Mis mõtted tekivad, kui ütlen „Õpilasühistu“?
Tänases Ühistulehes käsitleme esimese Eesti Vabariigi aegse õpetaja Karl
Kideri teose „Vestlusi ühistegevusest“ 19. ja 20. peatükki, mis selgitavad üht
omapärast ühistegevuse vormi – õpilasühistut ehk õpilaskooperatiivi. Sellist ühistegevust
täna Eestis ega mujal Euroopa Liidus palju ei kohta. Kui maailmas toimuvaid
protsesse objektiivselt hinnata, pole selles faktis tegelikult midagi
imekspandavat.
Tänane noorte ühistegevus on pigem
koondatud organisatsioonide alla, mida nimetatakse õpilasomavalitsused ja nende
liidud, noorte liidud, vahetusõpilaste- ja üliõpilaste programmid,
noortekeskused, üliõpilasesindused, noorteparlamendid, integratsiooni- ja
võrdõiguslikkuse seltsingud, õpilasfirmad, noortekogud jne jne. Nimetatud
asutuste sisuks on peamiselt nende täiskasvanud „õdede ja vendade“ –
parlamentide, parteide, ametiühingute, esindusliitude, MTÜ-de jne – tegevuse
matkimine. Ka õpilaskooperatiivid ja –ühistud endisaegses Eestis matkisid
täiskasvanute ühistuid ning seltse. Eestit on kodanikuühiskonnaks nimetatud nii
täna kui toona ja ka vahepealses nõukogude riigis. Eks see ole ju defineerimise
küsimus ja las igaüks mõtestab kodanikuühiskonna ja selle juurde kuuluvate
organisatsioonide mõistet lähtuvalt talle teadaolevast infost ning
tõekspidamistest.
Käesolevaga toon teieni aga Karl Kideri
mõtteid õpilaskooperatiividest. Selguse mõttes teen seda veidi tänapäevastatud
sõnastuses, et asja sisu ei läheks kaduma. Hea lugeja saab siis ise otsustada,
milles seisneb praeguste ja toonaste noorteühingute vahe, kes on kasusaajateks,
milles väljendub konkreetse noorteühingu vormi loodav „toode“ ning kas ja
milline kodanikuühiskonna vorm väärib edasiarendamist.
Erilist tähelepanu soovin juhtida
leheküljel 3 toodud toonase õpilase Hilda Tamme mõtetele ühistegevusest ning
riigikodaniku rollist ja vastutusest. Sellega esitan väljakutse
lastevanematele, õpetajatele ning koolide huvijuhtidele – võtke järgmise
lastevanemate koosoleku päevakorda järgnevate küsimuste selgitamine: Mis kasu
võiks meil olla sellest, kui asutame oma koolis õpilasühistu? Millistes
valdkondades saaks meie õpilasühistu tegutseda? Kuidas mahutada see mõistlikult
õppekava raamesse? Mõistlike plaanide korral rakendan ka oma nõu ja jõu nende
elluviimise toetamisele.
Nüüd aga, jälgigem diskussiooni!
Andro Roos
Tartu Hoiu-laenuühistu juhatuse esimees, teadusmagister
Õpetaja
diskussioon õpilastega õpilasühistu teemal
Õpilased: Kui otsustame
luua ettevõtte või ühistu, on esimeseks küsimuseks, kust saame asutamiseks
tegevuskapitali, mille eest ostame kaubad ja katame esialgsed kulud?
Õpetaja: Esialgne
tegevuskapital koguneb osamaksudest.
Õpilased: Kui suur peaks
olema osamaks, see tuleb meil enestel otsustada, seda põhikiri ei ütle?
Õpetaja: Meie
õpilaskooperatiivides on osamaks väga mitmesugune. Mõnedes on ainult 10 senti,
teistes 1 kroon. Tuleb ette igasuguseid osamaksu suurusi nende kahe arvu
vahepiirides — 25 s., 50 s. jne.
