirikuvõlgade katteks pankrotivara hulka ajaloolised kalmistud!
Ajalooliste kalmudega kavatsetakse äri teha. Ukraina aadlikuna sündinud
vene suurkirjaniku Nikolai Gogoli „Surnud hinged“ on taastatud Eesti
Vabariigis saanud innovaatilise laienduse.
Sotsiaaldemokraatide valimispropaganda avapauguks ei
valitud eesti suurkirjanikku Eduard Vildet (1865–1933), kes oli
tegelikult sotsiaaldemokraat ja Asutava Kogu kandidaat Eesti
Sotsiaaldemokraatliku Töölispartei poolt (1919). Vilde oli olnud
aktiivne 1905. aasta revolutsiooni ajal ja seejärel tsaarivõimude
jälitatud, tal on suurepärane järjekindla sotsiaaldemokraadi elulugu.
Tema teened eesti kirjanduses on Tammsaarega sama mõõtu, tema roll eesti
kirjanduskeele tõstmisel euroopalikule tasemele teerajajana isegi
suurem. Miks Tammsaaret peeti Vildest sobivamaks?
Sest Vildele riputati nõukogude ajal külge
punakasroosa silt, tema sobitamine nõukogulikku kirjanduskäsitlusse oli
kergem kui Tammsaare punaka värviga üleplätserdamine. Too silt oli
tollal paratamatus, kui taheti üht eesti suurkirjanikku eesti koolile ja
rahvale enam-vähem täies mahus jälle kättesaadavaks teha (Vilde teoste
ulatuslikku avaldamist alustati Stalini surma-aastal 1953, tolleks ajaks
oli küll ka „Tõe ja õiguse“ uustrükiga alustatud). Veel halvemini sobib
eesti avaliku sõna ja kommentaariumide vaimuga Vilde kirglik fašismi-
ja Hitleri-vastasus, mida ta väljendas veel oma surma-aastal 1933.
Hitleri hävitussõda leiab Eesti meedia kommentaariumides (ja mitte
ainult seal) heroiseerimist ja idealiseerimist praeguseni, justkui ei
teataks midagi Hitleri ja Himmleri kavatsusest 20 aastaga Baltimaad
germaniseerida, asustada Eesti sakslaste ja hollandlastega, eestlased
aga küüditada vallutatud Vene aladele. Töötas ju juba Novgorodi- ja
Pihkvamaa kohanimede eestindamise komisjongi.
Äratõukav sildistamine
Ehala toob näiteks Edgar Savisaare mõnitamise
kohustuslikkuse Eesti peavoolumeedias. Ei saa armastatud rahvakirjanikud
kirjutada oma kolumne ega pilajoonistajad kritseldada karikatuure ilma
Savisaare-vastase näpuharjutuseta, kommenteerijatest rääkimata.
Savisaare halvustamine ja solvamine ei nõua poliitikutelt ja
ajakirjanikelt mingit julgust. Vastupidi, julgust nõuab neutraalseks ja
objektiivseks jäämise püüd. Isegi arukad inimesed kaotavad enesekriitika
meele, kui on võimalus näidata ennast Savisaare vastasena. Eero Epner
ütleb intervjuus Holger Roonemaale (EPL 13. I 2015): „… ühiskond vajab
Savisaart, et defineerida Kurja. Savisaar on Eesti Kurja-mõõdik. Sellega
on probleem kahesuunaline. Esiteks välistatakse Savisaarest kõik muu
peale Kurja. Ja teiseks ei nähta Kurja enam kusagil mujal.”
Ei Epnerit ega Roonemaad vaeva küsimus, kui
objektiivne on niisugune suhtumine. Kuigi Epner möönab, et kurja võib
olla meis kõigis, leiab ta ikka, et on aeg korraldada Savisaare-vastane
psühholoogiline rünnak. Kas ajaloolise tõe huvides? Minu vastus on: ei,
vastupidi, must-valgeks töödeldud ajaloovõltsingu edendamiseks.
Vastutusest räägitakse, aga vastutustunne hüljatakse: kui kogu kurjus
kujutletakse ühteainsasse persooni, siis pääsevad kõik teised kergesti
kuritegutsema, sest nende kuri- ja väärteod jäävad tähelepanuta. Ka see
on raskete tagajärgedega ajupesu.
