REPLIIK: Kas võrdõigusvolinikule tuleks kasuks kirjaoskus?
"Meil ei ole ei õpetuse ega usutalituste osas heaks kiidetud mitte ühtki asja, mis oleks vastuolus pühakirja või katoolse kristliku kirikuga."
(Augsburgi Usutunnistus)
Autor: Enn Auksmann | |
laupäev, 02 august 2014 | |
Viimasel ajal kõneldakse
palju funktsionaalsest kirjaoskusest. Selle all peetakse silmas
kirjalike tekstide sisulist mõistmist, kasutamist ja (õigesti)
hindamist; selle puudumisel on suur oht, et inimene jääb ilma eluks
vajalikest teadmistest ja kogemustest ning tema sotsiaalne suhtlemine on
tõsiselt pärsitud.
Samal
ajal, kui Eesti elanikkonna hulgas on formaalne kirjaoskus peaaegu
sajaprotsendiline, puudub sellekohaste uuringute põhjal
märkimisväärsel osal nii meie noortest kui täiskasvanutest just nimelt
rahuldav funktsionaalne kirjaoskus.
Ent
aeg-ajalt kohtume ka elementaarse kirja- (või lugemis-) oskuse
puudumisega. Üheks taoliseks, nii funktsionaalse kui formaalse
kirjaoskuse äärmist nõrkust iseloomustavaks näiteks võib lugeda
hiljutise kirjavahetuse Sihtasutuse Perekonna ja Traditsiooni Kaitseks
esindaja Varro Vooglaidi ning Eesti Vabariigi soolise võrdõiguslikkuse
ja võrdse kohtlemise voliniku Mari-Liis Sepperi vahel (vt siit).
Varro
Vooglaid kutsus Mari-Liis Sepperit osalema avalikul debatil
kooseluseaduse üle, sõnastades järgmised võimalikud väitlusteemad:
1. Kas kooseluseaduse vastuvõtmist nõuab Eestilt rahvusvaheline õigus, EL-i õigus või põhiseadus?
2. Kas kooseluseaduse vastuvõtmata jätmine on käsitletav diskrimineerimisena?
3.
Kas kooseluseaduse vastuvõtmine mõjutab üksnes oma kooselu
registreerimisest huvitatud inimeste või ka teiste inimeste õigusi ja
vabadusi?
4. Milles seisneb seksuaalvähemuste «õiguste pisendamine», mis peaks Teie hinnangul olema karistatav?
Mari-Liis
Sepper vastas seepeale, et ta «ei saa ametiisikuna, kelle
tööülesanded on pandud paika seadustega, tõlgendada pühakirja või
astuda vaidlustesse usukoguduste või -ühenduste piibli eritõlgenduste
üle».
Muidugi
võime siinkohal arutleda sellegi üle, kuivõrd taoline vastus – lisaks
sellele, et see näitab nii funktsionaalse kui formaalse kirjaoskuse
puudumist, kuna «ametiisik» ei paista aru saavat mitte ainult talle
kirjutatud teksti mõttest, vaid isegi selles kasutatud sõnadest – on
kooskõlas võrdse kohtlemise voliniku ülla ameti endaga. Kas isikule,
kellele on usaldatud hoolitsemine selle eest, et meid kõiki koheldaks
võrdselt ja diskrimineerimata, on kohane taolisel, eelarvamuslikul ja
ebaviisakal kombel ignoreerida talle esitatud küsimusi ning tõrjuda üht
Eesti Vabariigis õiguspäraselt tegutsevat organisatsiooni ja selle
esindajaid seetõttu, et tema poolt neile omistatud usulised vaated ei
ole talle sümpaatsed?
Jah,
küsida võiks palju, ent jääme siiski reaalsuse piiridesse ja ärme
hakkame võitlema tuuleveskitega. Ärgem esitagem ka võrdse kohtlemise
voliniku ametikohale liig raskeid sobivusnõudeid – mine tea, võib-olla
kvalifitseeruks seegi diskrimineerimisena. Piirdugem vaid üheainsa
palvega otsustajatele: järgmise voliniku ametissemääramisel ei teeks
paha vähemalt kaaluda võimalust, et sellele ametile võib tulla kasuks ka
kirja- (ja lugemis-) oskus. Kui mitte funktsionaalne, siis vähemasti
formaalne.
|
0 kommentaari:
Postita kommentaar