Anto Veldre: Ood blasfeemiaseaduse saabumisele
“Kahtlastel” seadusandlikel initsiatiividel on mõned ühisjooned — nad sünnivad hetkedel, mil inimeste tähelepanu on hõivatud millegi muuga (Eestis tüüpiliselt suvepuhkuste aegu), neid müüakse Brežnevi pakikeses koos mõne muu tähtsa (loe: pidurdamatu) initsiatiiviga ning uuenduse põhjendamiseks kasutatakse välismaiseid, meile sobimatuid näiteid. Argumentatsiooni keeleks on virtuoosne kantseliit, millest läbinärimisel jääb hätta ka kõrgharitud jurist, ning lehekülgede arv hoiab lihtinimese kindlalt eemal. Kui “kahtlane” initsiatiiv lekib, siis reeglina ühiskond võpatab, sest kuigi ametlikud allkirjad oleksid nagu võetud, siis pakutavad räiged ideed on oluliste huvigruppidega läbi arutamata.
Inimeste õiglustunnet
riivavate seaduste välk-introdutseerimine ühiskonda on keeruline
poliit-tehnoloogia, mille tunnevad õigeaegselt ära vaid
ajupesutehnikates koolitust saanud tippspetsialistid. Meenutame: ACTA’t üritati poolsalaja vastu võtta kallil jõulueelsel ajal, seda tegi Euroopa Nõukogu
oma põllumajandus- ja kalastuskohtumisel ning viide ACTA’le oli
peidetud 43-leheküljelise dokumendi viimasele lehele, pärast pikki
tabeleid kalade ladinakeelsete nimetustega. [1]
Praegu probleemiks tõusnud blasfeemiaseaduse* juured on aastas 2001 — kui Euroopas võeti vastu Küberkuritegevuse
konventsioon (ETS185, Eesti poolt ratifitseeritud 2003) [2].
IT-kuritegude kriminaliseerimiseks oli lihtsalt aeg küps, kuid teatud
jõududele näis küberteema võluvitsana muude, kahtlasemate initsiatiivide
läbisurumisel. Sama konventsiooni prosionistlikuks peetav Lisaprotokoll ETS189 üritab jõuga kehtestada ajaloolist tõde — kriminaliseerida Holokaustis kahtlemist.
Aastal
2003 julges nii vastuolulist küsimust käsitleda vaid Äripäev [3]. Eesti
ajalugu on korduvalt üritatud ümber kirjutada võõraste valitsuste ja
ideoloogiate poolt, nii et blasfeemse vaatenurga sisseseadmisel jääksime
omaenda ajaloost ilma.
Küberkuritegevuse lisaprotokoll ETS189 üritas kaht olulist muudatust:
- et Tõde oleks väljastpoolt määratud ja et Tões kahtlemine oleks kriminaliseeritud
- et ekspertide ja teadlaste asemel määraks süü ulatuse kannatanu “šokeerituse aste”.
Isamaalised
ja rahvuslikud jõud kohtusid, arutasid teemat ning pärast seda valitses
Lisaprotokolli osas soliidne (9 aastat kestnud) vaikus. Kuid kujuteldav
taevakeha Nibiru langes oma orbiidi perigeesse ning asus otseselt
mõjutama planeedil Maa toimuvat. Mais 2012 sattus Yana Toom
konflikti KAPO’ga — teemaks siis ebameeldiva materjali avaldamine KAPO
aastaraamatus. Võime vaid oletada, mis oli taktikalise käigu tagamaaks,
kuid Keskerakonna
fraktsioon algatas 12. juunil 2012 Yana Toomi poolt allkirjastatud
seaduseelnõu 250SE [4]. Ju tekkis kellelgi nägemus KarS paragrahvi 151
sedasi muuta, et eriteenistust saaks süüdistada “avalikus vihkamises ja
diskrimineerimises” ning et kannatanut šokeerinud juriidilise isiku
saaks suisa sundlõpetada.
Mõistagi
Eesti riik säärast provokatsiooni ära ei ostnud, kuid 9 aastat kotis
kuss püsinud must kass pääses välja. Eks muidugi pärisid rajatagused
mentorid vahepeal Eesti poliitikutelt, et millal te ammu lubatud ETS189
ära ratifitseerite?! Ning tõe asemel — et sealne käsitlus meile ei nagu
väga ei sobigi — jagati väljapoole hädavalesid.