Peame loomulikuks osamaksuks määrata
vähemalt 50 senti või 1 kroon. Hoolekogus või vanematekogus tuleb kooperatiivi
mõte võtta selgitamisele, siis ei tule vastuseismisi ega arusaamatusi. On
kasutatud niisuguseid mooduseid, et hiljem, kui on kogunenud ülejääkidest
küllaldane kapital tegevuseks, makstakse osamaks tagasi. Teine moodus on —
vanem maksab koolitarvete ostuks teatud summa ette. Selle summa arvel hakkab
laps kohe saama tarbeid. On makstud summa ära kasutatud, makstakse uus summa
jne. See sünnib, kuni ülejääkidest ehk jooksvast kasumist jällegi on kogunenud
tarvilik tegevuskapital. Kolmas moodus on — õpetaja annab esialgse
tegevuskapitali laenuks, kuni ta ühistu jooksvast tegevusest tekkivatest
ülejääkidest saab selle tagasi.
Soovitakse siiski asja korraldata nii, et
osamaks oleks makstud õpilaste poolt, nagu seda nõuab põhikiri. Õpilane peab
õppima hindama osamaksu ja osakapitali tähtsust, mitte neist kuidagi lohinal ja
hooletult mööda pääsema. Samuti on lugu ka teiste kapitalidega. Ärgem
unustagem, et õpilaskooperatiiv – see on riik/ühistu miniatuuris. Tähtsam kui
otsene majanduslik kasu on õpilasühistu kasvatuslik külg ja õpilaste
varustamine praktiliste kogemustega. Kooperatiivi asutamine jääb siit peale
omaette tööks, mis hargneb järk-järgult. Kui ühistu asutatud, jätkub praktika
jooksva tegevuse korraldamisega.
Lähme nüüd tagasi oma ülejäägi ja
kokkuhoiu juurde. Oletame, et meil kooperatiiv juba töötab ja kauplemine on
käimas. Igapäev teeme sealt oma vajalikud ostud koolitarveteks. Iga ost annab
meile väikese osakese kokkuhoidu, mis jääb kooperatiivi kassasse, kuni kevadeks
kasvab ilusaks summaks. Kuidas siis kasutame lõpuks seda ülejääki?
Õpilased: Ülejäägiga
talitame nii, nagu põhikiri käsib.
Õpetaja: Tõsi küll,
põhikirja järgi jätame 20% kasumist tagavaraks, kuni see kasvab tegevuskapitali
suuruseks. Siis ei tarvitse me enam jätta tagavaraks. Aga mis teeme 80%-ga?
Õpilased: Sellest võib
osa liikmete vahel ära jagada, osa jääb õpilaste ühisalgatuste toetamiseks.
Õpetaja: Suurte
ühisettevõtete põhikirjad lubavad liikmetele ülejäägist maksta mitte üle 8%
osamaksu pealt. Kui meie osamaks on 1 kroon, siis saaksime paremal juhul selle
pealt ülejäägist 8 senti. Seda võime meiegi teha, kui ülejääk lubab ja kui
üldkoosolek seda nii otsustab. Seda nimetatakse jaotatavaks kasumiks. Peale
selle näeb põhikiri ette ostupreemia. Kes on kuulnud, mis asi on ostupreemia
ehk — nagu teda veel nimetatakse — ostuboonus?
Õpilased: Ostupreemia on
väljamaks liikmetele, samuti kasumist ehk ülejäägist vastavalt ostusummadele.
Õpetaja: Seletame seda
kohe arvudes. Oletame, et meie kasum on 20 krooni. Sellest läks reservi
tagavaraks 20%, s.o. — 4 krooni. Järel on 16 krooni. Meil on sada liiget,
igaühe osamaks 1 kroon, kokku osakapital 100 krooni. Jaotatavaks kasumiks 8%
osamaksu summast = 8 krooni. Veel on järel 8 krooni. Selle võib üldkoosolek
määrata nüüd ostuboonuseks. Kõik liikmed kokku on ostnud kaupa 200 kr. eest.
