Vahepeal tuleks ka elada
„Unistavale
noorusele“ pakub kaasaeg peamiselt kahte elulaadi, ent tegelikult pole neist
kumbki inimesele päriselt ligitõmbav ega usutav.
Ühte kahest
elulaadist kujutab mitu kuulsat 19. sajandi romaani, kus kirjutatakse muinasjutulistest
karjääridest ja peadpööritavatest tipputõusmistest. Auahned noormehed – Balzaci
„Kaotatud illusioonide“ Lucien ning Stendhali „Punase ja musta“ Sorel, kui
nimetada vaid tuntumaid – ei suuda leppida elu kitsikuse ja hallusega, mille
keskele nad on sündinud, vaid tahavad iga
hinna eest sealt välja murda. Koormat ja kütkeid endalt maha raputades ning
igast piirist ja tõkkest üle astudes, pilkugi tagasi heitmata, kellestki ega
millestki hoolimata, kõnnivad nad oma teed, õnnele, imele, ingli või kuradi toetusele
lootes, olles samas valmis ka suurejooneliseks läbipõrumiseks.
Teine elulaad
toonitab puritaanlikuma elu õigsust. Ta soovitab olla töökas, virk, kuulekas,
kohanduv, säästlik ja ennastsalgav ning lubab olgugi aeglast ja vaevanõudvat,
kuid siiski kindlat ja riskivaba edasijõudmist.
Miks pole kumbki
tee tõeliselt ligitõmbav ja miks ei suuda tänapäeva inimene uskuda neist
kumbagi?
Sellepärast, et
meie meelest on maailm juba niivõrd „valmis tehtud“, ta struktuurid nii ahtad
ja seaduspärasustega määratud, et ei jäta „uue aja uute lauludega“
sissetungijale jalatäitki ruumi. Samas kogeme sedagi, et visalt ja vähehaaval
edasirühkimine tähendab enamasti vaid näilikku edasijõudmist, tegelikult aga
sarnaneb pigem kohaltammumisele ega paku olevikus rahuldust; ta pakutav
turvaline ja riskivaba tulevikupilt on aga nii kibe ja igav, et seda me parem
ei tahagi.
Oma elu
mõtestatult elav inimene esitab enne, kui asub täitma oma kohust, kuuletuma,
kohanema, midagi isetult ja ohvrimeelselt, kas või lausa ennastohverdavalt
tegema ning tema suhtes esitatud ootusi täitma, sellise küsimuse: kas need
ootused on üldse õiged; kes neid esitavad ja üleüldse, milleks need vajalikud
on?
„Asjassepühendatute“
ja „elutarkade“ vastus on kõige sagedamini selline: meie pakume sulle maailma, kuid see, kes selliseid küsimusi esitab,
on eluvõimetu ega sobi meie sekka. Tegelikult hüüatab just
siia, selle punktini jõudev tänapäeva inimene seepeale piibellikult: „Mis kasu
on inimesel sellest, kui ta kogu maailma kasuks saaks, aga oma hingele kahju
teeks?“ (Markuse 8, 36-37). Vastuseta jäänud, edaspidi juba mahasurutud
küsimustest pungil olevale inimesele pole ta ettevõtmised, ohvritoomine,
üleüldse elu seetõttu enam hingest tulev,
ta hing on aga kahjustatud. Sest ta lepib kas vabatahtlikult või
sunniviisiliselt selle ruttava eluga, mis koondab ta pilgu alati järgmiste
minutite, tundide, päevade või aastate töödele-tegemistele ja ülesannetele.
Selliselt tormav inimene elab väljaspool
iseennast ja olevikku.
„Rangelt sihikindel“ elu ei luba minutikski peatuda.
Isegi selleks mitte, et saaksime küsida: „Milleks see kõik? Mis mõte sel on?“. Huvitaval
kombel esitab Heinrich Bölli romaanis „Piljard kell pool kümme“ selliseid
küsimusi vaid peast segiminev naisterahvas, „normaalsed“ tormavad aga edasi.
Kus jääbki sellises, hoogsalt sihilepürgivas elus veel kohta luulele või
mängule, või siis mõtisklemisele ja palvetamisele?
Sihilepürgiv,
rutakat elu elav inimene rahustab end tavaliselt mõttega, et tormamine kestab
vaid ajutiselt, teatud hetkeni ja et kui ta kord asjaga ühele poole saab, siis
algab „päris elu“. Tegelikult aga on need „ajutiselt, teatud hetkeni kestvad“
ajajärgud me elu kordumatud ja tagasisaadamatud tükid, samal ajal kui Sándor Kányádi
sõnu kasutades – kõik:
Tasapisi möödub
elu möödub ettevalmistusi tehes
tasapisi möödub esmalt pool
ja siis teinegi pool temast vaid
üha valmistume millekski tähtsaks
mis saabudes polegi enam tähtis
viimaks suu kiiruga küpsetatud
prae tükikesi küllastumiseni täis
laiutame end õigustades nüüd vaid
selleks sobivaid käsi paraku tulnuks
vahepeal ka elada paraku läks see nii
Selline elu on
äraraisatud elu. Mida tähendab „oma hinge mitte kaotada“, vaid hoopis see
võita? Lihtsalt iseeneseks olemist. Aluseks, subjektiks olemist. Seda, et meil
on nüüd eneseteadvus (ladinapäraselt: identiteet). Seda, et lepime endaga,
saame iseendaks – oleme mõeldes, rääkides ja tegutsedes iseendaga kooskõlas.