Suvel
2012, just puhkuste tippajal, oli Eesti riik mõnusalt kahvlis. Eelnõu
250SE ei sobinud ei oma kvaliteedilt ega päritolult. Ühiskonnas oli
tekkinud tugev vastuseis homoabielude jõulisele läbisurumisele. Lõpuks —
välismaistele suflööridele oldi aastate jooksul jagatud katteta
lubadusi “vihakõne”, homoabielu jms küsimustes. Kellegi geniaalne pea
tabas ära, et kui kõik see sasipundar korralikuks Gordioni sõlmeks kokku
siduda, siis avalik arvamus näeb süüdlasena pigem Yana Toomi,
homoabielude vastane kisa vakatab ning ühtlasi saab täita kõik Läänele
purjus peaga antud lubadused.
Jaanipäeva
trotsides ja ületunde tehes suutis JustMin kirjutada 250SE asemele
hoopis uue seadusettepaneku, nimega KarSMSE2012 [5] ja seda moel, et
avalikkus ei märganudki. Seletuskirja mahuks olid uinutavad 27
lehekülge, loomulikult iva paketeeriti vähemtähtsate asjade
(vangistusseaduse ja väärteomenetluse seaduse) vahele ning ülejäänu eest
hoolitses eelnõude infosüsteem — eelnõu täpset nime teadmata on sealt
ilmvõimatu midagi leida, otselinke ka ei tunnistata.
KarSMSE2012 muudaks ühekorraga liiga palju tähtsaid põhimõtteid meie ühiskonna aluspõhimõtetes:
a) defineeritakse Ajalooline Tõde. Holokausti eitamine ja Nürnbergi “pisendamine” kriminaliseeritakse.
b) Loetelu kanoniseeritud Tõetegudest on lahtine. Riigid rahvusvaheliselt aktsepteerivad üksteise Tõetegusid.
c)
Kriminaliseeritakse mõttekuriteod (vt Orwell, 1984) — tekivad
tabuteemad, mille avalik arutamine on kriminaalkorras karistatav
d) muudetakse kuritegeliku grupi definitsiooni — omakasu pole enam tarvilik tingimus, piisab omavahel rääkimisest.
e)
Konkreetsete tegude asemel hakatakse karistama arvamuse avaldamise eest
Tõeküsimustes. Piisab mõtteavaldusest, et sulle keegi/miski ei meeldi.
Pole vaja isegi konkreetset üleskutset tegudele, piisab kahtlusest, et
tsitaat “võis” kedagi motiveerida.
f) Süü suurus pole enam objektiivne, vaid määratakse kannatanu “šokeerituse” astme ning kannatanu “väärikuskao” põhjal.
g)
Pole enam tähtsust, kas arvustatav või vihatav grupp üldse
eksisteeribki. Vabamüürlased ei pea enam tõestama et neid pole olemas.
h) Viidaks sisse uusi juriidilisi mõisted — süstemaatiliselt, avalik rahu (vrdl “avaliku huvi puudumine”), muu avalik ruum (muidugi Internet!)
i) Veel juriidilisi mõisteid; hatred, hate speech (vihakõne?), millel pole isegi korralikke eestikeelseid vasteid. Näiteks, mis on vihakuritegu?
Iivi Masso kirjutas aastal 2008: ”Sõnavabadust
tulekski tingimusteta kaitsta. Dialoog õnnestub kõige paremini võrdsete
partnerite vahel, kes austavad teineteist, julgevad teineteist
kritiseerida ning ka taluvad kriitikat. Võimalusi parandada suhteid
kultuuri poolest “teistega” on palju, mõttekuritegude kriminaliseerimine
pole selleks õige viis. Sõnavabadus on meie poliitilis-kultuurilise
identiteedi alustala, milleta ka demokraatia ja õigusriik oleksid
sisutud sõnakõlksud.” [6]
Nüüd on
tuul pöördunud. Toatäis juriste on välissurve mõjul nõuks võtnud ringi
teha meie rahvuskultuuri alused. Seadusemuudatusele on juba vastu
astunud nii kirik [7] kui advokatuur [8].
Suurim
probleem on Tõesündmuste kanoniseerimine. Pisut väiksem probleem on 60a
tagune psühholoog Gordon Allporti vihakirjutis, mille abil kõrgklassi
demagoogid üritavad seletuskirjas tõestada, justkui iga vihkamine
lähekski alati ja automaatselt üle käsikähmluseks. Andrese ja Pearu lugu
tõestab, et ugrimugri ühiskonnas ei lähe vihkamine
automaatselt üle tapateoks. Sõna ja teo vahel on hästikaardistatud kogus
tühja maad [9]. Asjaolu, et kodanikud vihakuriteo hirmus edaspidi ei
julge jõuliselt juurutatavale valele vastu seista [10,11], tundub kõige
muu kõrval tähtsusetu pisiasjana.