Jagamata ülejääki oli meil veel 8 krooni. Sellest jätkub nüüd ostusumma iga ühe
krooni peale 4 senti ehk — 4% ostusummast. Oletame, et üldkoosolek otsustas
kõik 8 kr. ostupreemiaks välja maksta. Kes on ostnud 2 krooni eest kaupa, see
saab 2 x 4 senti = 8 senti. Kes on ostnud 3 krooni eest, — saab 3 x 4 senti =
12 senti. 5 krooni eest ostja saab juba 20 senti jne. Mida suurema summa eest
keegi on ostnud kaupa, seda enam ta saab raha ostupreemia näol. See tähendabki
— vastavalt ostusummale. Mida suurem ost, seda suurem preemia.
Vaatame nüüd, kuipalju saab meie
arvestuse kohaselt liige kasu selle eest, et ta on oma ostud teinud oma
kooperatiivist, kui ta on maksnud 1 kr. osamaksu ja ostnud 10 krooni eest
kaupa. Ta saab 8 senti jaotatava kasumina ja 40 senti ostuboonust, kokku 48
senti.
See ongi tema kokkuhoid. Peale selle on
ta osanik ka selles 4 kroonis, mis jäi tagavaraks reservi. Ta on võinud oma
soove avaldada üldkoosolekul kauplusse ostetava kauba sortimendi ja kvaliteedi
kohta ja kaasa rääkida kaupluse üldises juhtimises. Ta on kaupluse osanik,
peremees, kes osa saab kaupluse tulust.
Oleme siis ka tõesti korralikud
peremehed, ärgem raisakem ega jagagem kõike kasumit ära, ärgem määrakem kasumit
jaotamisele ega ka ostuboonust, vaid jätame selle kooperatiivi ehk ühistu
kasutada. Meie ühistu oleks korraga tervikuna 20 kr. rikkam. Meie igaühe raha
seisab ühistus ikka meie oma nimel, ainult ta ei ole meie isiklikus rahakotis,
vaid ühises kassas. Hoiame kokku tänavu 20 kr., ka tuleval aastal,
aastaaastalt kasvatame seda kokkuhoidu, kuni ta lõpuks on ilmatu suur summa.
Õpilased: Aga kui suureks
me ta siis kasvatame, mis me sellega siis ükskord lõpuks ikka teeme?
Õpetaja: Täiesti õige
küsimus! Meie võime ju, nagu meie põhikiri ütleb, kasutada selle ühiseks
otstarbeks: korraldada ekskursioone, muretseda sporditarbeid, aidata oma
kehvemaid kaasõpilasi jne. Aga suured ühingud panevad selle raha looma uusi
väärtusi — ehitavad ise vabrikuid, umbes nii nagu meie õpilasühistuna teeksime
endale lõpuks näiteks vabriku pastakate või vihikute tootmiseks. Tarbijad
loovad selle kokkuhoiu varal ise oma tööstuse, et pakkuda iseendale läbi
ühistöö järjest parema kvaliteediga tooteid.
Õpilased: Meil on siin
juhus meelde tuletada, et meie vanematel seisab igal sügisel ees suur mure —
lapsed tuleb kooli saata! Ega see pole niisama, et — saada uksest välja ja las
läheb. Raamatud ja koolitarbed nõuavad palju raha, eriti raamatud, sest neid
läheb palju tarvis ja nad on väga kallid. Väikesearvulise rahva kirjandus on
kallis. Pealegi astusid meie kirjastajad, s.o. raamatute trükkijad ja väljaandjad,
paari aasta eest kartelli, see tähendab — nad tegid omavahelise lepingu, et
keegi ei tohi müüa raamatuid odavamini kui ühiselt kokkulepitud hinnaga ja
keegi ei tohi teha ka suuremat hinnaalandust. Sellepärast astusid pealinnas
mitmed õpetajad ja ühistegelased Eesti Ühistegelise Liidu algatusel kokku ja
asutasid oma kirjastusühingu nimega ,,Kooperatiiv”. See seadis oma peamiseks
eesmärgiks — kirjastada kooliraamatuid ja välja anda laste ja noorsoo huvi
kohast kirjandust, püüdes seda teha soodsamate hindadega. See ühistegelik
kirjastusühing ongi juba kirjastanud mitmed huvitavad raamatud. Poleks midagi
iseäralikku, kui meie õpilaskooperatiiv näiteks astuks selle kirjastusühingu
liikmeks. Siis oleksimegi nii kaugel, et ise „teeme” endile raamatuid.
