Urmas Espenberg | Eesti julgeolekust Ukraina kriisi taustal
Osalesin
mai lõpus julgeolekukonverentsil, mille peateemaks oli küsimus: „Kas
Venemaa võib Eestit rünnata?" Peaesinejateks sellised sõjaväeeksperdid
nagu Ants Laaneots ja Leo Kunnas. Minu mõtted antud teemal on üsna
mitmetahulised ning neid on oluliselt täiendanud viimase aja sündmused
Ukrainas, kusjuures olukord muutub pidevalt. Tahtmata langeda liigsesse
pessimismi, tuleb nentida, et Eesti julgeolekuolukord on küllaltki kehv,
ehkki mitte päris lootusetu. Õigete otsuste ja tegude korral võib kõik
veel hästi minna, aga palju sõltub ka välistest teguritest.
Putini viimase paari kuu kõned ei jäta
kahtluse varjugi, et Vene impeeriumi taasloomisega endistes piirides on
tõsi taga. Deržaava taasloomine on putinismi keskne teema ja kui Putin
oma lubatud plaane ei täida, võib tema võimuperiood lõppema hakata.
Karaganovi, NSVL lagunemise dramatiseerimise, kaasmaalaste kaitse ja
teisi doktriine on nüüd täiendatud veel uue nn. ajaloolise õigluse
doktriiniga, mis sobib ühtviisi hästi nii Krimmi kui ka teiste alade
okupeerimiseks. Sellega luuakse täiendav õiguslik-ideoloogiline foon
endistesse vasallriikidesse tungimiseks, isegi juhul, kui need on
vahepeal jõudnud iseseisvuda või koguni astuda Euroopa Liitu või
NATOsse.
Eriti ettevaatlikud peaksime olema meie, aga
võimalik, et ka Soome ja Poola. Tagasivõtmise tahe on igati reaalne,
mida kinnitab ilmekalt ka Ukraina kampaania. Kas see õnnestub, on juba
iseküsimus. Tundub, et impeeriumi laiendamine käib lainetena ehk osade
kaupa. Samuti lastakse vahepeal käiku ilmatu hulk häma ja valesignaale,
millest on raske midagi välja lugeda. Ressursside nappuse ja liitlaste
leidmise tõttu ei jõua Venemaa sõdida mitmel rindel korraga, seepärast
meie ootejärjekord pikeneb. Arvatavasti ei tulda siia enne, kui ollakse
ühel pool Ukraina ja Moldovaga. See annab meile nii vajalikku aega,
kuid kas seda suudetakse ikka ära kasutada?
Uus julgeolekuolukord
Seoses
Venemaa agressioonidega võib väita, et piiride puutumatus Euroopas enam
ei kehti ja julgeolekuolukord on kardinaalselt muutunud.
Läbirääkimiste ja mõistmise asemel räägivad nüüd hoopis ähvardused ja
mis kõige hullem – kahurid.
Pikk rahuaeg Euroopas on paraku läbi ja tuleb
julgeda seda ka tunnistada. Ainult NATO liikmelisusest enam ei piisa, et
olla kaitstud ja turvaline piirkond. Olukord nõuab lisaks aktiivset
panustamist kõikidel tasanditel. Euroopa Liidus ja selle juhtorganites
käib suhteliselt mõttetu sebimine, mis meie julgeolekut eriti ei
kasvata. Suurivaevu on jõutud Krimmi annekteerimise hukkamõistuni ja
Ukrainaga assotsieerumisleppe allakirjutamiseni. Venemaale on
kehtestatud suhteliselt leebed sanktsioonid, aga mitmes Euroopa riigis
on Vene eliit oma mõjuvõimuga ennast nii kõvasti sisse söönud, et nende
peale enam loota ei saa. Isegi osad uued parempoolsed ripsutavad
Putiniga tiiba. On räägitud isegi koostööst Euroopa Liidu lagundamisel,
mille vastutasuks pakutakse Krimmi annektsiooni tunnustamist ja Ukrainas
Venemaale vabade käte jätmist. Tõsi, ega Venemaa käed praegugi väga
seotud pole. Kuigi paljud Euroopa riigid on reaalset sõjalist ja
majanduslikku koostööd Venemaaga mõnevõrra vähendanud, siis teiste
koostöö temaga jätkub täiel rinnal.