Tegelik
põhjus, miks rahvas end “leimi” ja “vihakuritegudega” hullutada laseb,
on hoopis meie avaliku ruumi plahvatuslik laienemine ning meist igaühe
vastuoluline suhtluskogemus sellega seoses. Inimesed peaksid mõistma, et
kommentaariumivastase ohjeldamiseks on vaja vaid pisukest
suhtluskoolitust, mitte mõttekuritegude totaalset kriminaliseerimist.
Minoriteetidele võidetav pisike taktikaline eelis ei kaalu üles Eesti
ajaloo ja enesetunnetuse hävingut, mille see seadus kaheldamatult kaasa
toob.
Pole kindel, kas me tahtsime just säärast Eestit.
Autor esitab omaenda isikliku nägemuse, mis ei ole kooskõlastatud ei endiste, praeguste ega ka tulevaste tööandjatega.
KarSMSE2012 järgsed muutused ühiskonnas:
- Hans Luik ei tohi enam Ekspressis kahelda WTC7 hoone iseeneslikus terroriseerumises [13] ega Andrei Hvostov Suures Isamaasõja täpsetes asjaoludes [14].
- Karmel Eikneri tütar võetakse 14-aastaseks saamisel vahi alla, sest ta kasutas sõna “neeger” teistkordselt.
- Michali
sõnu [15] parafraseerides — enam ei tohi tänaval ega internetis pidada
“teatud rahvuse” vihkamisele suunatud “agressiivset kõnet”.
-
homoseksualismi pooldajad seevastu saavad oma agressiivset
tänavareklaami rahulikult edasi pidada. Reklaamitavale Tõeseisukohale
vastutöötamine [7,11] loetakse “avaliku rahu häirimiseks”, Lehtsaare ja
Põderi blogid kõrvaldatakse internetist.
- Sinimägede kokkutulek jääb ära, sest vene sõjaveterani poeg on toimumise vaidlustanud Vaivara Sillakohtus.
- Auschwitzis
hukkunute arvus kahtlemise eest deporteeritakse Saksamaale nagu Ernst
Zündel [16] ja määratakse 5 aastat vangistust [17]. Huvitaval kombel
vene Gulagist tohib endiselt rääkida.
- Gaasikambrite võimaliku konstruktsiooni ja tootlikkuse üle arutlemine on keelatud isegi teadustöödes [18]
- Küüditamisest ei tohi meedias rääkida, see solvaks Suure Isamaasõja veteranide väärikust ja helget mälestust “Vabastamisest”.
-
Teadustöid rahvuste erinevuste uurimiseks ei tohi teha, bioloogiatudeng
visatakse ülikoolist välja Avdejevi Rassoloogia venekeelse (Владимир
Авдеев “Расология”) köite eest
- ETV
jõuab ära näidata 2 seeriat 9/11 tegelikke asjaolusid käsitlevast
“Ulmefilmist” [19], siis film konfiskeeritakse ning Eesti
Rahvusringhäälingu Nõukogu saab kriminaalkorras trahvi.
- Kolme tudengit süüdistatakse “kuritegeliku grupi” moodustamises, sest nad diskuteerisid pärast loengut HoloKäšši (holocash) küsimuses.
- Eesti Ekspressi
tiraaž hävitatakse artikli tõttu, kus loodusteadlane vastustab
kreatsionismi. Usuühing taotleb kohtult “Eesti Ekspressi” sulgemist
süstemaatilise usuvastase vihakõne eest.
- Salman Rushdie ei saa Eesti viisat. Põhjus: korduv vihakõne pidamine islami vastu.
- Muhhamedi karikatuure Eestis enam avaldada tohi.
- Vestluskaaslasele ei tohi enam “loll” öelda — see kvalifitseerub vihakuriteoks terviseseisundi pinnalt.
- Tervituseks peopesa lehvitamine on ohtlik — selles võidakse näha Heil! žesti.
- Gori karikatuurid keelatakse, originaalid põletatakse. Põhjus: alandab eliidi väärikust.
Lingid:
[4] — http://eelnoud.valitsus.ee/main, otsi: 250SE
[5] — http://eelnoud.valitsus.ee/main, otsi: KarSMSE2012
[15] — http://www.just.ee/57068
[19] — http://www.ulmefilm.ee/
* blasfeemia — pühaduseteotus, šokeeriv või teotav akt religiooni kohta või pühaduse vastu, vt [12]
0 kommentaari:
Postita kommentaar