Õpetaja: Me oleme seni
teeninud koolivälise kaupmehe huve, tegutsenud erakaupmehe hüvanguks.
Õpilasühistu saab oma liikmetele osta hulgi aga täpselt sellist kaupa, mida
liikmed vajavad ning määrata sellele õiglane müügihind. Konkurentsi tingimustes
ei saa erakaupmees nüüd ka müüa halvemat või kallimat kaupa kui ühistu. Aga
vahe jääb isegi siis, kui nii erakaupmees kui ühistu pakuvad sama kvaliteedi ja
sama hinnaga kaupa. Nimelt tekib ärikasum. Kuhu paneb selle erakaupmees?
Õpilased: Ta võtab selle
endale müümise eest.
Õpetaja: Õigus! Kui kaks
või kolm ärimeest teevad endile aktsiaseltsi, siis jagavad nad kasumit üksnes
omavahel. Tarbija, kes aitas ärimeestel ülejääki koguda, ei saa aga midagi.
Ärimees, kui talle on kogunud kasumina palju raha, teeb vabriku, aga ka selle
kasumid ja ülejäägid jäävad ikkagi temale. Nii ta lähebki rikkaks — neist
kasumitest, mis ostjad talle lihtsameelselt aitavad koguda.
Iga tarbija, kui ta teadlik on oma
huvidest ja kasudest, peab ka seda kindlasti teadma, miks ja kust ta oma tarbed
ostab.
Õpilased: Kuid palju on meie kodumaal neid
õpilasi ja koole, kes on aru saanud ühistegevuse kasust ja asutanud endale
kooperatiivi?
Õpetaja: Meil oli 1934. a. sügiseks 90
õpilaskooperatiivi. Tähendab — noorte ühistegelaste pere on meil juba õige
arvukas. Ja see pere kasvab kiiresti. Seesugune hulk vajab juba oma keskset
korraldust ja ühist juhtimist. Suurtel on ju igal liigil oma
keskorganisatsioonid. Ons keegi kuulnud midagi ka õpilaskooperatiivide keskkorrastisest?
Õpilased: Tallinnas Eesti Ühistegelise Liidu juures asub õpilaskooperatiivide
kesktoimkond.
Õpetaja: Õigus! Õpilaskooperatiivide
kesktoimkonna juhatusse kuuluvad kogenud ühistegelased ja kasvatusteadlased
koolipõllult. Kesktoimkond on õpilaskooperatiivide vaimne keskkoht, kuid
töötab kooperatiivide majanduslikkudes huvides käsikäes Eesti
Tarvitajateühisuste Keskühisuse (ETK) koolitarvete osakonnaga. Viimasel on
peale rikkaliku koolitarvete lao ka koolitarvete omatööstus, kus toodetakse
tinti, vihikuid, paberiliimi, plokke jne. Omatööstuse alalt lastakse müügile
järjest uusi artikleid. See annab kooperatiividele võimaluse pakkuda kaupa odavamini.
Arvestades lisaks
veel seesuguseid asjaolusid, et meie õpetajaskond oma rõhuvas enamuses suhtub väga
heatahtlikult ühistegevusse, järelikult ka ühistegelikku kasvatusse, et
õppekavades viimasel ajal hakatakse rohkem ruumi andma ühistegevusele, et
õpilaskooperatiivide asutamine leiab lastevanemate poolt kas toetavat või
vaikivat nõusolekut, et õpilased ise ühistegevuse suhtes muutuvad järjest
aktiivsemaks, tuleb ühistegelikule kasvatustööle koolides anda pidurdamatu vaba
tee õiglase, hoolika ja heatahtliku juhatuse all.