Ajupesu ja poliittehnoloogia meistriklassi
kuulujatele peab Savisaarega seoses meelde tuletama vähemalt Eesti
iseseisvumisvõitluse ajalugu aastatel 1987–1991: IME (1987), Balti kett
(1989), Molotovi-Ribbentropi pakti salaprotokolli omaksvõtmine Moskvas
(jõululaupäeval 1989), iseseisvusreferendum (3. III 1991), 20. augusti
iseseisvumisotsuse hääletamine ülemnõugus (viimast halvustati
ajakirjanduses kaua aega, kuni president Ilvese suunamuutmiseni, Edgari
päevana). Vähemalt need tähised, aga ka palju muud, on kõige otsesemalt
Savisaare või tema juhitud Rahvarinde valitsuse algatatud ja läbi
viidud.
Kas nende sündmusteta oleks Eesti ja Baltimaade
iseseivumisvõitlus olnud edukas? Baltimaade iseseisvumisvõitlus hakkas
läänes saama tähelepanu pärast Balti ketti, lääneriikide poliitikute
suhtumine Baltimaade iseseisvumisse muutus positiivses suunas alles
pärast iseseisvusreferendumeid Baltimaadel. MRP salaprotokolli
ülestunnistamine avas juriidiliselt tee iseseisvumisele. On õige, et
Savisaar ei teinud seda kõike üksi, aga veel õigem on, et tema osa
kõigis nimetatud aktsioonides oli määrav või vähemalt oluline, mitmel
puhul algatajana. Kui palju on Eestis poliitikuid, kellel oleks sellega
võrreldav teenete loend ajalukku anda? Pole siis imestada, et juba on
areenile ilmunud tegelasi, kes on soovinud mõnda Savisaare algatustest
kirjutada enda nimele. Kui Eesti taasiseseisvumist kirjeldada ilma nende
aktsioonideta, siis on tulemuseks hilisajaloo võltsimine.
Eestit juhtivad poliitikud ning
kaasavooluajakirjanikud ja kaasavooluteadlased kordavad lakkamatult
juttu Eesti erilisest eduloost ja sellest, kui hästi Eestil on läinud,
võrreldes teiste postkommunistlike riikidega. Ent on ka teistsuguseid
kvalifitseeritud arvamusi. Martin Mölder (kes ei esinda
vasaksümpaatiaid) tutvustab artiklis „Eesti koht Euroopa äärealade
majandusarengus“ (Sirp 6. IX 2013) Cornelli ülikooli kirjastusel 2012.
aastal ilmunud Dorothee Bohle ja Béla Greskovitsi raamatut „Kapitalismi
variatsioonid Euroopa perifeerias” Mölderi kirjutise vahepealkirjad
räägivad ise enda eest: „Eesti tee: natsionalism heaolu asemel“ ja
„Eesti edulugu on ideoloogiline müüt“. Nõustun Möldri artiklis
reljeefselt välja toodud kokkuvõtetega: „Neoliberaalne majandus flirdib
pidevalt ühiskonna lagunemisega“ ja „Piirkonnas esindab Eesti seega
kõige radikaalsemat ja paljuski ühiskonnale kõige ohtlikumat
majanduspoliitikat“. Raamatu ilmumisest möödunud paari aasta kestel on
ohtlikud tendentsid ainult süvenenud: allhankemajandusest väljamurdmist
ei ole näha, sõltuvus naaberriikidest ei vähene, rahva töövõimelise osa
väljavool riigist on rahvastikukatastroofi mõõtmetega, aga propaganda
räägib aina edasi Eesti eduloost. Võimulpüsimise nimel mängitakse
hasartmängu Eesti tulevikuga. Nii ohtliku tee valimise eest langeb
vastutus ka haritlastele. Muidugi ei tea keegi, missugune oleks Eesti,
kui Eestit poleks üle 20 aasta valitsetud liberaalparempoolse
maailmavaate vaimus, aga me teame seda, kuhu see maailmavaade on Eesti
viinud: Eesti on kõige kiiremini riigi nimirahvust kaotavate riikide
esireas.
Mis Savisaare tegevuses põhjustab tema mõnitajatele
nii suuri kannatusi, et nad peavad iga päev neid välja elama? Kas
Tallinna tasuta ühistransport? Või raudtee tagasiostmine Eesti riigile?
Või see, et trammitee jäi Tallinnas üles võtmata? Või osavõtt Eesti
Energia ameeriklastele ärakinkimise takistamisest? Või õiglasema
tulumaksu mõte? Või tegutsemine oma arusaamade kohaselt, et ära hoida
rahvuskonflikt?
