MARTIN HELME: Valitsuse ohtlik kodakondsuspoliitika
Saada sõbrale
Tore, et Eestis saavad
vähemalt probleemist kõik enam-vähem ühtemoodi aru: siinne suur hulk
mitte-eesti kodanikke on tõsine oht meie julgeolekule. Aga veel tõsisem
oht on see lahendus, mida valitsus välja pakub. Valitsusliikmed käivad
ringi ja lausa manguvad, et siinsed venelased võtaks Eesti kodakondsuse.
Juriidiliselt võttes ei olegi Eestis
praktiliselt kodakondsusetuid inimesi. Venemaa kuulutas 1992. aasta
alguses kõik äsja laiali saadetud Nõukogude Liidu kodanikud automaatselt
Vene Föderatsiooni kodanikeks. Eestlaste kohta see mõistagi ei käi,
sest me ei olnud kunagi õiguslikus mõttes NSV Liidu kodanikud, vaid
okupatsiooni all elavad EV kodanikud. Nimetatud seadust kinnitas hiljem
ka Vene kohus, kui Leedus elavale endisele sõjaväelasele ei tahetud
välja maksta vaid Vene kodanikele ette nähtud raha. Kohus kinnitas, et
sõltumata kehtivatest dokumentidest on mees Vene kodanik. See, et Eesti
riik lääne survel need inimesed kodakondsusetuks kuulutas ja neile
hallid passid jagas, ei muuda asja. Kindlasti ei muuda see asja Kremli
silmis, kes nagunii ei lase end segada kitsalt kodakondsuse küsimusest,
vaid kaitseb venekeelseid. Eesti ja Läti puhul tähendab see endale
võetud õigust meile kallale tungida, kui Venemaale ei meeldi, kuidas
Eesti riigis elavad ukrainlased, valgevenelased, osa siinseid armeenlasi
või ingerlasi. Venemaal on vaja ettekäänet ja sellega on nagu joodikuga
— põhjuse leiab alati.
Ei Krimmis ega Ida-Ukrainas, isegi mitte
Kiievis toimunud venelaste ahistamist. Pigem ikka vastupidi, sisuliselt
venekeelsetel aladel oli ukrainlane see, kes tundis end oma kodumaal
teisejärgulise inimesena.
Aga meil on ka omast kogemusest võimalik
õppida. Pronksiööd oleks pidanud isegi pimeda panema nägema, et
kodakondsuse jagamine, eriti kui seda tehakse latti vastu maad pannes
ilma sisulisi tingimusi esitamata, ei tee kedagi lojaalseks Eestile.
Küll aga võimaldab see vaenulikel isikutel pugeda Eesti patriootide
ridadesse ja seal segadust külvata, desinformatsiooni levitada,
tegutsemisvalmidust torpedeerida. Ühtlasi võimaldab see meie vaenlastel
apelleerida Eesti kodanikeõigustele. Elav näide on pronksiöö
provokaatorite plaan taas hakata rahvast tänavale tooma ja taguma
trummi, et Eesti venekeelseid kiusatakse ning üleüldse on enamik Eesti
linnu algselt olnud venelaste asutatud ja asustatud. Praegune valitsus
on koalitsioonileppesse kirjutanud, et siin elavad alaealised saavad
kodakondsuse automaatselt. See tähendab, ei pea tegema keeleeksamit,
kodakondsuseksamit, mitte midagi. Lihtsalt pass kätte ja oledki
valimisõigusega eestimaalane. Põhimõtteliselt laiendati sama korda ka
pensionäridele: üle 65aastased ei pea enam tegema mitte tõelist
keeleeksamit, vaid suulise.
Tekib küsimus, kas sotsid tahavad peale
kohalike ka riigikogu valimistel näha sadu tuhandeid Savisaare valijaid?
Sotsid ja reformarid kirjutavad koalitsioonileppesse selle, mida Moskva
on meilt järjekindlalt nõudnud alates 1991. aasta augustist: et Eestis
saaks kõik okupatsioonikolonistid ja nende järglased automaatselt
kodakondsuse ja et Eesti oleks sisuliselt kakskeelne riik. Võttis
paarkümmend aastat aega, aga nüüd on Moskva oma tahtmist saamas.
Kõik põhjendused, mis siinse põlisrahva
valitseva positsiooni lammutamiseks esitatakse, on loomulikult kas
demagoogia või soovmõtlemine. See ei vähenda kohalike professionaalsete
nurisejate süüdistusi Eesti või eestlaste vastu, vaadake Ukraina või
Linteri-Žuravljovi näidet. See ei vähenda Venemaa ettekäändeid Eesti
ründamiseks. Isegi kui meil õnnestuks absoluutne enamus siinseid
venelasi teha lojaalseks ja rahulolevaks, ei muudaks seegi mitte midagi:
Venemaa saadab siia kas või turismiviisaga provokaatorid, kelle
ahistamise peale reageerida. Kremli plaani järgi mängides oleme ette
kaotusele määratud. Reageerimise asemel peame haarama initsiatiivi,
näitama üles otsustavust ja jõudu.
Esiteks tuleb aru saada, et massi
venemeelsete inimeste Eesti kodanikuks vormistamine on meile ohtlik ja
sellest tuleb kategooriliselt hoiduda. Eesti kodakondsuse saamist tuleb
karmistada, mitte lõdvendada, viies sisse sisuline lojaalsuskontroll.
Teiseks tuleb kõiki Vene kodanikke nendena
ka sisuliselt kohelda, nõudes, et nad vormistaks endale kehtivad
dokumendid, mitte jagades neile halle passe või veel hullem, Eesti
passe. Vene kodanikke saab riigist välja saata, kui nad asuvad siin
sisemist rahu rikkuma. Kuhu saab saata hallipassimehed?
Kolmandaks tuleb Euroopa Liidus läbi
suruda põhimõte, et alalise Eesti elamisloaga Vene kodanikud saavad
vabalt suure liidu piires elada ja töötada — me saame suurest hulgast
rahulolematutest lahti ilma.
Ja neljandaks tuleb riigi
julgeolekuasutustel aktiivselt ning jõuliselt takistada siinset vene
agentide võrgustikku, ruineerides neid majanduslikult, juriidiliselt,
propagandistlikult. Hoides neil kogu aeg silma peal, kuulates
varjamatult pealt kommunikatsioone, häirides või takistades seda
vajadusel. Hoides inimesi luubi all, tehes trahvi iga pisiasja eest
alates punasega üle tee minekust lõpetades rahvusliku vaenu õhutamisega.
Venemaa jaoks oleme me sünnist saadik
fašistid puhtalt selle tõttu, et me ei taha hakata venelasteks või olla
nende orjad. Kui me tahame olla iseenda peremehed, siis tuleb enda eest
seista. Mis sest, et see nii idas, läänes kui kohapeal paljudele ei
meeldi.
0 kommentaari:
Postita kommentaar