Pean ühistegeliku
kasvatuse kui ka kasvatustöö huvides üldse vajalikuks pedagoogide tähelepanu
juhtida võimalikule väärnähtele õpilaskooperatiivide elus: paljud
õpilaskooperatiivide tegelased — ärijuhid ja juhatuse liikmed, eriti
keskkoolides, toimetavad kauba sisseoste iseseisvalt, omapead ilma hooldaja
kontrollita ja juhatuseta. Nad käivad ärist ärisse, valivad, kauplevad ja
tingivad. Nende ridade autoril on kahjuks olnud juhuseid veenduda, et mitmed
sellistest noortest ühistegelikkudest ärimeestest asetavad kaubapakkujale
ettevaatamatu küsimuse: „Palju maksate, kui teilt kauba võtan?“ See ei vaja
enam kommentaare. Hoiatab aga: „Hooldajad olgu valvel, mitmekordse hoolega
valvel!“
Õpilased: Milline on õpilaskooperatiivide ajalugu?
Õpetaja: Meie õpilaskooperatiivide ajalugu ei ole vana. Esimene
õpilaskooperatiiv, mida meil teatakse, tekkis Amblas 1909. a. tolleaegses
haridusseltsi kõrgemas algkoolis koolijuhataja J. Rüüsi algatusel, kes praegu
juhatab meie esimest rahvaülikooli Kundas ja on tuntud sooja südamega
ühistegelasena. Juba tol ajal võis nimetatud kool suurel määral täiendada
kooperatiivi kasumite arvel oma spordi- ja õppevahendite kehva tagavara.
Esimene õpilaskooperatiiv üldse teatakse tekkinud olevat Pariisis juba
50 aasta eest. Prantsusmaal levisid need noorte ettevõtted õige kiiresti, nii
et praegu teatakse neid seal olevat tervelt 8000 kokku 2 miljoni üksikliikmega.
Kuid ka teistes maades — Venes, Poolas, Lätis, Itaalias, on
õpilaskooperatiivide levik olnud võrdlemisi kiire.
Meil on õpilaskooperatiivide tegevus suuremat hoogu hakanud võtma
kolmel-neljal viimasel aastal ja kasvanud sedavõrd, et kesktoimkond 1933. a.
29. dets. võis ära pidada Tallinnas Ühistegevuskooli ruumes õpilaskooperatiivide
esindajate päeva, millest osa võttis üle 70 õpilase alg- ja keskkoolidest üle
riigi. Siin võisid noored otsekohe oma kõrvaga kuulda palju häid soove
ühistegelikuks tööks Haridusministeeriumi esindajalt, kasvatusteadlasilt ja
vanemailt tuntud ühistegelasilt.
Kuid ka noored ise olid ilmunud sellele päevale tegelikkude
töölistena. Oli saadetud terve rida kirjatöid ühistegevuse teemal, milledest
paremad auhinnati. Paljudel oli pakkuda ka vanadele ühistegelastele ettekandeid
referaatidena, milledest selgus noorte eneste ind ja suhtumine ühistegevuse
sihtidesse.
Eriti huvitav on meil selles mõttes tutvuda õpilase Hilda Tamme peetud
referaadiga. Ruumi kokkuhoiu mõttes avaldame siin sellest mahlakast referaadist
ainult surutud kokkuvõtte.
Milleks koondume õpilaskooperatiivide ümber
Elu on täis unistusi ja sihte, üksik inimene on siiski võimetu
saavutama kõike, mida ta leiab vajalikuks, et teha oma elu meeldivaks ja
armsaks. Ühisjõuga aga saavutame kõike seda, mis võimatu üksikul, sest
„ühenduses on jõud!”
Praegusaja võimsaim massiline, suurim ideeline
ja majanduslike ühisjõudude liikumine on ühistegevus. Väikemajapidamistega rahvas ja riik, nagu seda on
Eesti, ei saa olla võistlusvõimeline maailmaturul ja suures majanduslikus
võitluses, kui tal puudub ühistegelik majandus. Oma põhimõtete teostamiseks,
oma aate kandjaiks ja tegelikeks Allikas: http://www.yhistupank.ee/files/%C3%9Chistuleht_november_2011.pdf
0 kommentaari:
Postita kommentaar