Kui Eesti oleks totalitaarne terroririik (hoidku
Jumal, Euroopa Liit ja NATO meid selle eest!), siis võidaks
Savisaare-vastast pidevat kampaaniat kasutada suurpuhastuse avamängu ja
õigustusena. Ajalugu – Eestis just hilisminevik ja okupatsioonid – võiks
õpetada, et mitte ainult politikaanidel ja poliittehnoloogidel, vaid ka
ajakirjandusel ja haritlastel lasub vastutus ühiskonna psühhokliima
eest. Nõiajahist on hakatud väikest viisi rääkima. Aga kuidas on hakatud
rääkima?
Kogemus Eesti ajakirjandusega
Vikerraadios teeb Urmas Vadi saadet „Ahjualune“. Vadi
külastas oktoobris 2013 ka minu tagasihoidlikku kodu, et lindistada
„Ahjualuse“ 16. XI 2013 saade. Vikerraadios on teinegi huvitav sari
nimega „Vasar“. 1. XI 2014 kõnelesid selles saates väga arukad inimesed
Urve Eslas, Urmas Vadi ja Peeter Helme. Saade oli justkui kavatsetud
selleks, et räägitakse nõiajahi ebasoovitavusest, ajendiks Sirbis
ilmunud Aarne Rubeni artikkel nõiajahist. Saate pealkirjaks oli „Kas
Edgar Savisaar on suits?“.
Ja mis juhtus saate käigus? Kolm tarka inimest
hakkasid nõiajahi olemusest rääkides üksteise võidu Savisaart
naeruvääristama, justkui oleks kõigil hirm, et nende tööandja või
kuulaja ei saa aru, et just tema annab kõige kõvema mataka. Platsi toodi
päris keskaegne sõnavara: äkki ongi Savisaarel sarved peas ja ta on
saatanaga lepingu sõlminud. Eesti suurima päevalehe arvamustoimetaja
Urve Eslas jõudis kahelda, kas Savisaar ikka oli 1980ndate lõpuski
positiivne tegelane Eesti poliitikas.
Urmas Vadi tõi saatesse ka külaskäigu minu koju. Mida
Urmas Vadi oma õuduseks nägi Eesti haritlase kodus? Savisaare
roosikimbuga pilt raamaturiiulis. Täielik kräpp, ütles Urmas Vadi
„Vasara“ saates. Eesti haritlase kodus valitseb täielik kräpp, ta valib
Keskerakonda ja hoiab raamaturiiulis Savisaare pilti. Ei ühtki meenutust
sellest, et ma pean põhimõtteliselt ohtlikuks opositsiooni allasurumist
ja hääletan selle ohu vastu.
Ajakirjanik päris külaskäigu ajal ka aru: „Mis on
sinu suhe Savisaare ja Keskerakonnaga?“ Roosikimbuga postkaardi osas oli
suhe selline, et minu abikaasa on olnud Edgar Savisaare õpetaja
Vastse-Kuuste koolis ja Tallinna linnapea saatis oma õpetajale
juubelisünnipäevaks roosikimbuga kaardi. Kas minu abikaasa peab nüüd
hakkama uurivatele ajakirjanikele kirjutama seletuskirja, mis asjaoludel
ta sattus 1960ndatel Savisaare õpetajaks? Ja kui veel selgub, et mina
soovitasin oma pruudile seda sümpaatset kohta Tartu ligidal! Aga kuidas
nimetada seda, et ajakirjanik võetakse eesti haritlase kodus lahkelt
vastu, tehakse kokkulepitud saade, aga selle järel on ajakirjanikul veel
piiramatud (kutse-eetika ju ei piira) võimalused seletada kõverpeeglis,
mida ta nägi või ei näinud, kuulis või jättis kuulmata haritlase kodus.
Mina olin ainult ühekordseks ärakasutamiseks ja honorari teenimiseks,
teist korda kasutati mind ära juba luba küsimata.
Vaba inimesena vabal maal võin mina ja võib minu
abikaasa oma raamaturiiulis hoida ka Savisaare õnnesoovikaarti. Aga kõik
eesti ajakirjanikud – ka nimetatud kolm – võlgnevad oma sõnavabaduse
eest tänu sellele, et Eesti on vaba maa ja et see on nii, selles on
aastatel 1987–1991 Edgar Savisaarel ülisuured teened.