USA ja NATO on asjadega paremini edasi
liikunud. Kuigi USA, Kanada ja NATO on olukorrale vastavat jõujooned ja
tegutsemisjuhised paika pannud, ei suudeta või ei taheta Euroopas juba
käigusolevaid koostööprojekte kuidagi seisata. Fakti, et Venemaa võib
olla geopoliitiline vaenlane, ei ole ju kerge tõdeda. Lihtsam on
korrutada endale mantrat, et kõik on korras. Eriti kui mängus on suured
altkäemaksud ja mõnede Lääne poliitikute püüe iga hinna eest võimul
püsida.
Euroopas näib aga tekkivat uuemat sorti
julgeolekustruktuur. USA suurimad liitlased Euroopas on nüüd hoopis
Poola, Baltimaad, Taani, Rumeenia ja vanadest riikidest eeskätt
Suurbritannia. Neutraalsetest riikidest aga Rootsi. Vana Euroopa
juhtriigid, nagu Prantsusmaa, Saksamaa ja Itaalia, teevad endiselt
varjatud koostööd Putini režiimiga ja on sageli kahepalgelised:
retoorikas üks ja tegudes teine. Portugal, Hispaania, Austria, Soome
ajavad Putini suhtes mõistvat poliitikat, ka Soome uus juht Stubb on
paljudele pettumus. Isegi Ungari ja Tšehhi kipuvad unustama oma kurba
lähiminevikku ja ei ole liitunud Poola-Baltimaade kriitiliste
hoiakutega.
Ukrainast võib saada tuleviku Euroopa
julgeolekuarhitektuuri tähtis osa, aga et sõda jätkub, on vara midagi
konkreetsemat rääkida. Vaatamata Obama, Poola juhtide ja president
Ilvese korduvale tähelepanujuhtimisele pole Lääne-Euroopa oluliselt
selgroogsemale poliitikale lähenenud, vaid sehkendab endiselt Putini
klanniga. Geopoliitiliselt võib seega tekkida olukord, kus Venemaa on
teatud mõttes ühes paadis Lääne-Euroopaga ja USA hoopis Ida-Euroopaga,
Hiina aga ootab oma hetke, et Venemaa lagunemise korral oma osa ära
võtta.
Vana hea viies kolonn
Peale vana hea tuumarelvadega hirmutamise ja
konventsionaalsete sõjapidamismeetodite on lisandunud uued,
mittetraditsioonilised sõjapidamisvahendid. Väga levinud liigiks on
saanud infosõda. See kätkeb endast laialdast hulka desinformatsiooni,
propagandat ja avalikkuse ettevalmistamine teatud sõjalisteks
tegevusteks, samuti hilisemat asjade „selgitamist".
Kindral Laaneots nimetab seda tabavalt
vaenlaste zombistamiseks ja tema arvates oli see peamine põhjus, miks
Krimm annekteeriti nii kiiresti ja veretult.
Sellele lisandub aktiivne PR- ja lobisõda ning
konfliktide ettesöötmine lääneriikide juhtidele ja avalikkusele.
Gruusia ja Ukraina kujutamine agressiivsete paariariikidena, Poola
valitsusjuhtide diskrediteerimine, Saksamaa ja Prantsusmaa tülliajamine
USAga. Loomulikult lisandub sellele vana hea poliitikute äraostmine
Läänes. Infosõda lisab läbi meedia juurde teatraalsuse elemente, mida
mugav Lääne-Euroopa inimene tugitoolist tarbib. Tugitoolisõda,
meediasõda, facebooki-sõda – see kõik on rohkem sarnane jalgpalli MMiga.