See on ülim,
milleni inimene võib jõuda. Kõigest muust võime lahti öelda, ainult sellest
mitte! Seda ei tohi mingi hinna eest ohvriks tuua, ei meelitamise ega sunni mõjul.
Teismeliseea ja
nooruse piiril tekib ja areneb välja eneseteadvus. Inimest täidab siis kindel
usk, et teisedki näevad teda samasugusena kui ta ise. See tähendab, et tekib
samasus ta välise (teistega suhtleva) ja sisemise (ennast tunnetava) mina
vahel. Ja et läbisaava lapseea ning algava täiskasvanuea vahel on järjepidevus.
Võib aga juhtuda
ja tihtipeale juhtubki, et isik ei jõua eneseteadvuse tekkeni ja täiskasvanuks
saamine jääb sündimata. Sel juhul inimene „laguneb laiali“, sest tunneb ennast
olevat teistsuguse kui see, milliseks teda peetakse. Ja kõigub siis enesevarjamise
ja eneseavamise soovi vahel. Vahetab alailma maske, otsides kõik see aeg oma
tõelist nägu.
Sellise
identiteedikriisi põhjused võivad olla isiklikku, perekondlikku, bioloogilist
laadi. Ennekõike on selleks vanemliku autoriteedi surve, millega tahetakse last
meelega hoida sõltuvuses ja alaealisuses. Ent kaasa võivad mängida ka
ühiskondlikud põhjused. Ajaloos on ajajärke, mil kõik varem kindlana paistnu
kõikuma lööb. Inimest valdab säärastel aegadel hirm, rusutus, jubedustunne ja
ta satub eksistentsiaalsesse vaakumisse.
esitada küsimust
tegutsemise ja elu mõttekusest, või tuleb üksnes funktsioone täita ja ootustele
vastata?
Inimese isiksus on hinnaline ja väärtuslik.
Seda teadmist ei nõrgesta, vaid pigem
tugevdab veendumus, mille kohaselt on inimese olemus pärit kelleltki kõikvõimsalt
– Jumalalt – ja et seetõttu on inimene veel eriti hinnaline ja väärtuslik.
Selline isik suudab olla üheaegselt kooskõlas iseendaga ning oma elu aluse ja
allikaga. Ja sellest kasvab välja ta uus, hea läbisaamine ka oma kaasinimestega.
Kooskõla iseenda, Jumala ja teiste inimestega. See vast ongi õnn.
Õnnelik inimene
on maailmale õnnistuseks. Kui õnnetu inimese lõhestunud ja sundide tekitatud
pingetest tulvil isiksus loob rõhuva õhkkonna, mürgitab ümbruse ja nakatab
teisigi, siis õnneliku inimese isiksus loob enda ümber sellise jõuvälja, milles
elu puhkeb õitsele. Oma tõelise minani jõudnud inimest iseloomustab
esmajärjekorras see, et temas ärkab armastamisvõime ning ta leiab sellest nii
palju rõõmu, et see pulbitseb temast välja ja loob omakorda uut rõõmu ja õnne.
Õnnelik inimene „nakatab“ selle sõna parimas tähenduses oma ümbrust ja
„kleebib“ kogetud vabadust ja harmooniat teistegi külge. Ta ei klammerdu
millegi külge, ei suru midagi kramplikult pihku. Ta peab elu kingituseks ja
suudab seetõttu õnnelikuna teistelegi edasi kinkida. Sel moel võib muutuda
iseendale elatud elu teistelegi elatud, harmooniliseks eluks.
Zelma Kovácsházi
Ungari keelest tõlkinud Tõnu
Kalvet
(Autor on ungari
kultuuriruumi üks tuntumaid naisvaimulikke ja –teolooge.)
Rahvuslaste Tallinna Klubi ajalehe „Rahvuslik
Teataja” 3. numbris (detsember 2011) ilmunud kirjutis.
______________________
Ajalehe viimase numbri tutvustus: http://rahvuslane.blogspot.com/2013/03/rahvuslik-teataja-ilmus-esmakordselt-12.htmlTellige ja lugege ajalehte "Rahvuslik Teataja"!
M.I.
0 kommentaari:
Postita kommentaar