„Vasara“ saate näide ongi, mida ma (Martin Ehala
nõustus minuga) nimetan negatiivseks sünergiaks: kui targad ja
neutraalses olustikus heatahtlikud inimesed hakkavad koos rääkima
Savisaarest ja Keskerakonnast (venelastest, juutidest, rahvavaenlastest,
viiendast kolonnist jne), siis võimendatakse vastastikku negatiivset,
kartus jääda rooskamisvõistluses esikohast ilma röövib positiivse
sünergia võimaluse. Kas pole nii ka Eesti TV „Foorumi“ saadetes – ikka
vastandumine, mitte mingit iva poliitiliste konkurentide mõtetes ei
otsita ega leita. Sama on riigikogus. Praegust valimiseelset õhkkonda on
poliitika analüüsijad juba iseloomustanud kui vastandumiste kampaaniat:
eestlased – venelased, linn – maa, Keskerakond – valged parteid,
proportsionaalne – astmeline tulumaks … Kõik see vastandumiskibedus
kandub üle ka valimistejärgsele olukorrale: häda võidetuile, võitja
võtab jälle kõik! Kas häda ainult võidetuile või kogu Eestile? Kas me
tahtsime nii vihast Eestit, kus lakkamatu võitlus eeldab ka
ajakirjanduse üldmobilisatsiooni?
Savisaar on suitsukate
„Kas Edgar Savisaar on suits?“ – kolme silmapaistva
eesti ajakirjaniku kultuurisaate pealkiri on eksitav. Savisaar ei ole
suits, Savisaar on suitsukate selles mõttes, et kui kogu Eesti Kurjus
kujutletakse ära mahtuvat ühte persooni, siis on iga ausa ajakirjaniku
ja kultuuriinimese kohus väsimatult võidelda selle Suure Kurja vastu,
kõik muu on selle kõrval tühine. Selleks tuleb unustada kõik Savisaarega
seotud iseseisvumisvõitluse tähised ning väsimatult korrata seda, mille
abil Savisaarele tema pikas poliitikukarjääris saab heita varju või mis
Savisaare isikus lihtsalt ei meeldi. Nii pikas poliitikukarjääris leiab
nii üht kui teist. Siis pole vajadust tegelda probleemidega, mis
näitavad Eesti „eduloo“ pahupoolt või seda „edulugu“ sepitsenud
valitsusparteilaste moraali, ei pea kõnelema sellest, mis Eesti
ühiskonda tõeliselt ohustab. Kui Savisaar ja Keskerakond on pideva
reeturluse kahtlustuse all, siis seda julgemini saavad tegutseda
igasugused elamislubade müüjad ja „investorite“ maaletoojad.
Eesti on Euroopas esikohal HIV-nakatunute suhtarvu
poolest, esikohale väga ligidal enesetappude suhtarvu osas, Eestist
lahkub nii massiliselt tööeas inimesi, et uusemigrantide arvuks
arvatakse juba olevat umbes 160 000 inimest. See on kaks korda suurem
hulk inimesi kui Teise maailmasõja ajal põgenenuid (kes arvasid, et
lahkuvad ajutiselt). Kas ei oleks nüüd aeg uuesti käima panna ajaleht
Kodumaa, mis seletaks lahkunutele, kui ilus on elu Eestis? Ajalehte
võiks uutele väliseestlastele saata tasuta, nagu tegi Eesti NSV.
„Edulugu“ ju kestab ja osa Kodumaas Eesti NSVd eduloona esitanud
skribentidest on ikka veel heas vormis.
Eesti ellujäämiseks peab riik muutuma sotsiaalsemaks.
Kas Savisaarega või Savisaareta, aga Savisaare visioonid on ennast
tõestanud; viie rikkaima Euroopa riigi visioon on andnud aga Eestile
koha Euroopa Liidu viie vaeseima riigi hulgas. Peaküsimus polegi ehk
vaesuses, vaid ahnuses.
Savisaar pole mitte ainult suitsukate, vaid ka
lakmus. Selles mõttes, et kirjutades Savisaarest või sarjates Tallinna
TVd ja ajalehte Pealinn, pole vaja huvi tunda näiteks VEB fondiga seotud
suurriisumise vastu. Samal päeval, kui hukkus VEB fondi saladustega
tegelnud Hardo Aasmäe, sai avalikkus riigiprokurörilt teada, et VEB
fondi uurimine lõpetatakse, sest „puudub kuriteo koosseis“ (PM
29. XII 2014). Riigisaladuse surilina katab hästi ka VEB fondi kümned
miljonid dollarid.