Vaidlused ja arvamuste kujundamine kommentaarides on üks nüüdisaegse
sõja tunnusmärke, mis oma passiivsusega olukorra reaalsele paranemisele
kaasa ei aita, küll aga valab veelgi õli tulle, vastandades kogukondi
pealtvaatajariikides ja kujundades avalikku arvamust.
Teiseks uue sõja trendiks on saamas
eraldusmärkideta diversandid ja eriüksused ehk nn rohelised mehikesed,
kes ilmuvad välja ootamatult ei tea kust, hõivavad teatud objekte,
koguni terveid maa-alasid ja alles siis tulevad välja oma nõudmistega.
Need on ilma eraldusmärkideta, hea relvastusega, väljaõppega Vene
eriväed, tõeline löögirusikas.
Kolmandaks on nüüd väga levinud õppused
vahetult naaberriigi külje all ja perioodilised provokatsioonid, eriti
õhus. See annab legaalse võimaluse koondada piiridele suuri
väekontingente.
Ja lõpuks viienda kolonni aktiviseerimine
tagakiusatud ja rahulolematute vene kaasmaalaste näol. Pealegi on
vaenlase nägu nii kirju – võõrriigi luure, avalikud vaenlased, varjatud
vaenlased, mõjuagendid, sümpatiseerijad või ükskõiksed – , et neid on
juba väga raske paljastada. Ei saa ju enam õieti aru, kes on kes.
Tõhusad vastumeetmed
Tihedad liitlassuhted USAga ja viimase otsene
abi on välimistest teguritest võtmetähtsusega, olenemata sellest, kas
Prantsuse–Saksa–Rooma telg seda toetab või ei. See, et me oleme
prantslastele võlgu seitsme oma rumalusest uitama läinud jalgratturi
eest, ei tähenda, et peaksime Pariisi esimese viipe peale saatma oma
mehed Aafrika põrgusse. Kus on meie selgroog? Väga tähtis on ka Balti
riikide omavaheline sõjaline koostöö ja koostöö Poola, Taani ning
Rootsiga, ja nii palju kui võimalik Soome ja tulevikus Ukrainaga. USA
üksuste arv meie riikides peaks veelgi kasvama ja mitmekesistuma.
Kui tahta Vene impeeriumi laienemisele
reaalselt vastu seista, ei saa loota ainult NATOle või revolutsioonile
Venemaal, vaid peame suutma neutraliseerida ka uusi
mittekonventsionaalseid sõjapidamismeetodeid. Ukrainas toimuv
antipropaganda on näidanud, et see võib olla küllalt edukas ja seda
tuleb jõudumööda teha ka meil, nii venekeelse TV-kanali, küberkaitse kui
ka interneti vallas. Igasuguse agressiooni korral tuleb võita
progressiivse maailma kiire poolehoid ja edastada adekvaatset infot.
Tavavägede täiustamine ja tõhustamine on
rohkem sõjaspetsialistide rida ning selles osas on meil vastavad
inimesed olemas. Tänu Prantsusmaa tegudele peame olema tulevikus
valmis Mistrali-taoliste dessantlaevade tõrjeks, mis eeldab tuntavat
miini- ja rannakaitsevõimekust. Loomist ootab mingigi soomustankivägi ja
hästi toimiv õhukaitse.
Tähtis osa on ka julgeolekustruktuuride
parandamisel. Tuleb kiiremas korras ette võtta Kaitseliidu parem
relvastamine automaatrelvade, kuulivestide ja ka stinger-rakettide ning
tankitõrjerelvadega, mis on näidanud Ukrainas oma efektiivsust, paraku
küll terroristide poolel. Rohkem oleks vaja Kaitseliidu õppusi, eriti
linnalahingute matkimist, objektide kaitsmist roheliste mehikeste eest
ja nende tagasivallutamist. Kaitseliit on meie julgeoleku garant.
1 kommentaari:
Milline jura ja vale siit artiklist vastu nvaatab. Häbi Espenberile ja blogi autorile, eks selle siin avaldas.
Postita kommentaar