Kommentaar | Kui vanainimene, siis mõtlemisvõimetu?
Margus Mikomägi, ajakirjanik
Ma
kasvasin nõukogude ajal ja ehk seepärast arvangi, et professor ei
tohiks olla loll. Loen Delfist sotsioloogiaprofessori tsitaati, mida
meedia kõigist kahuritest lehvitab, ja vangutan pead. Tsitaat: "Noored
suhtlevad piiride ja rahvuste üleselt ja on palju teadlikumad mujal
maailmas toimuvast, näiteks inimõigustega seonduvatest teemadest.
Paljude vanema põlvkonna esindajate puhul räägime siiski inimestest, kes
on üles kasvanud nõukogude ühiskonnas, kus seksuaalvähemusi kas maha
vaikiti või suisa halvustati."
Ütleja on Tallinna ülikooli rahvusvaheliste ja
sotsiaaluuringute instituudi professor Airi-Alina Allaste. Ja see on
meie professori tase! Hirmus, et ta ju ka õpetab nooremaid, kui õigesti
aru saan. Nõukogude ajal samuti halvustati vabadust teistmoodi mõtelda.
Ometi saime vabaks.
Harrastajatest professorid
Olin aasta tagasi harrastajate teatritegemise
festivali žüriis. Sealt ja varasemast jäi silma, kuidas meil laval
kujutatakse vanu inimesi. Enamasti nad on peale mingi füüsilise puude ka
seniilsed. Käivad koledasti riides, ei kuule, ei näe, lonkavad,
maailmast ja ümbritsevast arusaamine puudub. Ma küsisin festivalil
tegijatelt, et mis nad arvavad, kui vanad on nende kujutatud
debiilik-vanainimesed neis lavalugudes. Ja palusin arvata ka, kui vana
olen mina?
Ega
nad pakkuda ei julgenud. Ütlesin, et saan mõne aasta pärast
kuuskümmend. Kuulajatele ilmselt tundus, et olen vanem. Siis ma
seletasin, et omavanuste ja vanemate sõpradega ma suhtlen arvutis. Mul
on Pariisis, Berliinis, Peterburis ja Moskvas, Peedul ja Hiiumaal
sõbrad, kes minust vanemad ja kellega, kui vaja, kõneleme Skype´i
vahendusel. Meil kõigil on nõukogude taust. Pea 20 aastat juba valmivad
ka mu tekstid just internetikeskkonnas. Selle jutu peale vaadati mind
kui ilmutist.
Kui mu kadunud poeg eelmise sajandi lõpul oli
Euroopa täielikult läbi rännanud ning me sellest kõnelesime, oli ta kade
mu peale, et minu reisid sama vanana ulatusid Uuralite taha, muust
nõukogudemaast rääkimata. Vaatamata valitsenud jäledale ideoloogiale ei
olnud inimesed sellel ajal tapeedina lollid. Inimõigustest, ma usun,
mõeldi ja loeti rohkem, süveneti. Uku Masing kirjutas Tartus just selle
režiimi ajal oma parimad luuletused. Professori tiitel oli Juri Lotmanil
ja Ülo Vooglaid tegi oma vaba mõtlemise keskuse, sotsioloogialabori.
Teatris tegid ilma Evald Hermaküla ja Jaan Tooming. Just hiljuti surnud Kaarin Raid lavastas Pärnus "Punjaba potitehase".
Ilmusid Ain Kaalepi tõlgitud Herman Hesse
"Klaaspärlimäng" ja "Stepihunt", mille Mati Sirkel tõlkis juba
1973. aastal. Lugemata ei jäänud ka "Makarenko koloonia", "Polgu poeg"
ja "Tarantel". Ilja Ehrenburgi "Julio Jurenito" oli öökapiraamat
paljudel tolleaegsetel noortel.
1976. aastal valmis Arvo Pärdil
klaveriminiatuur "Für Alina" (Aliinale). Kusagil 1978. aastal mängiti
Estonia kontserdisaalis tema "Tabula rasat", mängijateks Gidon Kremer ja
Tatjana Gridenko.