See ongi lakmus: lugege ühte veergu kokku Eesti
ajakirjanikud, kolumnistid ja kommenteerijad, kellele põhjustab
kannatusi tasuta ühistransport või raudtee Eesti riigile tagasiostmine
või mõni muu Savisaare tegu; teise veergu lugege kokku need
ajakirjanikud ja kolumnistid, keda häirivad VEB fondiga seotud
saladused, mõni teine suurriisumine või Eesti ühiskonna tõelised
eksistentsiaalsed sotsiaalprobleemid. Liitke need arvud kokku ja jagage
siis esimese veeru number kahe veeru summaga: jagatis on Eesti
ajakirjanduse mõjutatavuse ja konjunktuursuse indeks.
6 kommentaari:
Pikk jutt,ilus jutt jne.Selliseid blogides heietajaid(kuigi õigust rääkijaid)on palju,kuid tahaks siiski kuulda ka lahendusi tekkinud olukorrale.Võiks ja oleks jne,meenutab rohkem ratastega tädi.Keegi ei julge välja öelda,et on tekkinud maffialaadne võimustruktuur,mida ilustama(nii Eestis kui välismaal)on palgatud erinevate toetuste ja hirmutamisega(maffia meetodid)meedia.Maffiast saab lahti aga ainult väga radikaalsete meetoditega.Hirmutav,mis? Siit ka see peaks ja oleks ja tuleks...Ma ei tea täpselt Madissoni lugu,aga eks seegi oli üks näidisprotsess,mis juhtub,kui keegi piiksatab.See oli veel pehme variant.
Jah, kõik mis kirjas on tõsi
aga see ei maksa midagi ja POLE lootustki . et eesti rahvas "ärkaks" , loobuks suitsiidsest poliitikast või, et lavale tulevad uued noored mehed kes teeksid rahvale selgeks hukatusliku seisu. Seda EI TULE ja see on eeskätt just eestlase enda loomus mida märkas ja kirjeldas Eestis elanud suurim geenius K.E. Baer - eestlane on julm oma rahvuskaaslase suhtes ja võimu kintsukaapajast enesekeskne limukas. Seda selgub ka A.H. Tammsaare kriitikas eestlase kohta.
Samas on seesugune ka EKRE kes üritab veneviha kultiveerimisega ja riiu külvamisega saada Riigikogu pirukale ligi. Pole lootust ollagi. Nutt tuleb alles 10 a pärast kui Eesti on ingliskeelne , värviliste rahvustega Toompea võimu all.
Arvan vastupidi -eestlane on alalhoidlik ja tasa-targu tegutseja. Nii oleme püsinud aastatuhandeid. Pealegi on võimuklikil väga lihtne tänavamässajaid jalust maha niita ja hävitada -seega kaoksid ka need vähesed avalikult protesteerijad.Praegu on märgata pead tõstmas globaalne protestivirvendus,ja seda isegi eesti ärimeeste seas.Siin meie põhjamaal ei käi asjad kiirelt -seda peab arvestama. Ka meie võimuninad on võrku rahva ümber kudunud 20 pikka aastat.Seega -pisut kannatust -tilkhaaval pudeneb pinnas kuritegeliku võimukartelli jalge alt.
Lisan veel EKRE kohta.Tõde selgub aja jooksul.EKRE mängib reaalsel poliitilisel maastikul -ei ole võimalik euroalast lahkuda päevapealt. Poliitik peab olema ka kaval taktik. EKRE ilmselt tahab muuta kardinaalselt eesti sisekliimat, ja seda eestlastele soodsas suunas, sõltumata eurotsoonist. Ja olgem ausad -liitlasi on häda korral meil tõesti vähe -seega sõjaline liit pole ju paha. Iseküsimus on ,kas võõrväed peaksid istuma meie kasarmutes. Seega -EKRE peaks saama võimaluse.
Savisaare labane laimamine sai massiliselt alguse tänu Reporterile. Kui ikka nädalast nädalasse näidata Savisaart võimalikult halvas valguses, siis massidele avaldab see kahtlemata mõju.
Savisaart pooldavad vankumatult venelased,nemad Reporterit ei vaata ega hakkagi kunagi vaatama.Savisaar vihastas Tallinna eestlased välja ülisuure maamaksuga siin mõni aeg tagasi,paljud , eriti Nõmme rahvas, kel on suured krundid, sattusid hirmsasse rahahätta. Vaat niimoodi on lood!
Postita kommentaar