Keskkoolis kuulasime lisaks ansambli Kooma
loole "Ma pesen oma hambaid verega" Jimi Hendrixit, isegi proovisime
mängida Jim Morrisoni ja Emerson Lake Palmerit. Pisut hiljem tulid
Vladimir Võssotski, Bulat Okudžava, Tõnu Tepandi. Priit Pedajas alustas
siis keskkoolipoisina Eesti klassikalise luule laulmist.
Mis veel? Palju, palju, palju. Me teadsime
isegi seda, mis jõulud on. Kõik teadsid. Ja kardina tõmbasid kuuse
varjamiseks ette kommunistid. Neil oli ehk mida kaotada.
Viis professoripalka
Kui harrastajad oma lõbuks nõukogude aega ja
vanemaid inimesi koomiliseks ja seniilseks keeravad, saan sellest isegi
aru, olgu see nende lõbu. Aga kui professori tiitliga inimesed mõtlemata
lollust suust välja ajavad, on küll kahju. Mitte endast, aga neist, kes
meie järel tulevad, neist noortest, kelle kohta sotsioloog on riigi
raha eest välja uurinud, et nad on vabamad.
Noored on muide ju nagunii vabamad, on kogu
maailmas, hoolimata ajast ja ideoloogiast, mis parasjagu ses riigis
valitseb. Aga vabadusega pole midagi pistmist sellel, mis meie ajal
kõige koledam ‒ et mõtlematus võimendub, et sellele leidub kohe hulk
süvenemistahteta võimendajaid ja lõpuks on see massile pähe tambitud kui
tõde. Nii professoritiitlid devalveeruvad.
Mu tuttav siberlasest arhitekt ja kunstnik,
ülikooliprofessor Valgevenes, on must enam kui kümme aastat vanem ja
saab nutitelefoniga hakkama, rääkis just sellest, kuidas ta Minski
metroos luges tööpakkumise kuulutust. Seal vajati plakatikleepijat.
Ainus tingimus oli olnud, et ei jooks ja ei oleks narkomaan. Palgaks
pakuti viis korda suuremat summat kui mu professorist sõbra palk.
Kõnelesime, kuidas töö ja tasu suhe on seal teinud seda, et
ülikoolidesse ei jagu enam arukaid õppejõude ning tarkuse ja kogemuste
alavääristamine on ka hariduse devalveerinud.
Küllap on midagi sarnast juhtunud meilgi, kuigi seal on diktatuuririik ja meil justkui väga vaba.
Kõige rohkem paneb imestama kitsas mõtlemine avaral ajal.
1 kommentaari:
Sellel teemal olen palju mõtisklenud.Mis saab edasi?Noortel on tõepoolest tekkinud arvamus et kuuekümne piires inimene on seniilne rauk.Tundub et selle põlvkonna on üles kasvatanud need lapsevanemad, kes oma vabakasvatuse pooldamisega on pigem tegelenud oma laste, vabakasvatamatusega, ise kordagi mõtlemata et sellega nad kaotavad ka ise autoriteedi, oma laste silmis .Eriti ohtlik kui õpetatud pead hakkavad seda noortele sisendama.Ei ole kriteeriumiks ju ka õige pidada seda, kui osav on eakas inimene arvuti ,või nutitelefoniga, tal ei tarvitse seda vajagi olla rohkem kui igapäevaste toimingute sooritamiseks nagu pank,e-mail või Skype.
Tegeledes ise raamatupidamisega tuli ka keerulisemat ära õppida...istusin 3 tundi arvuti kõrval ,kus jagati mulle esmaseid näpunäiteid ja hakkasin iseseisvalt tööle.
Tehnilised oskused ei näita ju inimese vaimseid võimeid ja kogemustest kogutud tarkust.
Olen artiklis avaldatuga 100% nõus! Ei oska küll lahendusi pakkuda kuidas olukorda muuta aga kirjutama ja rääkima sellest peaks rohkem.
Postita kommentaar